Att montera LED-ramp under registreringsskylt har flera nackdelar.
Rampen utsätts för:
* smuts
* stenskott
* snöslask - så att glaset/linsen beläggs med is = LED alstrar ingen värme = smälter inte isen.
Men den allvarligaste nackdelen med att montera under registreringsskylten är att ljuset blir synergonomiskt felaktigt = det belyser till stor del inte vägbanan.
Jämför i mörker med att handhålla en ficklampa i ögonhöjd(som man ofta på film ser poliser göra) med att lägga ficklampan på marken.
I särklass bäst är att placera extrabelysning på taket på bil.
Men måste då monteras relativt långt tillbaka för inte bländning i motorhuven ska uppstå.
Stora nackdelen är att nederbörd upplyses och bländar nattetid.
Näst bäst, men kanske svåraste fysiska placeringen, är i nederkant på A-stolparna eller motorhuvens bakkant, nära A-stolparna.
Har på flera bilar haft takmonterad extrabelysning.
T ex Mercedes Geländewagen, Suzuki Samurai och Jimny, Lada Niva, Mitsubishi Pajero, Land Rover Defender för att nämna några.
Uppe på A-stolparna på "bågen i vindrutans överkant" på Land Rover Defender.
Nere på A-stolparna på vindrutegångjärnen på Jeep Wrangler och Suzuki Samurai.
Min senaste montering är på huvens bakkant nära A-stolparna, medelst starka magneter, på Suzuki Jimny samt tidigare även på Lada Niva.
Magneterna återfinns i vanliga fall hos/på vägarbetsfordon.
Återfinns/köps bl a hos Swedol.
Magnetmonteringen medför även lättaste fysiska eldragningen eftersom de flesta bilars springa vid/under motorhuven låter elledningar att "smita igenom" springan.
Närmast ovanstående placering samt på A-stolparnas nederkant återfinnes ibland på utländska polisbilar, som ni kanske redan observerat.
Härutöver lägger nog de flesta in den mest estetiska plceringen.
Ljusutbytet verkar hos de flest nyare bilar var oprioriterat = vem vill att bilen ska se ut som en amerikansk polisbil.
B t w så placerar/monterar jag extrabelysningen vid höstdagjämningen, och plockar bort den vid vårdagjämningen - analogt med den elektriska kupévärmaren.