2967
Sök

Kamremsbyte? Renault Mégane III -11

234 Inlägg
20 oktober 2020
Trådstartare
#1
När jag skulle parkera i garaget hemma så hörde jag ett gnisslade ljud från motorutrymmet. Öppnade huven och det lät från kamremmen. Har inspekterat den lite innan och den har små sprickor på sig men ser inte så allvarligt ut enligt mig.

Förra ägaren bytte kamremmen hos Speedy i februari 2017, bilen hade då gått 12K mil. Nu har bilen snart gått 19K mil. Alltså byttes den för lite över 3 år sedan och typ 7 tusen mil sedan. I instruktionsboken står det att den ska bytas efter vart 6e år och var 12K mil. Är ju inte ens i närheten av dessa. Borde jag låta Mekonomen ta en titt?

Borde nämna att det regnat massor idag och har varit ute och kört, kan den blivit blöt och på så vis ger ifrån sig ett oljud?

6 129 Inlägg
20 oktober 2020
#2
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

7 486 Inlägg
20 oktober 2020
#3
Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Tänkte samma sak!

234 Inlägg
20 oktober 2020
Trådstartare
#4
Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Jo just fan. Det var remmen på generatorn som lät. Mitt misstag. Är det värre eller bättre?

6 129 Inlägg
20 oktober 2020
#5
Nevadacontra skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Jo just fan. Det var remmen på generatorn som lät. Mitt misstag. Är det värre eller bättre?

MYCKET bättre. Om kamremmen gnisslar har du stora problem, men nu behöver du bara köpa en fräsch generatorrem för 50kr.

234 Inlägg
20 oktober 2020
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Nevadacontra skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Jo just fan. Det var remmen på generatorn som lät. Mitt misstag. Är det värre eller bättre?

MYCKET bättre. Om kamremmen gnisslar har du stora problem, men nu behöver du bara köpa en fräsch generatorrem för 50kr.

Tack för det lugnande svaret. Då blir det att beställa en generatorrem. smile

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 oktober 2020
#7
Ja, eller så spänner man remmen lite, så försvinner oljudet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

575 Inlägg
21 oktober 2020
#8
axxet skrev:
Ja, eller så spänner man remmen lite, så försvinner oljudet..

På de flesta nyare bilarna så är det väl automatisk remspännare och utan möjlighet till efterspänning.  Så rådet att köpa en ny rem måste ju vara det bästa ändå.


6 129 Inlägg
21 oktober 2020
#9
Det står ju i startinlägget att remmen har små sprickor, det vill säga torrsprickor. Torrt gummi blir hårt och halt, det får sämre friktion, och därmed sämre grepp mot remhjulen. Då slirar det och skriker när det går tungt. Att spänna hjälper inte, man måste ha nytt gummi.

7 486 Inlägg
21 oktober 2020
#10
Temporärt kan man strö lite bakpulver på remmen så att den tystnar.
Innan man får tid att byta generatorremmen.

234 Inlägg
21 oktober 2020
Trådstartare
#11
Har nu provat att spraya försiktigt med vatten på den och ljudet försvinner. Kommer dock tillbaka igen efter typ 30 sekunder. Så det är en ny som behövs. Men alla ni är säkra på att den heter generator rem? För kollar jag ner där den sitter så ser det ut som att den sitter på en del andra remskivor också.

575 Inlägg
21 oktober 2020
#12
Nevadacontra skrev:
Har nu provat att spraya försiktigt med vatten på den och ljudet försvinner. Kommer dock tillbaka igen efter typ 30 sekunder. Så det är en ny som behövs. Men alla ni är säkra på att den heter generator rem? För kollar jag ner där den sitter så ser det ut som att den sitter på en del andra remskivor också.

Många säger generator rem men det korrekta ordet är aggregat rem.


6 129 Inlägg
21 oktober 2020
#13
För kallades det fläktrem, men när man började tvärställa motorerna kunde man inte driva fläkten längre. Då började man kalla det generatorrem, men den brukar även driva AC, kanske styrservo och något till. Aggregatrem kan den också kallas.

234 Inlägg
21 oktober 2020
Trådstartare
#14
Perfekt. Tack för alla bra svar! smile

389 Inlägg
21 oktober 2020
#15
Kärt barn har många namn...

Multirem, drivrem, med mera..  smile


7 486 Inlägg
21 oktober 2020
#16
Utmarks-Loke skrev:
För kallades det fläktrem, men när man började tvärställa motorerna kunde man inte driva fläkten längre. Då började man kalla det generatorrem, men den brukar även driva AC, kanske styrservo och något till. Aggregatrem kan den också kallas.

Ursäkta Utmarks-Loke, men...……
Minns Peugeot 203!!!!!!!!
Och även första generationens Hundkoja.
På Kojorna kunde man inte byta aggregatrem utan att demontera kylaren eller klippa upp kåpan på kylaren med plåtsax.(har ägt 4 Kojor)


Sök