4185
Sök

"Kylarplugg" problem - Volvo 945 ltt

50 Inlägg
21 januari 2017
Trådstartare
#1
Hello.

Har problem med en Volvo 945 Turbo.
Pluggen som sitter högst upp till höger (sett inifrån) på kylaren lossnade, vilket resulterade i att kylarvätska rann ur bilen. Köpte ny plugg hos KL-Racing och tryckte dit. Men det droppar ändå därifrån.

Vad har ens den pluggen för funktion?

Snabba svar uppskattas! smile
Senast redigerat av StoffeOneR (22 januari 2017)

50 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#2
Kom igen, en utav Sveriges mest sålda bil.
Någon borde kunna komma med tips?

Varför har vissa kylare den pluggen medan andra inte?

177 Inlägg
22 januari 2017
#3
StoffeOneR skrev:
Kom igen, en utav Sveriges mest sålda bil.
Någon borde kunna komma med tips?

Varför har vissa kylare den pluggen medan andra inte?

Är det den lilla "gummipluggen" du syftar på?
Isf är det de "hålet" som används för givaren till elfläkten, om man har en sådan smile

19 Inlägg
22 januari 2017
#4
Har din bil elfläkt? Har för mig att det ska sitta en termostat som kör igång fläkten på bilar med elfläkt.


50 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#5
lokalbin skrev:
Har din bil elfläkt? Har för mig att det ska sitta en termostat som kör igång fläkten på bilar med elfläkt.

Fläkten går igång som den ska. Kan det ändå ska sitta en termostat där?

177 Inlägg
22 januari 2017
#6
StoffeOneR skrev:
lokalbin skrev:
Har din bil elfläkt? Har för mig att det ska sitta en termostat som kör igång fläkten på bilar med elfläkt.

Fläkten går igång som den ska. Kan det ändå ska sitta en termostat där?

Den lilla givaren som jordar så att fläkten går igång. Har två små stift som sticker ut, för två sladdar smile

50 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#7
Frasser skrev:
StoffeOneR skrev:
Kom igen, en utav Sveriges mest sålda bil.
Någon borde kunna komma med tips?

Varför har vissa kylare den pluggen medan andra inte?

Är det den lilla "gummipluggen" du syftar på?
Isf är det de "hålet" som används för givaren till elfläkten, om man har en sådan smile

Hur vet man om det är elfläkt eller inte? Är inte min bil. Det är gummi runt hålet sen är själva pluggen i plast.
Tycker den sitter dåligt så antingen läker den mellan plugg och gummit eller mellan gummit och kylaren.

Här är en bild på en kylare med samma plugg högst upp till höger (Den svarta).

https://www.google.se/search?q=volvo+94 … fFhOkSM%3A

Och här är den jag köpte:

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ky … 0-940.html

50 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#8
Frasser skrev:
StoffeOneR skrev:
lokalbin skrev:
Har din bil elfläkt? Har för mig att det ska sitta en termostat som kör igång fläkten på bilar med elfläkt.

Fläkten går igång som den ska. Kan det ändå ska sitta en termostat där?

Den lilla givaren som jordar så att fläkten går igång. Har två små stift som sticker ut, för två sladdar smile

Okej, men eftersom fläkten går igång och det inte är några kablar så kan det inte ska sitta en sån på denna bil?
Vad kan ens den pluggen fylla för funktion om det inte ska sitta en termostat där? Bilen startar ju, likaså fläkten, går upp i normal temp. Enda problemet är att det läker ur hålet där.

50 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#9
Hittade en bra bild på hur det ser ut:

https://www.google.se/search?q=volvo+94 … CkjNHgM%3A

Kanske behöver nytt gummi runt om pluggen, men frågan är vart man får tag på det?

914 Inlägg
22 januari 2017
#10
Pluggens funktion är att vara en plugg!!
Då du inte har någon termostatgivare till elkylfläkt.
Om du tycker den sitter löst och riskerar att lossna så limma pluggen i gummiringen.

50 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#11
Aronson skrev:
Pluggens funktion är att vara en plugg!!
Då du inte har någon termostatgivare till elkylfläkt.
Om du tycker den sitter löst och riskerar att lossna så limma pluggen i gummiringen.

Konstigt att inte tjockleken är lite bättre anpassad på dom? Borde sitta riktigt hårt pga trycket som ändå blir.
Tips på något bra lim? Fast känns som det bara kommer lösa det temporärt. Nytt gummi verkar inte gå att få tag i? Mvh

177 Inlägg
22 januari 2017
#12
Antagligen är fläkten kopplad över en switch. För den skall bara gå igång vid en viss temperatur, tack vare givaren. ( Inte alltid fläkten hoppar igång när man är ute och kör) men täta pluggen med lite bös så blir det nog bra smile

50 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#14
Arly165 skrev:
Packningen skall alltid bytas med pluggen

Vart får jag tag på packningen? Hittar inte där pluggen säljs.

50 Inlägg
24 januari 2017
Trådstartare
#15
Beställt ännu en ny plugg fast med gummipackning denna gång från Mekonomen.
Men gamla gummit som sitter där verkar typ vara fastlimmat eller liknande.
Så frågan är hur man ska få nya pluggen att sitta ordentligt som den gamla? Känns bara som tillfällig lösning att limma ihop det.

12 Inlägg
7 december 2021
#16
StoffeOneR skrev:
Beställt ännu en ny plugg fast med gummipackning denna gång från Mekonomen.
Men gamla gummit som sitter där verkar typ vara fastlimmat eller liknande.
Så frågan är hur man ska få nya pluggen att sitta ordentligt som den gamla? Känns bara som tillfällig lösning att limma ihop det.

Hur gick det sen med pluggen, hur fäste du fast den och sitter det än idag?

5 686 Inlägg
7 december 2021
#17
Jagharenbil940 skrev:
StoffeOneR skrev:
Beställt ännu en ny plugg fast med gummipackning denna gång från Mekonomen.
Men gamla gummit som sitter där verkar typ vara fastlimmat eller liknande.
Så frågan är hur man ska få nya pluggen att sitta ordentligt som den gamla? Känns bara som tillfällig lösning att limma ihop det.

Hur gick det sen med pluggen, hur fäste du fast den och sitter det än idag?

Man stoppar först i gummit i kylaren och sen pluggen/givaren.
Mer än så ska den inte sitta.


2 404 Inlägg
7 december 2021
#18
Min 945FTT -98 m. ECC har en givare där i hörnet. Den styr elfläkten.
Min -92a utan AC och visco-fläkt har ingen givare där, den är bara pluggad.
Min förra -92a med ECC, visco-fläkt och sepparat elfläkt i fronten har jag bestämt för mig också hade den givaren.



Sök