Har läst samma sak i flera tidningar med "ekonomisk spalt".
En hybrid(laddhybrid, mildhybrid, bara hybrid) går praktiskt att köra mellan 20 och, i absolut bästa fall under gynnsamma förhållanden, 60 km.
En undersökning/enkät visar att tjänstebilsfrälset till 90 á 95 % ALDRIG kör annat än på bensin.
Hybridernas skatteförmåner är, genom miljörörelsen och deras okunskap om rörliga ting, endast en skrivbordsprodukt.
Enligt vad jag läst är hybridernas saga all, i alla fall som skatte- och förmånsobjekt för företag och förmånsbilister.
Regeringen lär arbeta på ett förslag, som bygger på realiteter, där förmånen av hybrider starkt begränsas ur skatteförmånssynpunkt.
OM regeringens ambition verkligen är att sänka de skadliga emissionerna från "fosilfordon" borde man blicka mot öster och i främsta hand Japan.
Där har man, sedan många många år tillbaka, tillämpat en annan strategi att minska avgasutsläpp.
Nämligen genom s k Kei Car.
Små 4-sitsiga bilar med begränsade yttermått och motorstorlek på höst 660 cc.
En del av dessa Kei Car säljs redan i Sverige.
Men här "upphottade" med plastschok och motorer på, i vissa fall, 1500 cc.
En av dessa Kei Car, Suzuki Jimny, straffbeskattas med närmare 10.300:- i årsskatt 2020.
Är det rimlig att en Ford Mustang endast har 360:- i årsskatt, i alla fall före 2020?
Härutöver förespråkar jag km-skatt.
Med möjlighet för dem som inte har tillgång till miljörörelsens transportmedel, tunnelbana, pendeltåg och buss, att göra realistiska avdrag.
T ex Norrlands inland som dessutom får dras med undermålig vägar, trots pendlingsavstånd på uppemot 15 mil enkel resa.
Ursäkta en del o t, men därav hjärtat är fullt...…..