3036
Sök

Bättre helljus Mb w204

97 Inlägg
25 augusti 2020
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte en Mercedes c-kass 2013 (W204) för ett tag sedan. Har dock märkt att helljus et kändes rätt undermåligt. Hur löser jag detta på bästa sätt? Har funderat på att lägga in en liten Ledramp under reg-plåten, men vad ska man ha för kabelsats samt hur sker inkoppling? Känns som att man kan ställa till fler problem vid extraljusmontage på denna bil jämfört med en Amazon! Vill gärna ha alla tipps ni har och hur ni gjort det!


7 454 Inlägg
25 augusti 2020
#2
Avråder från LED-ramp.
Dom lyser bara cirka 100 m = drygt halvljuset.
Såvida du inte går upp i 12.000:- klassen.
Mest lyse för pengarna får du med runda halogenstrålkastare.
Kolla in Biltemas största halogenlampor.
Läs tester i Vi Bilägare och AOM.
Dyrare extrabelysning är dessutom stöldbegärlig.

97 Inlägg
25 augusti 2020
Trådstartare
#3
Absolut hade det varit bra att slänga på nån big knick i fronten, men det ser ju inte så värst bra ut... Strävar efter lite extra ljus utan att förstöra utseendet allt för mycket. Ev att man bygger en löstagbar historia!
Senast redigerat av Pekkan1 (25 augusti 2020)


2 037 Inlägg
25 augusti 2020
#4
Pekkan1 skrev:
Absolut hade det varit bra att slänga på nån big knick i fronten, men det ser ju inte så värst bra ut... Strävar efter lite extra ljus utan att förstöra utseendet allt för mycket. Ev att man bygger en löstagbar historia!

NBB 225 passar väl helt bra i grillen på en sån tycker jag. Big Knick ser lite gammalmodiga ut med sina räfflade glas. Annars får man ju en helt okej ledramp för samma pris som 3st NBB.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 augusti 2020
#5
Läste först ”bättre hjulhus.”

Men vad är syftet, kör du på ensliga skogsvägar eller är det långa landsvägar?

Alla moderna bilar har väl typ kasst helljus tycker jag. Bedrövlig utveckling om man jämför med all annan utveckling. Min Gamla amazon med H4 konvertering var bättre än alla moderna (efter 1990!) bilar jag kört.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

97 Inlägg
25 augusti 2020
Trådstartare
#6
caromania skrev:
Läste först ”bättre hjulhus.”

Men vad är syftet, kör du på ensliga skogsvägar eller är det långa landsvägar?

Alla moderna bilar har väl typ kasst helljus tycker jag. Bedrövlig utveckling om man jämför med all annan utveckling. Min Gamla amazon med H4 konvertering var bättre än alla moderna (efter 1990!) bilar jag kört.

Bor i numera i södra halvan av landet, så här är behovet extremt lågt, därav vill jag gärna inte att det ska synas. Men jag har mina rötter från norrbotten och det blir att fara upp nån gång per år. Då kommer vettigt ljus på sin plats då kan det bli många mil landsväg och skogsväg utan mötande trafik. Det jag är ute efter är altså en liten förbättring för dom trots allt få tillfällena helljuset är igång.

I övrigt har jag testat många modeller av helljus, allt från big knick med klarglas (lyser sjukt långt) till Ledramp på taket. Så min tanke nu är att få in det bakom grillen eller dyligt samt hur man gör inkopplingen med tanke på alla canbus system.

Amazonens helljus är för övrigt inte att klaga på!


5 127 Inlägg
25 augusti 2020
#7
Inga problem med att hitta en bra ledramp med längd och bredd på ljuset.
https://www.prestandabelysning.se/produ … 2-led-ramp
Denna ska ge bra längd och bra bredd. Väldigt populär på ett annat forum.
Den finns även som spot men då tappar den en hel del bredd på ljuset.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

97 Inlägg
25 augusti 2020
Trådstartare
#8
mb_pucken skrev:
Inga problem med att hitta en bra ledramp med längd och bredd på ljuset.
https://www.prestandabelysning.se/produ … 2-led-ramp
Denna ska ge bra längd och bra bredd. Väldigt populär på ett annat forum.
Den finns även som spot men då tappar den en hel del bredd på ljuset.

Känns absolut som ett alternativ att montera under reg-plåten!


5 127 Inlägg
25 augusti 2020
#9
Angående inkopplingen, vilken typ av belysning har du på helljuset?
Halogen, xenon eller led?
Osäker på om w204 fanns med led dock.
Har du halogen bor det gå att koppla direkt mot lampan eller använda en XBB switch.
Är det bixenon eller liknande bör en canm8 fungera.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 Inlägg
26 augusti 2020
#10
Pekkan1 skrev:
mb_pucken skrev:
Inga problem med att hitta en bra ledramp med längd och bredd på ljuset.
https://www.prestandabelysning.se/produ … 2-led-ramp
Denna ska ge bra längd och bra bredd. Väldigt populär på ett annat forum.
Den finns även som spot men då tappar den en hel del bredd på ljuset.

Känns absolut som ett alternativ att montera under reg-plåten!

Det finns LEDramper som ger 1 lux vid typ 400-450 meter så det är kanon skulle jag säga.
SC har ramper från 1500 som är bra.
Typ denna skulle jag kolla på.  Den är också e-märkt

https://www.scstyling.com/belysning/led … klart-glas

7 454 Inlägg
26 augusti 2020
#11
Att montera LED-ramp under registreringsskylt har flera nackdelar.

Rampen utsätts för:
* smuts
* stenskott
* snöslask - så att glaset/linsen beläggs med is = LED alstrar ingen värme = smälter inte isen.

Men den allvarligaste nackdelen med att montera under registreringsskylten är att ljuset blir synergonomiskt felaktigt = det belyser till stor del inte vägbanan.
Jämför i mörker med att handhålla en ficklampa i ögonhöjd(som man ofta på film ser poliser göra) med att lägga ficklampan på marken.
I särklass bäst är att placera extrabelysning på taket på bil.
Men måste då monteras relativt långt tillbaka för inte bländning i motorhuven ska uppstå.
Stora nackdelen är att nederbörd upplyses och bländar nattetid.
Näst bäst, men kanske svåraste fysiska placeringen, är i nederkant på A-stolparna eller motorhuvens  bakkant, nära A-stolparna.

Har på flera bilar haft takmonterad extrabelysning.
T ex Mercedes Geländewagen, Suzuki Samurai och Jimny, Lada Niva, Mitsubishi Pajero, Land Rover Defender för att nämna några.

Uppe på A-stolparna på "bågen i vindrutans överkant" på Land Rover Defender.

Nere på A-stolparna på vindrutegångjärnen på Jeep Wrangler och Suzuki Samurai.

Min senaste montering är på huvens bakkant nära A-stolparna, medelst starka magneter, på Suzuki Jimny samt tidigare även på Lada Niva.
Magneterna återfinns i vanliga fall hos/på vägarbetsfordon.
Återfinns/köps bl a hos Swedol.
Magnetmonteringen medför även lättaste fysiska eldragningen eftersom de flesta bilars springa vid/under motorhuven låter elledningar att "smita igenom" springan.

Närmast ovanstående placering samt på A-stolparnas nederkant återfinnes ibland på utländska polisbilar, som ni kanske redan observerat.

Härutöver lägger nog de flesta in den mest estetiska plceringen.
Ljusutbytet verkar hos de flest nyare bilar var oprioriterat = vem vill att bilen ska se ut som en amerikansk polisbil.

B t w så placerar/monterar jag extrabelysningen vid höstdagjämningen, och plockar bort den vid vårdagjämningen - analogt med den elektriska kupévärmaren.

5 127 Inlägg
26 augusti 2020
#12
Kalle-UA skrev:
Pekkan1 skrev:
mb_pucken skrev:
Inga problem med att hitta en bra ledramp med längd och bredd på ljuset.
https://www.prestandabelysning.se/produ … 2-led-ramp
Denna ska ge bra längd och bra bredd. Väldigt populär på ett annat forum.
Den finns även som spot men då tappar den en hel del bredd på ljuset.

Känns absolut som ett alternativ att montera under reg-plåten!

Det finns LEDramper som ger 1 lux vid typ 400-450 meter så det är kanon skulle jag säga.
SC har ramper från 1500 som är bra.
Typ denna skulle jag kolla på.  Den är också e-märkt

https://www.scstyling.com/belysning/led … klart-glas

Inget jag skulle lägga pengar på. Har väldigt dålig erfarenhet av ramper och extraljus där lampan är riktad rakt fram. Brukar vara ge en brutal självbländning och dålig räckvidd.
Finns så klart undantag men då brukar ramperna kosta betydligt mer.

Satsa på en ramp där dioden lyser ner i en reflektor eller likande. Dessa blir naturligt skyddade från att skicka ljus i backen framför bilen. Det vill man inte ha. Man ser inte ett dugg då man blir otroligt bländad.


Sen finns det så klart nackdelar med lågt monterad ramp. Men ibland får man kompromissa.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

97 Inlägg
26 augusti 2020
Trådstartare
#13
mb_pucken skrev:
Kalle-UA skrev:
Pekkan1 skrev:

Känns absolut som ett alternativ att montera under reg-plåten!

Det finns LEDramper som ger 1 lux vid typ 400-450 meter så det är kanon skulle jag säga.
SC har ramper från 1500 som är bra.
Typ denna skulle jag kolla på.  Den är också e-märkt

https://www.scstyling.com/belysning/led … klart-glas

Inget jag skulle lägga pengar på. Har väldigt dålig erfarenhet av ramper och extraljus där lampan är riktad rakt fram. Brukar vara ge en brutal självbländning och dålig räckvidd.
Finns så klart undantag men då brukar ramperna kosta betydligt mer.

Satsa på en ramp där dioden lyser ner i en reflektor eller likande. Dessa blir naturligt skyddade från att skicka ljus i backen framför bilen. Det vill man inte ha. Man ser inte ett dugg då man blir otroligt bländad.


Sen finns det så klart nackdelar med lågt monterad ramp. Men ibland får man kompromissa.

Det var en aspekt jag inte tänk på, känns som att du har en bra poäng där. Nackdelar med lågt måntage vet jag och avskyr på ett sätt tanken av det. men som du säger, kompromiss!


97 Inlägg
27 augusti 2020
Trådstartare
#14
Klurar litegrann på hur biltemas produkter kan funka, tänker deras led ramp (40-408) och deras can bus kabelsats (40-406) passar detta min bil? Är dessa produkter bra eller är det bättre att lägga till lite mer pengar och beställa någon annanstans ifrån?


97 Inlägg
5 september 2020
Trådstartare
#15
Är jag den enda i världen som tycker att mb w204 har dåligt helljus och vill göra nånting åt det? Finns det ingen som har kopplat in extraljus i bilen? Om någon har gjort hade det varit kul att veta hur! Blir fan inte klok på nya bilar...


5 127 Inlägg
5 september 2020
#16
Vilket helljus har du? Xenon eller halogen?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

97 Inlägg
5 september 2020
Trådstartare
#17
mb_pucken skrev:
Vilket helljus har du? Xenon eller halogen?

Xenon givetvis! Bara för att förenkla allt...


5 127 Inlägg
5 september 2020
#18
Då är det nog canm8 som gäller eller lämna in till Mercedes och få sam-styrenheten programmerad. Om det går på w204. Vet att det går på e-klass åtminstone.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

97 Inlägg
5 september 2020
Trådstartare
#19
mb_pucken skrev:
Då är det nog canm8 som gäller eller lämna in till Mercedes och få sam-styrenheten programmerad. Om det går på w204. Vet att det går på e-klass åtminstone.

Har en sådan, men deras inkopplingsmanual var inte jätte hjälpligt. Sen vet jag inte vars det är klokast att gå igenom turbinväggen?


5 127 Inlägg
5 september 2020
#20
Var länge sedan jag drog någon kabel i en sådan. Spontant skulle jag kolla vid säkringsboxen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök