1915
Sök

Drivknutsdamask

14 Inlägg
12 maj 2020
Trådstartare
#1
Vad gör en drivknutsdamask och är det svårt att byta själv om man inte är så erfaren med bilar.
Bilen är en Volvo s60 årsmodell 2001

2 849 Inlägg
12 maj 2020
#2
En drivknutsdamask skyddar just Drivknuten från damm och smuts.

Är den trasig så står det inte på förrän drivknuten blir sliten och börjar knäppa vid fullt rattutslag som i förlängningen kan innebära att hela knuten trillar isär.

Att byta den är väl inte jättesvårt.
Men drivaxeln måste loss, åtminstone ute vid navet, sen kan det va lite pill att ta bort yttre knuten från drivaxeln.

Finns även damasker som är delade så man bara skär loss den gamla och limmar ihop den nya och då behöver man inte demontera nåt. Sen hur hållbart det är vet jag inte. Inget jag skulle rekommendera iallafall. Det måste va absolut rent då man limmar ihop den med.

6 129 Inlägg
12 maj 2020
#3
Byta drivknut är inget kul. På många bilar måste man lossa länkarmen för att få ur drivaxeln ur navet och redan det är jobbigt, speciellt om man sabbar framvagnsinställningen. Sedan skall man ju gärna försöka tvätta rent knuten från det gamla fettet som säkert är förorenat av diverse sand och grus. Slutligen skall man lägga på nytt fett och nya damasker och allting kommer vara kladdigt. Innan man är färdig har man smörjfett upp till armbågarna. De delbara damaskerna är svåra att limma på ett bra sätt och sedan tror jag hållbarheten är mycket sämre än riktiga damasker. Risken är att man måste göra om redan nästa vinter.

7 486 Inlägg
12 maj 2020
#4
Delbara dammskydd användes i forntiden på gamla bubblan(VW1200) som nödåtgärd - inte reparation!
Inte bra där heller.
Jobbig att klistra ihop samtidigt som man mer eller mindre ska fylla den med äckligt drivknutsfett.
Dammskyddet utsätts för mycket större påfrestningar på framhjulsdrivna bilar eftersom där ska knuten inte bara "hänga med" vid fjädringsrörelser utan även vid styrutslag.
Slå delbara ur hågen.

Som Utmarks-Loke skriver måste man i de flesta fall även "fälla ut" eller demontera styrspindeln för att kunna frigöra drivaxeln och på arbetsbänk byta dammskyddet.
Då måste man låta göra en framvagnsinställning efteråt.

Eftersom du ställer frågan så utgår jag från att du inte är bevandrad i denna typ av reparationer.
Råder dig att lämna in bilen.

6 218 Inlägg
12 maj 2020
#5
Hej!
Någon gång måste var den första! Så varför inte pröva. Har bytt drivknutsdamask/drivknutar några gånger och visst är det lite bökigt men har man gjort det några gånger så inte är det svårt direkt.
På min gamla Audi 100 från 89 så är det som på alla andra bilar, drivaxlarna måste  bort, lättast är det på vänster sida på min bil då man där bara måste lossa krängningshämmarbulten nertill, vinkla ut McPearsonbenet  och sedan lossa de sex torxskruvarna inne vid växellådan...och sen dra bort drivaxeln. På höger sida måste hela krängningshämmaren ner innan man kan få loss drivaxeln.Lite mer jobb.
När man sedan har drivaxeln med trasig damask/knut i sin hand gäller det att lossa drivknuten från axeln, Drivknuten sitter med en segerring en 5mm innanför drivknuten och måste bändas isär utåt föt att släppa från drivaxeln, lite bökigt eftersom det finns fett  överallt. När drivknuten lossats (knackas loss med kopparhammare) från axeln, dras den gamla damasken av, drivknuten görs sedan ren från allt gammalt fet (läggs i ett lacknaftabad och penslas ren och torkas med tryckluft). Drivknuten  fylls sedan med drivknutsfett och slutligen träs den nya damasken över drivknuten, Drivknuten monteras/skjuts på /slås på sedan på drivaxeln (ev  krävs lite våld med en kopparhammare) Segerringen som sitter i drivknuten utvidgas när man trär på drivkuten på axeln och segerringen fastnar sedan i sitt spår på axeln om allt är rätt monterat.
-Är detta jobbigt/svårt!? Nja!


2 337 Inlägg
12 maj 2020
#6
På många bilar däribland volvon av din modell så kan den inre knuten ramla isär om axeln dras ut för långt. Ask me how I know.... dum konstruktion tycker jag.

Här råder delade meningar ser jag. Jag personligen skulle inte rekommendera dig att göra det hemma själv om detta är din enda bil. Lätt hänt att det blir problem och så står den där på 3 hjul och pallbock och man får inte ihop skiten igen.



Sök