MammDiin skrev:
Inget fel i sig med halogen förutom strömförbrukningen och värmen (som i och för sig är en fördel när det snöar, när xenon och led blir som ett arbetsljus och lyser 100 meter).
Går bra att blanda olika ljustemperatur så länge som ljusbilden inte skiljer alltför mycket eller det blir alltför tydlig gräns mellan färgerna.
Kör själv med tre stycken NBB 225 fjärr där jag har halogen i mitten och värsting xenon på sidorna. Funkar hur bra som helst när ljusbilden är rätt så identisk. Och på vintern en ledramp på taket och alla har sina fördelar.
Fördelen med Led är väl främst att det lyser fullt direkt till skillnad från xenon.
Fördelen med xenon är väl främst om man vill se långt, för LED som lyser långt är dyrt än så länge.
Halogen är som sagt bra om man vill se något när det snöar. Det finns i och för sig Led med värmeslingor och liknande så de inte snöar igen.
Sen har halogen bäst färgåtergivning vilket är fördel.
Sen så är jag lite som Brådhis och vill ha varmare ljus och därför kör med 4300K xenon och ledrampen är 4500K.
Hade gärna sett ledramper/ledextraljus med 4000K eller lägre färgtemperatur och hög CRI men misstänker det kan dröja när de inte ger lika imponerande lumen siffror att skryta med och lite sämre effektvitet. Eller det kanske finns och det bara är jag som är lite borta?
Finns ju en hel del såna alternativ när det gäller ficklampor och pannlampor iallafall så man tycker ju extraljus tillverkarna borde se över möjligheterna också.
Håller med Myhran att det kan bli lite konstigt om man exempelvis har halogen helljus och 6000K extraljus och man tydligt ser färgskillnaderna när man kör.