4272
Sök

Volvo Vitmotor låg oljetemp

142 Inlägg
6 juni 2022
Trådstartare
#1
Tjena!

V40 T4 2003, precis installerat en olje temp mätare. Köptes från Hova, Pro sport JDM 52mm.

Mätarn funkar riktigt bra, men glider jag 90km/h så ligger olje tempen mellan 70-75 grader, den ska väll ligga vid 90?

Gasar jag på går den flitigt upp till 80 grader, gärna lägre växlar/hastigheter. Sensorn sitter i oljepluggen, det följde med en temp sensor med mätarn.

Hur skall man tänka här? Orolig? Bytte precis olje med installationen, 5L ny olja.

Edit: Endast använt mätaren en tur, igår natt då den installerades. 14 grader ute, ingen sol, körde bil i typ 1,5 timma. Oljan är 10w-40 Del syntet
Senast redigerat av OliverD (6 juni 2022)


3 204 Inlägg
6 juni 2022
#2
Det är för varm olja som är problemet generellt.
Jag tycker inte det låter ögonbrynshöjande mätt vid avtappningspluggen.

Personligen skulle jag köra med 5W40 ACEA A3-B4 i den motorn.

Måste du kastbyta olja?
Njä. Inte över -15 grader eller så.
Under är den mindre bra.

Följ rekomendationen.
Senast redigerat av Mossan1 (6 juni 2022)

142 Inlägg
6 juni 2022
Trådstartare
#3
Körde nu, 23 grader ingen sol, 20 minuters tur, den kom ändå upp i 80 celcius, den går upp snabbare under accelerationer än tex cruising på motorväg. Rätt normal körning, något snabbare accelerationer efter rondellerna. Detta känns som lite mer normala värden i min värld.

Volvo rekomenderar 10w-40 delsyntet till motorn. Står i manualen. Har använt det i ca 16 år till den. Kanske borde testa 5W, ska bara fixa oljetryckmätarn först för att se vad för värden den brukar uppnå.

Måste bara påpeka till er andra som läser, det tar fruktansvärt lång tid för oljan att komma upp i temp, när vatten tempen står i mitten så har oljan precis blivit 50-55 grader på min bil. (Mätarn börjar läsa vid 50 grader och uppåt till 150 grader)


3 204 Inlägg
6 juni 2022
#4
Vill minnas 5w30 var viscositeten som turbo's fick i Vitblockarna. 5&4cyl.
Efter -05 blev det  5w30 eller 0w40 med ACEA A5-B5 har jag för mig.

Men,
10w40 funkar också som sagt, men kanske inte lämplig i Norraste Sverige i kallaste vintern...
Fast, är den rekomenderad av Volvo för ditt lokala omgivningstemperaturspann, så.....tuta och kör.

Oljan tar avsevärt längre tid att bli varm än kylvätskan.
Oljekylaren som (vissa) Vitblockare har bakpå oljetråget fyller dubbel funktion.
Kyla och värma.
Senast redigerat av Mossan1 (6 juni 2022)

142 Inlägg
6 juni 2022
Trådstartare
#5
Yes, rätt säker på att jag har oljekylare på min, den sitter på vänster sida (samma som remmarna) längst ner på motorn, väldigt liten, typ lite större än min hand.

Jaja, verkar ej vara några större problem då iaf.


Forummoderator
18 008 Inlägg
6 juni 2022
#6
Tycker det verkar helt normalt. Är tempmätare korrekt runt ca 90 grader så kör bara. Har oljetempmätare som standard på ena bilen och den ligger ständigt runt 50-70 grader om man inte kör semesterlastad på motorvägen i ytterfilen på sommaren i multihetta. Då kan den masa sig upp till 90-95.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 591 Inlägg
7 juni 2022
#7
Det du beskriver låter helt normalt i min öron iaf.

Varför denna önskan att få oljan varmare? Det är inte automatiskt en fördel... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
7 juni 2022
#8
Verkar normalt. Har tempmätare i oljetråget på min 760 med B23ET. Aldrig sett den klättra högre än ca. 75 grader Celsius. Då är det iofs. oljekylare på bilen.


142 Inlägg
10 juni 2022
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
Det du beskriver låter helt normalt i min öron iaf.

Varför denna önskan att få oljan varmare? Det är inte automatiskt en fördel... smile

Vill att oljan skall komma upp i temp så att man kan gasa på, trodde 90-100 grader var normalen. Hörde från en youtube vido att man skulle vänta till minst 65 grader celcius innan man börja gasa på. Antar att oljan får sin fina smörj förmåga längre ner i temp än vad jag trodde, och att motorn ej behöver vara så varm innan man gasar helt enkelt.

Måate också tillägga att när jag åker mycket rondeller, gas och broms, så kommer oljan faktiskt upp snabbt från 65 grader till 80-85 grader. Medans ligger man och cruisar 70-90kmh så pendlar den stabilt runt 70 graders sträcket.


142 Inlägg
13 juni 2022
Trådstartare
#10
Förmodligen sista inlägget i denna tråd från mig, installerade oljetrycks mätaren precis.

Den visar mellan 2 bar till 4 bar från tomgång till 3 000 varv. Jag sökte på internet ang normala värden men hittade inget, postar här.  Kollade i haynes manualen, där stog det att trycket ej fick vara under 1 bar 750 varv, eller över 7 bar. Stod något om att det finns en övertrycks ventil som börjar öppna vid 5 bar, kan ha fel!

T4 vitmotorn. Men de skrev väldigt generellt för alla motorerna i s/v40. Tror dessa siffror stämmer bra överens för alla vitmotorer. Ifall någon annan är intresserad eller behöver hjälp.


Forummoderator
18 008 Inlägg
13 juni 2022
#12
Kommer ihåg att jag som tonåring med nytaget körkort ofta körde Mercedes. Dessa gamla 80-90-talsbilar hade som standard oljetrycksmätare. Mätaren kunde visa 0-3 Bar. Oftast stod dessa i topp. Även på tomgång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

142 Inlägg
14 juni 2022
Trådstartare
#13
Hybrid_ skrev:
Kommer ihåg att jag som tonåring med nytaget körkort ofta körde Mercedes. Dessa gamla 80-90-talsbilar hade som standard oljetrycksmätare. Mätaren kunde visa 0-3 Bar. Oftast stod dessa i topp. Även på tomgång.

Ahhahaha okej, denna visar från 0-10 bar, märker betydligt högre tryck när motorn är kall, kan tänka mig att din borde visat max hela tiden.

Vad jag fattat det som så är det inte för högt oljetryck som BRUKAR vara problemet, då det finns övertryckssäkringar.

Men för lågt är det som skadar, därför gick den nog bara upp till 3 bar😀
Senast redigerat av OliverD (14 juni 2022)



Sök