Jag behöver hjälp att kunna tolka vad olika värde vill säga angående avgaser, inte för länge sen så var jag och besiktade bilen och då fick jag en 2a på "Förhöjd tomgång Co-halt: för hög" vilket sög.
de värde jag fick just då var: (Volvo V50 1.8F - 2008 - 37k mil)
CO 2500 varv: 0,6 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 120 (200)
Lambda: 0,99 (0,96 - 1,04)
Så då undrade jag vad felet var. Det visade sig att de var lambdasonden som var sönder, så då bytte jag ut den (o2s). Nån timme senare från ingenstans så känner jag hur bilen ville skita ner sig och ville dö, det var som när en hund har ätit gräs och vill spy ut skiten medans de rör sig.
Hursomhelst nån minut efter det så kände jag hur bilen inte ville reagera när jag gasade, så då tänkte jag då stannar jag nånstans och kollas vafan det är som händer. På väg dit så ser jag motorlampan lysa då tänkte jag MEN VAFAN är det nu med bil helvete. Så då tog jag och läste koderna då fick jag (P2008) och (P0304) efter en massa googlande så fick jag fram att det kunde vara vakuumventilerna.
Vilket de var eftersom en av dem fick ingen motstånd (Jag bytte ut båda och koden har inte kommit sen dess). sen den andra så var det ganska enkelt att läsa av då de var (Powertrain cylinder 4 Missfire) tog lös tändstiften lite senare och den var helt svart. Bilen har gått som skit, varenda gång jag försöker starta bilfan när den är kall så vill den dö, då när jag gasar. Men det jag gör för att få igång den så tänder jag och gasar och släpper typ 5 gånger snabbt, då går den in i tomgång. Annars så om jag bara drar på tändningen så startar bilen men dör lika fort. Men bilen går faktiskt bra efter att den processen är klar.
7 dagar senare tänkte jag ja men nu har de inte varit några felkoder så då åter besiktar jag skiten igen då.
Men när besiktningskillen tittar på mig och säger (Ja du, den här bilen går inte alls bra) då menade han på att den blå ryker och att den går helt enkelt skit. Då tänkte jag bara men vafan nu ger jag upp. Vilket jag inte gjorde. Jag fick de här värde andra gången dit.
CO 2500 varv: 3,0 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 245 (200)
Lambda: 0,87 (0,96 - 1,04
Har läst på som fan om vad man skulle göra för att få den genom besiktningen, vilket det är de jag vill nu sen så kör jag skiten tills den dör. Har läst allt från att de kan vara katalysatorn (men besiktningskillen sa att han trodde inte det var det) till att hälla i K-sprit (Min bil är Flexifuel) har läst att K-sprit är typ samma skit som E85.
Skulle bli väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta, för jag vill igenom besiktningen.
de värde jag fick just då var: (Volvo V50 1.8F - 2008 - 37k mil)
CO 2500 varv: 0,6 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 120 (200)
Lambda: 0,99 (0,96 - 1,04)
Så då undrade jag vad felet var. Det visade sig att de var lambdasonden som var sönder, så då bytte jag ut den (o2s). Nån timme senare från ingenstans så känner jag hur bilen ville skita ner sig och ville dö, det var som när en hund har ätit gräs och vill spy ut skiten medans de rör sig.
Hursomhelst nån minut efter det så kände jag hur bilen inte ville reagera när jag gasade, så då tänkte jag då stannar jag nånstans och kollas vafan det är som händer. På väg dit så ser jag motorlampan lysa då tänkte jag MEN VAFAN är det nu med bil helvete. Så då tog jag och läste koderna då fick jag (P2008) och (P0304) efter en massa googlande så fick jag fram att det kunde vara vakuumventilerna.
Vilket de var eftersom en av dem fick ingen motstånd (Jag bytte ut båda och koden har inte kommit sen dess). sen den andra så var det ganska enkelt att läsa av då de var (Powertrain cylinder 4 Missfire) tog lös tändstiften lite senare och den var helt svart. Bilen har gått som skit, varenda gång jag försöker starta bilfan när den är kall så vill den dö, då när jag gasar. Men det jag gör för att få igång den så tänder jag och gasar och släpper typ 5 gånger snabbt, då går den in i tomgång. Annars så om jag bara drar på tändningen så startar bilen men dör lika fort. Men bilen går faktiskt bra efter att den processen är klar.
7 dagar senare tänkte jag ja men nu har de inte varit några felkoder så då åter besiktar jag skiten igen då.
Men när besiktningskillen tittar på mig och säger (Ja du, den här bilen går inte alls bra) då menade han på att den blå ryker och att den går helt enkelt skit. Då tänkte jag bara men vafan nu ger jag upp. Vilket jag inte gjorde. Jag fick de här värde andra gången dit.
CO 2500 varv: 3,0 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 245 (200)
Lambda: 0,87 (0,96 - 1,04
Har läst på som fan om vad man skulle göra för att få den genom besiktningen, vilket det är de jag vill nu sen så kör jag skiten tills den dör. Har läst allt från att de kan vara katalysatorn (men besiktningskillen sa att han trodde inte det var det) till att hälla i K-sprit (Min bil är Flexifuel) har läst att K-sprit är typ samma skit som E85.
Skulle bli väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta, för jag vill igenom besiktningen.
Senast redigerat av EnLegend (1 april 2020)
0
0
0
0