Ta en bild på skadan och visa upp här. Om det är lönt eller inte är svårt att svara på utan att veta mer exakt hur det ser ut.
Kan dock säga att du absolut inte kommer få en ny bil. Försäljaren har i allmänhet 2 eller 3 försök på sig att åtgärda ett fel på bilen, om det efter dessa försök fortfarande inte går att laga, först då kan man börja begära en helt ny bil. Men vägen till ett godkännande om ny bil är extremt lång i allmänhet, bilmärkenas serviceavdelning gör allt i sin makt för att inte behöva ge kunden en helt ny bil. Ofta mutar man kunden med förlängda garantier, gratis service osv först. Ny bil är i allmänhet den absolut sista utvägen. Under dom 3 åren jag jobbade med back office för ett stort asiatiskt bilmärke så hände det bara 1 enda gång att vi levererade en ny bil till kunden och det var när en ny bil av dyrare modell hade en så defekt växellåda att den inte gick att laga på de 2-3 gångerna verkstaden hade på sig att fixa felet. Kunden fick en ny bil och senare byttes hela växellådan på den första bilen.