Har kört mycket med bilen under sommaren, och allt har gått bra förutom att luftmassemätaren la av på premier turen i våras fick snabbt tag i en helt ny volvo original lmm vilket var tur Men nu har bilen fått vila sig lite, har bla tagit tag i två fel som stört mig rejält. Kardanen vibrerar (stödlagret) samt att bromsskivorna bak har slått sig.
Nya skivor har jag fixat iaf
Kardan bortplockad och står i valet eller kvalet att köpa ny eftermarknad, renovera min gamla, eller köpa en skrotad v70 AWD med helt ny Volvo original kardan kast stödlager
Sen hade jag rejält otur! Hade bokat plats på Vallåkra träffen, hade tvättat & vaxat och var redo att åka men då gick bilen plötsligt dåligt.. Gjorde ett läcktest på IC och det visade sig att det börjat läcka laddluft genom ett litet litet hål i undre gaveln på intercoolern suck.. Intercoolern är nu nerplockad och skall se om det blir att köpa ny eller om den går att laga
Ny intercooler köpt plus alla klipps och skruvar där till Köpte även nya o'ringar och klipps till oljekylslangarna till växellådan för att vara på säkra sidan.
Spolade rent vattenkylet både invändigt och utvändigt, samt inuti oljekylet till växellådan. Gjorde även rent fläktkåpan, alla plastdetaljer, tryckrör, vattenslangar m.m.
Nya rostfria slangklämmor till alla tryckslangar, och kylarslangar
Tips till er som ska kolla nivån på växellådsoljan
Blev även en service med ny olja, filter, luftfilter och tändstift liten käck momentnyckel Imorgon skall jag ringa runt till olika kardanfirmor för att kolla pris på ny eller renoverad kardan, uppdaterar snart
Åkte till Kardaxelservice med kardanen, dem gjorde en koll på alla knutar och allt såg bra ut, sen pressade dem ut det gamla stödlagret och på med nytt. Allt är på plats och lirar kanon. mycket nöjd! Blev även nya skruvar, samt tvärbalk till stödlagret eftersom den gamla var rostig och tråkig. Tyvärr fanns det inga nya skruvar till tvärbalken så får fixa det på annat sätt sen Sen vart den en tur till besiktningen och självklart gick den igenom med blanka papper plus beröm så klart
Äckelratten byttes mot en riktigt fin R ratt som även den kom från en Laserblå nu mera skrotad. Skulle gissa på att original ratten hade ett material fel med tanke på att det är det ända i bilen som ser ut så Har även bytt gummimattorna mot textilmattor blev snabbt fulla med bös Har även bytt avgasrör (bilder kommer) samt lambda och en ABS givare
Är det bara jag eller är det inte ganska stor färgskillnad mellan nya ratten och resterande delar av svarta/mörka inredningen (ratten ser typ ljusgrå ut)?
Äckelratten byttes mot en riktigt fin R ratt som även den kom från en Laserblå nu mera skrotad. Skulle gissa på att original ratten hade ett material fel med tanke på att det är det ända i bilen som ser ut så Har även bytt gummimattorna mot textilmattor blev snabbt fulla med bös Har även bytt avgasrör (bilder kommer) samt lambda och en ABS givare
Är det bara jag eller är det inte ganska stor färgskillnad mellan nya ratten och resterande delar av svarta/mörka inredningen (ratten ser typ ljusgrå ut)?
Det är nog bilden isf ratten kom från en laserblå 99 med likadan inredning
Nu kliar det i fingrarna, vill ha sommar så man kan ta ut R'en från vintervilan Men för att hålla mig sysselsatt tills dess har jag köpt mig en till projekt Ta gärna en titt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4585673