3303
Sök

Köpråd:

31 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
#1
Halloj,

Jag kör post ca 120 km om dagen och är ute efter en "snabb" och billig bil. En bil som orkar iväg när man snabbt vill iväg från ena postlådsraden till den andra. Samtidigt som den håller en någorlunda låg bränslekonsumption.

Eftersom jag bor i Finland och inte har några större bekymmer med dieselskatten så funderar jag på någon form av turbodiesel. Kanske nåt i stil med en mindre golf?

Budgeten ligger på 15 000-45 000 kr.

Jag vill inte vara tvungen att skruva på något varannan vecka som ej håller ihop ordentligt eftersom man kör på rätt så ordentligt varje dag.

Det är blandad stadskörning och landsvägskörning.

Har ni något bra förslag på en sådan bil? smile
Senast redigerat av Gudarna (14 april 2020)

340 Inlägg
14 april 2020
#2
Jag hade köpt en Yaris eller Auris.

Gör inte som posten mfl och köp en Fiat Fiorino med automat. Det blir inte bra, alls...

Med det körmönster du kommer ha behöver du en bil som tål stryk ordentligt. Framvagnsdelar och automat är det som slits. Motorerna håller oftast bra.

Forummoderator
18 132 Inlägg
14 april 2020
#3
Automat är ju ett måste misstänker jag.
Så kallade robotlådor bör undvikas. De är inte lika stryktåliga för sådan körning som traditionella lådor. Även lådor av typen CVT går bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
15 april 2020
Trådstartare
#4
Slim skrev:
Jag hade köpt en Yaris eller Auris.

Gör inte som posten mfl och köp en Fiat Fiorino med automat. Det blir inte bra, alls...

Med det körmönster du kommer ha behöver du en bil som tål stryk ordentligt. Framvagnsdelar och automat är det som slits. Motorerna håller oftast bra.

Har du lust att motivera varför du väljer Yaris eller Auris? När jag googlar snabbt på de bilarna så tycker inte riktigt magkänslan att de ser bra ut. Jo det känns som man sliter bra på bromsar och framvagnen med alla kringelikrokvägar och snäva svängar hit och dit. För att inte tala om hålen i vissa vägar...

Hybrid_ skrev:
Automat är ju ett måste misstänker jag.
Så kallade robotlådor bör undvikas. De är inte lika stryktåliga för sådan körning som traditionella lådor. Även lådor av typen CVT går bra.

Jo automat är ett krav. Jajustja det finns olika sorters automatlådor också att ta i bektande... ^^

340 Inlägg
15 april 2020
#5
Det är för att japanska småbilar brukar hålla bra för liknande jobb och bla Yaris iaf den gamla har körts i postsammanhang med ok utfall.

Mitt råd är att köpa en småbil från asien med så hållbar låda du kan hitta. Om körningen inte är på landsbygden är detta typ den mest slitsamma körning som finns efter väktarbilar om du frågar mig.

Forummoderator
18 132 Inlägg
15 april 2020
#6
Tittade på Blocket efter Auris/Corolla Diesel, automat upp till 50k. Går inte. De är rejält dyra.
Hittade en hink för ca 25k med minsta sagt tveksam historik. De har dock robusta lådor.

Nissan Qashqai? Man kan hitta dieslar med 4-wd automater för ca 45k. Men 150hk kanske är lite och ta i? Motor och låda håller bra men de kan dras med elfel. Det är ju faktiskt en omdöpt Renault. Man sitter lite högt och bra. Du får fundera på saken TS.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

293 Inlägg
15 april 2020
#7
När jag jobbade som brevis hade alla andra modernare bilar, det var Fiat med halvautomat som besökte verkstaden ofta och nån tidig generation Renault elbilar som skrotades ut när batterierna tog slut (ca 2005-2008 jag jobbade där). Men jag hade en specialtjänst med en runda på landet som bara delades ut var tredje dag, och körde lastbil mellan postkontor de andra två dagarna. Därför hade jag en 10 år gammal skraltig Mitsubishi Spacewagon med riktig gammaldags automat, den hade de behållit dels för att den bara rullade ibland så det var inte lönt att köpa in en ny bil för den rundan, plus att den kunde lasta ordentligt då det var ett stort postnummer och tre dagars post på en gång. Jävlar vad den tålde misshandel, det var gropiga grusvägar till hälften, ut på lantgårdar, brevlåde-samlingar mitt ute på kostigar osv. Jag behandlade den som en rallybil i ett par-tre år och allt som hände var en punktering en gång... smile
Senast redigerat av JN1975 (15 april 2020)


Forummoderator
18 132 Inlägg
15 april 2020
#8
JN1975 skrev:
När jag jobbade som brevis hade alla andra modernare bilar, det var Fiat med halvautomat som besökte verkstaden ofta och nån tidig generation Renault elbilar som skrotades ut när batterierna tog slut (ca 2005-2008 jag jobbade där). Men jag hade en specialtjänst med en runda på landet som bara delades ut var tredje dag, och körde lastbil mellan postkontor de andra två dagarna. Därför hade jag en 10 år gammal skraltig Mitsubishi Spacewagon med riktig gammaldags automat, den hade de behållit dels för att den bara rullade ibland så det var inte lönt att köpa in en ny bil för den rundan, plus att den kunde lasta ordentligt då det var ett stort postnummer och tre dagars post på en gång. Jävlar vad den tålde misshandel, det var gropiga grusvägar till hälften, ut på lantgårdar, brevlåde-samlingar mitt ute på kostigar osv. Jag behandlade den som en rallybil i ett par-tre år och allt som hände var en punktering en gång... smile

Kul!
Var det en 2,4 GDi kanske? Kör man meskörning så sotar de igen men kör man livet ur bilen varje gång så fungerade de bra!

Ursäkta OT...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

293 Inlägg
15 april 2020
#9
Hybrid_ skrev:
JN1975 skrev:
När jag jobbade som brevis hade alla andra modernare bilar, det var Fiat med halvautomat som besökte verkstaden ofta och nån tidig generation Renault elbilar som skrotades ut när batterierna tog slut (ca 2005-2008 jag jobbade där). Men jag hade en specialtjänst med en runda på landet som bara delades ut var tredje dag, och körde lastbil mellan postkontor de andra två dagarna. Därför hade jag en 10 år gammal skraltig Mitsubishi Spacewagon med riktig gammaldags automat, den hade de behållit dels för att den bara rullade ibland så det var inte lönt att köpa in en ny bil för den rundan, plus att den kunde lasta ordentligt då det var ett stort postnummer och tre dagars post på en gång. Jävlar vad den tålde misshandel, det var gropiga grusvägar till hälften, ut på lantgårdar, brevlåde-samlingar mitt ute på kostigar osv. Jag behandlade den som en rallybil i ett par-tre år och allt som hände var en punktering en gång... smile

Kul!
Var det en 2,4 GDi kanske? Kör man meskörning så sotar de igen men kör man livet ur bilen varje gång så fungerade de bra!

Ursäkta OT...

Jo, stämmer nog. Det var iaf en besinare, för Iveco-lastbilen jag körde mest var diesel och det var alltid klydd när jag skulle tanka Mitsubishin för mitt jobbkort på Statoil var låst till diesel och tvätt! smile

Men karossen, fjädringen växellådan och allting tålde enorma mängder stryk. Den gick riktigt hårt...


31 Inlägg
16 april 2020
Trådstartare
#10
Slim skrev:
Det är för att japanska småbilar brukar hålla bra för liknande jobb och bla Yaris iaf den gamla har körts i postsammanhang med ok utfall.

Mitt råd är att köpa en småbil från asien med så hållbar låda du kan hitta. Om körningen inte är på landsbygden är detta typ den mest slitsamma körning som finns efter väktarbilar om du frågar mig.

Okej, bra motivering. Håller nog med!

Hybrid_ skrev:
Tittade på Blocket efter Auris/Corolla Diesel, automat upp till 50k. Går inte. De är rejält dyra.
Hittade en hink för ca 25k med minsta sagt tveksam historik. De har dock robusta lådor.

Nissan Qashqai? Man kan hitta dieslar med 4-wd automater för ca 45k. Men 150hk kanske är lite och ta i? Motor och låda håller bra men de kan dras med elfel. Det är ju faktiskt en omdöpt Renault. Man sitter lite högt och bra. Du får fundera på saken TS.

Körde BMW E30 318is (140 hk) första två månaderna. Manuell, vevhissar och ingen servo. Bullrigt ljud och drar in avgaser i kupén när man kör med fönsterrutan nere big_smile Den drog mindre bränsle än Mazda 1.6 L 2004 som jag kör just nu. Antagligen för att Mazdan är lite för sur så den drar mer när man ska från 0 till 90 km/h jämfört med E30n. Mazdan tar en evighet att komma upp i hastighet medan E30n är helt okej. Så tänker kanske 150 hk är helt ok!

JN1975 skrev:
När jag jobbade som brevis hade alla andra modernare bilar, det var Fiat med halvautomat som besökte verkstaden ofta och nån tidig generation Renault elbilar som skrotades ut när batterierna tog slut (ca 2005-2008 jag jobbade där). Men jag hade en specialtjänst med en runda på landet som bara delades ut var tredje dag, och körde lastbil mellan postkontor de andra två dagarna. Därför hade jag en 10 år gammal skraltig Mitsubishi Spacewagon med riktig gammaldags automat, den hade de behållit dels för att den bara rullade ibland så det var inte lönt att köpa in en ny bil för den rundan, plus att den kunde lasta ordentligt då det var ett stort postnummer och tre dagars post på en gång. Jävlar vad den tålde misshandel, det var gropiga grusvägar till hälften, ut på lantgårdar, brevlåde-samlingar mitt ute på kostigar osv. Jag behandlade den som en rallybil i ett par-tre år och allt som hände var en punktering en gång... smile

Mmm, kört Mitsubishi Galant GTI 2.0 -89, det var en bekväm bil att köra!


Sök