Jesper328 skrev:
gustav1997 skrev:
Jesper328 skrev:
Har du kvar luftmassemätaren på bilen (svartgrå lådan mellan luftfilter och turbo) så skall du ej köra med en öppen dumpventil.
Den tjuvar luft igenom den då den står öppen på tomgång, och dumpar ut uppmätt luft vid gasuppsläpp.
Detta orsakar dålig gång, samt att motorn dör vid gasuppsläpp.
Vid tomgång bör du väl ligga runt 0.7-0.8 bar i vakuum beroende på kamaxel.
Att trycket ökar mot 0 bar när du torrvarvar är helt normalt.
Det gäller helt enkelt att leta efter läckage, och min favorit är att spruta startgas runt slangar.
Ökar motorns varvtal så har du hittat en läcka.
Vad för turboaggregat åker du med, och sitter det en intern dump?
Dvs en sådan trekantig som på original turbo.
ja jag har kvar LMM men äre inte så att tomgången blir jätteledsen när man kopplar ur den? var detdär "bar" menat ligga på minus som du skrev?
jag har sprejat startgas på typ alla slangar sprayade väl ish 3-4 sek på varje slangkoppling
jag kör med en
https://www.mrtuning.se/universal/turbo … rbo-t3-t4/ turbo,nej det finns ingen intern dump därav att min kompis fick bygga ett tryckrör till mej, nu har jag en greddy dump (vet ej mer om den dock)
ska jag springa ut och bara koppla ur LMM o se om jag märker nån skillnad eller ska jag även plocka bort den ur slangen? eller behöver man ändra nånting i nåt datorsystem för att tomgången kommer klaga?
var ute o kopplade ur LMM nyss och tomgången blev orolig och laddmätaren ökade knappt när jag varvade upp motorn
Nej, du behöver inte göra något med LMM, men nu när du har kopplat ur den och motorn började gå kasst så vet vi att LMM inte är trasig.
Och ja, det jag skrev om vakuum är även ”minustryck”.
Vad jag menar är att LMM + öppen dumpventil = mycket dåligt.
Då får du dessa problem som du har.
Prova detta;
Ta bort dumpventilen och plugga hålet/slangen.
Går den bra då så har du hittat felet.
För att provtrycka tryckrör och intercooler kan du bygga ihop en bit rör med ett lock i ena änden.
Sedan så drar du fast en däckventil i den ena.
Så lossa tryckslang vid turbo, och tryckslang vid insug.
Dit med locken, och fyll upp luft sakta tills du når ungefär 1 bar.
Gå sedan och drick kaffe, och kolla trycket när du kommer tillbaka såvida det inte pyser hejvilt.