2946
Sök

Motorbyte i 740 årsmod -90. Vad krävs?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
#1
Tjena.

Ja har länge funderat på å byta till en GLT motor i min 740 -90, å nu när ja har fått klirr i kassan så.. Tänkte bara höra mej för vad som skiljer på motorerna. Jag har ju sett att chip finns till min GL motor å då börjar ja fundera på hur mkt som skiljer elen åt osv..

Aja, kort sagt så vill ja veta vad som skiljer motorerna åt och vad ja bör tänka på ifall ja nu skulle göra detta.



PS. Inga svar som "Byt bil" eller dylikt.

En till fråga: Går det att få den igenom besiktning efter detta? Krävs regbesiktning då eller?
Senast redigerat av patrikhornfeldt (2 juli 2007)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
#2
Någon här måste ju veta yikes ?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

helt galen
388 Inlägg
3 juli 2007
#3
Kidnappar din tråd lite då jag är på jakt efter nästan exakt samma svar...

Har en 745 GL - 90 i bra skick med endast 22.000 mil. Vill ha turbo, men har inte 20 - 30 K extra att lägga imellan upp till en turbo i hyggligt skick. Vill inte ha en rosthög med 60.000 mil för att komma billigt undan.

Vad kostar det att byta till en turbo-maskin i min bil? Motor naturligtvis!, men boxar? hur mkt eljobb är det? byta kabelkeblage eller går det ändå? Reg-besiktning krävs såklart, det är jag med på, men är det svårt att få igenom den?
Måste jag ha en turbo från en 740? Eller kan jag stoppa i t ex 940 ltt maskin? Vilket blir bäst (inte bara effekt utan hållbarhet, arbete osv)?
Kan man bygga om den maksin jag har till turbo-maskin? Eller är det inte värt jobbet?

Har hjälp med mek/el. Det är kostnaderna, svårighet att få igenom reg-bes och bästa chans att få bra resultat jag är ute efter...

Varför åka fort när man kan åka brett?

15 Inlägg
3 juli 2007
#4
så svårt är det väl inte om man vet vad man ska göra=) jag bytte i min 240 till turbo tog väl en helg.. du får väl en motor för en 5000 som funkar med box och all el sen är de ba dra om det och skruva fast. så kan man skruva är det inga problem alls sen beror de ju givetvis på hur mycke pengar man vill lägga på motor men behöver inte bli så dyrt. sen reg besikt tro jag kosta 1500-2000 om jag inte minns fel när jag hade gjort allt klart

helt galen
388 Inlägg
3 juli 2007
#5
Tackar! Får hjälp med både skruvning och el. Svårt att få dem genom reg-bes?

Varför åka fort när man kan åka brett?

Proljece?
1 464 Inlägg
3 juli 2007
#6
Nee men måste ju sitta fast ordentligt och får man inte godkänt första gången så får man nästan garanterat igenom den andra gången på grund av att dom säger till dej vad som är fel!!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
3 juli 2007
#7
1. ta ur den gammla motorn
2.köp en traktor
3. lägg i traktorns motor i volvon
och VIPS så har du en trimmad VÖLVO!!

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

10 287 Inlägg
3 juli 2007
#8
Detta hjälpte säkert Patrik....

/Göran

ChixZ skrev:
1. ta ur den gammla motorn
2.köp en traktor
3. lägg i traktorns motor i volvon
och VIPS så har du en trimmad VÖLVO!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
3 juli 2007
#9
Jag antar att du menar 16V motorn. Elen är densamma förutom att det är olika boxar så du måste ha boxarna från 16V motorn.

Att besikta lagligt med detta är dock "omöjligt". (Inom citationstecken därför att det går ju i princip att byta identitet på bilen om man nu orkar det...)

/Göran

patrikhornfeldt skrev:
Tjena.

Ja har länge funderat på å byta till en GLT motor i min 740 -90, å nu när ja har fått klirr i kassan så.. Tänkte bara höra mej för vad som skiljer på motorerna. Jag har ju sett att chip finns till min GL motor å då börjar ja fundera på hur mkt som skiljer elen åt osv..

Aja, kort sagt så vill ja veta vad som skiljer motorerna åt och vad ja bör tänka på ifall ja nu skulle göra detta.



PS. Inga svar som "Byt bil" eller dylikt.

En till fråga: Går det att få den igenom besiktning efter detta? Krävs regbesiktning då eller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
#10
Okej, de går alltså inte att registrera om den? Vet ju att de finns folk som bytt till 850 glt motor å de kommer ju igenom besiktningen?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 Inlägg
3 juli 2007
#11
troligtvis har de bytt motor efter regestreringen, alltså först haft orginal för att sedan plocka i den "nya".

274 Inlägg
3 juli 2007
#12
de går att får igenom med en 16v motor, dom tänker inte ens på det.. åk in en fredag eftermiddag när dom är lite halvsletna och vill hem så fåru igenom vad som helst tongue

fyllo

10 287 Inlägg
4 juli 2007
#13
Det går att "få igenom" med vad som helst. Det skryts det om i tid och otid. Men för att det ska bli legalt - och det är väl det som problemet - så krävs det en regbesiktning med nya motorn vilket är tvärtji.

/Göran

brelasten skrev:
de går att får igenom med en 16v motor, dom tänker inte ens på det.. åk in en fredag eftermiddag när dom är lite halvsletna och vill hem så fåru igenom vad som helst tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
4 juli 2007
#14
Be att få se deras registreringsbevis. Det är precis som med "jag har 600Hkr i den här spisen ser du" - att när man ber om bromspapperen så är dom mystiskt borttappade.

/Göran

patrikhornfeldt skrev:
Okej, de går alltså inte att registrera om den? Vet ju att de finns folk som bytt till 850 glt motor å de kommer ju igenom besiktningen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
Det går att "få igenom" med vad som helst. Det skryts det om i tid och otid. Men för att det ska bli legalt - och det är väl det som problemet - så krävs det en regbesiktning med nya motorn vilket är tvärtji.

/Göran

Okej, behövs särskilda papper eller så? Jag förstår liksom inte varför de är så tjuriga..
Det borde ju gå att få igenom ifall man reggar som ombyggt fordon. Men då krävs väl annan drivlina hmm

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök