3732
Sök

Cruise control hyundai i30

17 Inlägg
14 februari 2022
Trådstartare
Jag har en 2008 hyundai i30 med bensinmotor. Den saknar tyvärr cruise control, har googlat en del men hittar inget om det finns något kit som passar bensin motorer, hittar till diesel. Det kit jag hittade var en spak vid sidan av ratten, men jag hade helst velat ha ett kit som sitter på ratten som det gör från fabrik.

Är det någon här som gjort detta själva och vet vart man kan hitta ett sådant kit? Och har ni några bra instruktioner till det?

Tack på förhand.

Of World
3 372 Inlägg
14 februari 2022
Tror nog bara Hyundai kan hjälpa dig med det, om ens dom.. rätt krångligt med att eftermonters på ratten

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

791 Inlägg
14 februari 2022
Att eftermontera en farthållare på en modern bil är nog både dyrt och krångligt, billigare att sälja den du har och köpa en med farthållare.

Live long, and prosper.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
14 februari 2022
Iaf på Volvo är det extremt lätt på moderna bilar. Knappar + programvara = klart. Så att det skulle vara svårt på en modern bil håller jag inte med om. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
15 februari 2022
Brådhis skrev:
Iaf på Volvo är det extremt lätt på moderna bilar. Knappar + programvara = klart. Så att det skulle vara svårt på en modern bil håller jag inte med om. smile

näe oftast är det ju inte det..    till min polo är det dock en del pyssel men inte omöjligt..
måste byta  bcm (body control unit)  den behöver kodas in med rätt kod  kablar behöver monteras  mellan vissa enheter finns dock en lös kabelhärva att köpa med utförliga instruktioner var man pluggar in allt.   sen en spak.     

bcm är väll den dyraste delen  normalt sätt men köpte en från en skoda fabia  2018 som passar smäck rätt i min 2010 så det är ju fint.

volvo har alltid varit duktiga på att stifta kabelstammarna med allt nödvändigt medan tex vag är dåliga på att stifta i samtliga kablar.
men samtidigt så är eftermarknaden väldigt mycket bättre till en vag bil än en tex volvo. 
så man kan istora drag eftermontera vad man vill.     dom krånglade aldrig med mjukvaru uppdatering utan kör en kodning på alla styrenheter med kodningen så går det lätt att byta tex en abs enhet eller fläktpaneler osv.  det enda som är spärrat på en vag är ecu och mätarhuset.    dessa sköter startspärren därav är dom låsta.      på dom äldre gick det ganska lätt att hitta låskoden till dom grejerna oxå.

men att lösa det på en hyundai skulle jag försöka söka mig till  märkesforum osv .  det är där jag hittar all nödvändig info till mina vag bilar för att kunna eftermontera saker.

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
15 februari 2022
Trådstartare
Tack för informationen. Ett kit jag hittade påstår att deras egna kontrollmoduler sköter allt så man inte behöver programmera något själv. Men dom hade bara till diesel bilar. Jag vet inte om det går att köra på samma. Kanske ska maila dom och fråga.

Tack för tipset om märkesforum.

Sök