26 augusti 2019
Trådstartare
Tjenare!
Tänkte kolla om någon har bra koll och kan svara på min fråga.
Jag köpte en passat 1,8t 2005 förra veckan. Har gått väldigt bra fram tills igårkväll. Jag kan börja med att säga att den hade en felkod när jag köpte den, vilket är "coolant temperature sensor" (beställde hem en sådan sensor men inte fått den än).
Som sagt var så har bilen gått bra och fint, men igår när jag ställde mig och tankade och skulle sedan iväg från macken så har motorlampan börjat blinka gult istället för fast gult sken sedan tidigare. Bilen går väldigt lustigt, skakar nästan i hela bilen men den går ändå att köra. Jag stannar till för att se om jag kan läsa av felkoden, då visar det sig att jag har fått en ny felkod, tror det var p1071. I varjefall stod det i något med stil "runs too lean". Jag trodde därför det var något med insputningen eller så. Jag åkte därlför hem, ca:1km och stannade bilen (gick fortfarande precis likadant).
Jag öppnade upp motorhuven för att kolla till tändstiften, jag lyfter bort motorkåpan och sedan drar upp tändhatten på ett av stiften, det visar sig att det står olja nästan ända upp.. Alltså helt fyllda tändstifts/hatt hål. Jag lyfte på alla fyra tändhattar och det visade sig att det var likadant i två andra, så tre av fyra var fyllda med olja.
Det förklarade nu gången på motorn för antar att den endast gick på någon/några cylindrar. Jag torkade ut all olja, blåste rent stiften och tändhattarna. Det kom inte in någon ny olja. Jag testade därför att starta bilen igen med samma stift, men den gick precis likadant. Jag tror endast att det behövs nya stift för att få den att gå bra då jag tror något av stiften gick sönder med tanke på all olja. Efter att jag hade haft den startad igen stängde jag av för att kolla ifall det kommit in ny olja i rören, men icke. Jag undrar därför vad ni tror är felet?
Är det ventilationskåpspackningen, topplockspackningen, något igensatt, eller beror det på kylar sensorn?
Väldigt tacksam för snabbt svar!