totti10 skrev:
torsen skrev:
Subaru är definitivt en kvalitetsbil.
I topp kvalitetsmässigt och snäppet efter Honda i alla kvalitetsmätningar, men skyhögt över "europeér" i driftsäkerhet.
Om än lite udda med tanke på motorn.
2010 års modell är en rätt så gammal bil.
Enligt vad jag läst så var väl, till att börja med, just dieselmotorn i början Subarus akilleshäl.
Själv är jag mycket ambivalent till att köpa en så gammal bil som körts så långt.
Alltid ett lotteri med gamla bilar.
Risken för en nitlott är nog relativt stor med av dig beskrivna bil.
Subarus 4x4-system är skottsäkert.
Är det just 4x4-bil du är ute efter?
Behöver du markfrigången?
Men vad du än köper, så köp en japan och inte en europé.
Anser jag.
Fyrhjulsdrift är inte ett måste, men jag gillar Subaru. Vilken japanare skulle du issåfall rekomendera? För jag har kollat lite på mitsubishi outlander också.
Jag har både Suzuki 4x4 (inne på min fjärde) och Honda CR-V -16.
Skottsäkra båda.
CR-V:n har inte så bra markfrigång (17 - 19 cm beroende på däck) och så bra 4x4 som Subaru.
Köper du en CR-V tillverkad efter våren/sommaren 2015 så har den en betydligt förbättrad 4x4.
Ingreppet mellan axlarna sker numera elektriskt, tidigare hydrauliskt - som var lite segare.
Hondan är ful och Suzuki Jimny för liten.
Men den senare har jag endast som hundbil och för skogsbruk.
Med Hondan klarar vi lätt 70-mila sträckan till Lappland med packning och andra förnödenheter i 14 dagar.
Stor hund ingår i "bagaget".
Skogsbilspår sista biten, backigt med gräs i och mellan hjulspåren.
B t w så spinner jag på en ny Subaru XV E-BOXER vid nästa bilbyte.
Har alltid gillat Subaru och boxermotorer(har även en Cittra med boxermotor).
Torsen anser jag vara det optimala sättet att sammanbinda hjulen i avsikt att förhindra slirning.
Har själv eftermonterat torsen på bilar med "öppen" differential.