1996
Sök

För lågt halvljus som bländar, Mondeo Mk4, 2010

13 Inlägg
21 september 2022
Trådstartare
#21
granadadr skrev:
torsen skrev:
mb_pucken skrev:
Sitter lampan rätt monterad? Kan ge konstiga fenomen annars.
Instämmer.
Är du ABSOLUT SÄKER på att lampan är rätt monterad?
Eftersom det tidigare inte varit något problem, utan detta uppstod efter glödlampsbytet, om jag fattat rätt.

Vissa bilar, mest franska, har strålkastarinsatser där man kan flytta glödlampan mellan vänster- och högertrafik.
Kanske kan den lilla skjutbara "flärpen" ha hamnat i något mellanläge så att glödlampan hamnat mitt emellan vänster och höger.
dessa har inte så iom det är öppna reflektorer,, jag tror antingen på felmonterad lampa eller fel på lampan,, kolla så ej något har gått sönder i lyktan smile,, om så hade jag köpt en annan lykta smile
Felmonterad lampa var det, tack för hjälpen

13 Inlägg
21 september 2022
Trådstartare
#22
Mossan1 skrev:
I flera strålkastare är det faktiskt möjligt att sätta en H7 upp och ned.
Blir fivetvis inte rätt i strålkastaren men ser och känns rätt ut bakifrån.
Man ser sällan bra in bakifrån.

En mobilbild på båda sidorna bakifrån så ser du om någon avviker.

Sen händer det att justerskruvarna lossar från reflektorn också. Då är det en bra fin ljudbild men för låg/hög.

Ser ljudbilden rätt ut när den lyser på en vägg? Ett rakt streck med uppåtvinkel åt höger.
(Blockera/skym ena strålkastaren och kolla en i taget mot en vägg när bilen står plant och 90' mot väggen)

Är ljudbilden oklar, eller rent av en "klump i mitten" är det helt klart fel med glödlampan. Sitter fel eller stukat fäste.
Dålig/matt reflektor ger ett diffust ljusbild"streck"
Visade sig vara jag som monterat lampan fel, den satt inte långt in nog, då jag tryckte den hela vägen in i hållaren innan jag satte den på plats. Gjorde tvärtom (en andra gång) och då visade det sig att det var lösningen smile

13 Inlägg
21 september 2022
Trådstartare
#23
MickeEng skrev:
Hallå!
Precis som Mossan1 beskriver bytte H7 ljus på min V50 till nya fick den ena lampan lite lite fel i fästet även fast lampan satt rätt låg den lite på kanten och ljusbilden blev helt fel.
Aa samma här, hade tryckt lampan för hela vägen in i hållaren och när jag satte hållaren på plats så kom inte lampan hela vägen in som den skulle.

13 Inlägg
21 september 2022
Trådstartare
#24
MrHyde skrev:
Bigpapirollin skrev:
]
Det är ju det logiska! Glömde nämna det, men jag åkte till en verkstad, de påpekade att lampan satt för högt bara, och mitt hjärna sa wtf, för den lyser ju för lågt
Sitter lampan för högt(alltså felmonterad för högt) så lyser det för lågt, sitter lampan för lågt monterad så lyser det för högt. Så din hjärna har fel och verkstaden rätt, tyvärr. Sätter du lampan för högt så ändras vart reflektorn tar ljuset ifrån, samma sak om du sätter den för lågt.
I vilket fall som så borde verkstaden kunnat montera lampan rätt och sedan justera ljusbilden åt dig, tar ju inte lång tid med rätt utrustning.
Aa min hjärna är inte alltid på plats, det vet jag nu när jag löst problemet haha. Håller med att de borde kunnat hjälpa mig på plats, de kanske tyckte det inte var värt att jag skulle lägga pengarna på det när det var en så enkel fix.


Sök