Hejsan, tänkte påbörja vad som förmodligen kommer bli en ganska långtgående tråd ifall ni änglar här stödjer mig ^^, med flera uppdateringar, har mycket felsökning att göra. Jag har alltså en:
S60 T5 -02, automat (triptronic), med sportluftfilter + catback avgassystem + BSR steg 1 trimmad (för referens).
2.3L (B5234T3 motor)./
Kommer börja med att ta upp 5 problem, allvarligaste först.
1. Har en vakumläcka från bromsservo, pyser alltså konstant såfort motorn är igång, skiftar litegrann beroende på gaspådrag och hur mkt motorn jobbar. Antingen är det pga gummipackningen runt den vita cylindern som sitter helt löst, eller så är det lamellen i själva servon det är hål i, hur jag ska avgöra vilket det är vet jag inte. (Se video). Är ju så förbannat svårt att komma åt där.
https://streamable.com/jypub
Förra ägaren har tydligen försökt med nån silikonpasta, vet inte ens om det är rätt typ, för att åtgärda problemet, men det ser ju totalt förjävligt ut alltså. "Lättast" för mig vore ju att pröjsa för en ny servo och byte, men vill ju gärna veta exakt vad problemet är först och ifall det går att komma undan billigare. Vet någon förresten vad ett bromsservo byte kostar? Själva jobbet dvs.
2. Förra ägaren har installerat en laddtrycksmätare (analog), dock har jag upptäckt att denna förmodligen inte alls är installerad korrekt, enligt vad jag sett i flera videos om hur de skall installeras iallafall..
Vad jag förstått så ska vakumslangen från mätaren anslutas till ett T kors som sätts på (vad de nu är för annan slang som går ifrån insugsröret). Videon nedan visar hur det är anslutet nu, och de 2 (?) slangarna som jag inte kan identifiera men som förmodligen har med saken att göra.
https://streamable.com/lr1aq
3. Bilen startar väldigt oregelbundet, ibland vevar den i upp runt 7~ sekunder, ibland startar direkt, ibland hostar den, nåt som verkat ske oftare och oftare, vet att detta kan ha många orsaker, (se video nedan för host exempel), men jag undrar och misstänker, ifall det kan
(a) Bero på vakumsuget från servon, en kille skrev att insprutningen kan få fel värden ifall man har vakumläcka där?
(b) Bero på att sportluftfilter och eller avgassystem är installerade efter BSR steg 1 trim, utan att få en trim efter de installationerna som knasar med ECM'n ?
(c) dålig startmotor? jag tror inte detta är fallet då det i min hjärna borde vara mer regelbundet segstartat isåfall,
(d) Smutsig / trasig luftmassemätare? Tänkte skruva loss och kika på denna imorgon.
https://streamable.com/xmnje
4. Var idag och läste felkoder hos en verkstad, dock inte med Volvo Vida Dice, var nåt annat Delphi system, vilket kastar tvivel i hur korrekta dessa koder är, också särskilt för att killen knappade in fel motor, såg tyvärr det när jag kom hem först.
Men koderna är iallfall dessa:
https://puu.sh/CsaeZ/ee782a215a.png
Verkar alla 3 vara sensorer och hyffsat simpelt? Hur allvarligt är det, gissar att den första är allvarligast?
5. Simpel grej detta men jag hörde från en snubbe som jobbat på autotech att min luftmassemätare satt felmonterad, dock blir jag osäker då jag kollat på hur många andra S60's som helst nu och alla verkar sitta precis såsom min gör. Enligt han så skall den alltså sitta roterad så att kontakten / sladden pekar mera uppåt, och hävdade tillochmed att från fabrik så skall sladden luta mer mot fjädertornet, och sa att som den sitter nu så kan fukt samlas där. Vad tror ni?
https://puu.sh/Csaa7/a4282844ac.png
Tackar i förväg till alla som vill hjälpa mig! :-)
Mvh
S60 T5 -02, automat (triptronic), med sportluftfilter + catback avgassystem + BSR steg 1 trimmad (för referens).
2.3L (B5234T3 motor)./
Kommer börja med att ta upp 5 problem, allvarligaste först.
1. Har en vakumläcka från bromsservo, pyser alltså konstant såfort motorn är igång, skiftar litegrann beroende på gaspådrag och hur mkt motorn jobbar. Antingen är det pga gummipackningen runt den vita cylindern som sitter helt löst, eller så är det lamellen i själva servon det är hål i, hur jag ska avgöra vilket det är vet jag inte. (Se video). Är ju så förbannat svårt att komma åt där.
https://streamable.com/jypub
Förra ägaren har tydligen försökt med nån silikonpasta, vet inte ens om det är rätt typ, för att åtgärda problemet, men det ser ju totalt förjävligt ut alltså. "Lättast" för mig vore ju att pröjsa för en ny servo och byte, men vill ju gärna veta exakt vad problemet är först och ifall det går att komma undan billigare. Vet någon förresten vad ett bromsservo byte kostar? Själva jobbet dvs.
2. Förra ägaren har installerat en laddtrycksmätare (analog), dock har jag upptäckt att denna förmodligen inte alls är installerad korrekt, enligt vad jag sett i flera videos om hur de skall installeras iallafall..
Vad jag förstått så ska vakumslangen från mätaren anslutas till ett T kors som sätts på (vad de nu är för annan slang som går ifrån insugsröret). Videon nedan visar hur det är anslutet nu, och de 2 (?) slangarna som jag inte kan identifiera men som förmodligen har med saken att göra.
https://streamable.com/lr1aq
3. Bilen startar väldigt oregelbundet, ibland vevar den i upp runt 7~ sekunder, ibland startar direkt, ibland hostar den, nåt som verkat ske oftare och oftare, vet att detta kan ha många orsaker, (se video nedan för host exempel), men jag undrar och misstänker, ifall det kan
(a) Bero på vakumsuget från servon, en kille skrev att insprutningen kan få fel värden ifall man har vakumläcka där?
(b) Bero på att sportluftfilter och eller avgassystem är installerade efter BSR steg 1 trim, utan att få en trim efter de installationerna som knasar med ECM'n ?
(c) dålig startmotor? jag tror inte detta är fallet då det i min hjärna borde vara mer regelbundet segstartat isåfall,
(d) Smutsig / trasig luftmassemätare? Tänkte skruva loss och kika på denna imorgon.
https://streamable.com/xmnje
4. Var idag och läste felkoder hos en verkstad, dock inte med Volvo Vida Dice, var nåt annat Delphi system, vilket kastar tvivel i hur korrekta dessa koder är, också särskilt för att killen knappade in fel motor, såg tyvärr det när jag kom hem först.
Men koderna är iallfall dessa:
https://puu.sh/CsaeZ/ee782a215a.png
Verkar alla 3 vara sensorer och hyffsat simpelt? Hur allvarligt är det, gissar att den första är allvarligast?
5. Simpel grej detta men jag hörde från en snubbe som jobbat på autotech att min luftmassemätare satt felmonterad, dock blir jag osäker då jag kollat på hur många andra S60's som helst nu och alla verkar sitta precis såsom min gör. Enligt han så skall den alltså sitta roterad så att kontakten / sladden pekar mera uppåt, och hävdade tillochmed att från fabrik så skall sladden luta mer mot fjädertornet, och sa att som den sitter nu så kan fukt samlas där. Vad tror ni?
https://puu.sh/Csaa7/a4282844ac.png
Tackar i förväg till alla som vill hjälpa mig! :-)
Mvh
Senast redigerat av LolvoTok (6 januari 2019)
0
0
0
0