31 januari 2018
Trådstartare
Hej! Jag har en 140 hästars VW passat från 08 igår hände det lite oroande saker med bilen. först började glödstiftslampan lysa när jag körde då tappade bilen kraft och svarade dåligt på gaspådrag hade kanske 3-4 km kvar hem, därefter lät jag den stå still på tomgång och då började något ljud komma från motorutrymmet (ljudet lät som en kraftlös startmotor, hördes bakom motorn) och sen varvade jag med den och den orkade inte varvstopp när den stod still då kom ett felmeddelande upp på skärmen och det stod ”ENGINE STOP! OIL PRESSURE” kollade oljan och den var på hälften, då fyllde jag på och stängde jag av den helt... efter att den fått stå avstäng i ca 5 minuter startade jag igen och ljudet från motorutrymmet kvarstod... samtidigt började motorlampan lysa för glödstiftslampan. Men efter en liten stund började både ABS och ratt lampan lysa gult. Jag tog en liten sväng med bilen ändå och då slocknade ABS:en och ratt lampan. Hur kan jag mäta oljetrycket på den motorn och vad ska trycket ligga på?