Misstänkte också vattenpumpen först, men sannolikheten är låg eftersom bilen är fullservad o glykolen alltid kontrollerad, så risk för att den ska ha frusit o spruckit inifrån är låg, sen vet jag inte om bladen är i plast eller alu, termostaten tror jag inte det är eftersom jag kokade den gamla som jag trodde är trasig och den fungerar så det är uteslutet, med tanke på att bilen beter sig likadant med den nya nu som den gjorde med den gamla.
Tror det sitter en elektrisk cirkulationspump på bilen, som många Mercedes och BMW har också, men om denna skulle krångla, borde bilen inte koka då istället? Eller komma felkod?
Jag är lite inne på det spåret någon skrev här längre upp, samt som jag läste på en engelsk tråd, att det kan stilla värmare/glödstift på nåt rör.
Har svårt o tro att det är luft i systemet eftersom jag kört många mil utan att märka tryck i kylaren eller förlust av glykol, men däremot ryker det mycket ånga från avgaserna när temperaturen sjunker, detta kan alltså hände mitt på landsvägen efter att bilen vart uppe på 90 en bra stund och sedan sjunkit ner till 60-70. Regenererar den då eller är det på grund av sjunkande temperaturen som det ryker ånga?
Är på resa i fjällen nu, får undersöka alla tips när jag kommer hem till garaget. Tack för alla tips.
Tårna fryser lagom när man tappar varmluft i kupén o -15c 🤣