En modern elektronisk batteriladdare typ CTEK, eller Biltemas motsvarighet, klarar inte att ladda ett helt urladdat bilbatteri.
Om spänningen är nere under 9 - 7 volt måste batteriet först laddas med en analog batteriladdare.
Beror på batteriets inre motstånd som "säger ifrån enkelt uttryckt".
Men att "kabla igång" går alldeles utmärkt.
Bilens egen generator är bästa bilbatteriladdaren.
Som skrits ovan flera gånger så KAN MAN INTE BEGÄRA att generatorn ska hålla batteriet tillräckligt laddat med en massa 5-minuters körningar, speciellt inte under den kalla årstiden.
Se batteriet bildlikt som ett badkar som töms på 10 liter vid varje 5-min-körning - men som samtidigt vid varje körning fylls på med 5 liter.
En ekvation som inte går ihop.
Endera fyller man på genom en 30 minuters körning då och då - eller så ansluter man en batteriladdare.
En analog laddare kan inte lämnas utan övervakning längre tid.
Det kan däremot en laddare typ CTEK.
Personligen har jag båda typerna.
En CTEK, med förlängda kablar, hänger i garagetaket och är ständigt inkopplad till någon av mina hobbybilar eller ett par lösa batterier.
"Vardagsbilen", en Honda CR-V -16, som står utomhus, varnar ibland för låg batteriladdning genom att varningslampan för "stop & go" visar att funktionen är satt ur spel.(Har väl alla moderna bilar?)
1 - 2 ggr/vinter "stödladdar" jag Hondan´s batteri p g a a hustrun ofta kör kortkörningar på några minuter.
Finns laddare som automatiskt även laddar batteriet samtidigt som bilen är ansluten till uttaget för motor- och kupévärmare.
Det senare rekommenderas starkt(har det dock inte på Hondan - bara motor & kupévärmare).