torsen skrev:
Ny färsk olja kan absolut inte skada växellådan - tvärt om!
Vad menar man med spolning?
Man/jag brukar "byta" ett par liter i taget x 3 eller 4.
Går inte att byta all olja på en gång, utan omfattande isärtagning av växellådan, utan man byter 2 liter i taget och "blandar ut" växellådsoljan så den succesivt blir "färskare".
Enkelt att göra själv.
Eftersom bilen är en MOPAR så antar jag att den, som andra MOPAR-bilar, ska ha MOPAR syntetisk ATF-olja.
Tillvägagångssätt på "systerbilar" JEEP:
Placera ett uppsamlingskärl under oljekylaren = undre delen av den "vanliga" kylaren.
Drag åt parkeringsbromsen hårt + ev placera stoppklossar framför och bakom hjulen, om du är försiktig.
Starta motorn och låt den gå på tomgång med växelväljaren vara kvar i "P".
Lossa oljeröret/slangen från oljekylaren och låt växellådsoljan rinna ut.
När det börjar sina så trampar du hårt på fotbromsen och "kör igenom" alla växlarna några gånger.
Stäng av motorn och fyll på växellådsolja - ungefär lika mycket som runnit ut = uppskattningsvis 2 liter.
Lite besvärligt att fylla på olja. Jag använder Biltemas elektriska oljebytare som får ström från ciggtänduttaget. Kostade 129:- när jag köpte den för något decennium sedan.
Starta motorn och låt den gå på tomgång med växelväljaren vara kvar i "P".
När det börjar sina trampar du hårt på bromsen och "kör igenom" alla växlarna.
Stäng av motorn och fyll på växellådsolja.
Upprepa cykeln ännu en eller två gånger.
Återmontera slangen eller röret vid oljekylaren.(om jag inte missminner mig är 16 mm nyckelvidd)
Att lossa locket/tråget under på växellådan vinner man inte mycket på.
Eventuellt kan man då passa på och byta filtret - om din växellåda har det.
Men ett "djävla slabb" som jag hoppar över(har gjort det en gång).
Lycka till, om du vill spara några tusenlappar.