KenthIJ skrev:
Vi hade ju ev tänkt skaffa en mindre "andra bil" typ Yaris HSD men... nu har vi sedan i sommras fått möjlighet att vara betydligt mer i vår gamla hemkommun i norr/mellersta Bohuslän dit det är ganska exakt 20 mil en väg varav ca 17 av dem på 100/110 och 120 väg.
Vi behöver då få med ganska mycket packning, liten hund (helst i hundbur) och rullstol varför vi nu funderar på att skaffa en större bil att använda till de sträckorna (och även Varberg-Gbg-Varberg som oxå är mestadels motorväg) och använda Aurisen ( som vi ju är väldigt nöjda med och vill behålla) mestadels lokalt på 3-7 milsturer, mestadels 40-80km/h sträckor runtomkring och i Varberg, vilket den ju funkar alldeles perfekt till.
Nu är det ju INTE så att Auris 1.8L TS HSDn inte funkar att köra även längre motorvägsturer , det gör den absolut och packningen som behövs till Bohuslänresorna får oxå plats, om man knör :-)
men...
Nu funderar vi på om en RAV4 2.5L HSD , som ju är lite större och starkare än Aurisen och som iofs drar lite mer bränsle och släpper ut lie mer CO2 än Aurisen enligt specad snittförbrukning men…
och nu (massa bokstäver senare) till min egentliga fundering/fråga (och mer I linje med trådrubriken)…
1. Är det så att den starkare RAV4 an drar mindre (än Aurisen) I snitt på såpass långa höghastighets sträckor ?
2. Eller snittar Aurisen ändå mindre, även på länga sträckor I högre hastigheter, trots att den då får “kämpa” lite mer ?