2514
Sök

Hjälp!

35 Inlägg
27 december 2022
Trådstartare
#1
Hej!
Pendlarbilen Passat TDI 2.0 2009, när den står på tomgång efter att den åket en bra bit och motortemp. är som vanligt på 90, börjar temporatoren sjunka betydligt mycket och börjar slippa kall luft! Det ka hända när man står i trafikljuset, alltså denna korta stunden bara! Alltså när jag kör mer än 50 km/h, är bilen varm och kupén är varm, mindre än 50 km/ h och stannar i trafik eller sånt, motorns temp. sjunker och den slipper kall luft i kupén!

Den har dieselvärmare plus värmningsknapp, men den är ur funktion.
Kan det vara glödstiftarna?
Senast redigerat av Nanonano (27 december 2022)

1 141 Inlägg
27 december 2022
#2
Låter som kass termostat.


35 Inlägg
27 december 2022
Trådstartare
#3
Steff240 skrev:
Låter som kass termostat.

Jag får kolla upp det!

293 Inlägg
28 december 2022
#4
DSG låda?
Byt termostaten till växellådan (slang termostat)

6 129 Inlägg
28 december 2022
#5
Nanonano skrev:
Kan det vara glödstiftarna?

Nej, de används bara när motorn måste förvärma sig några sekunder innan start. Startar motorn som den skall är glödstiften okej.

35 Inlägg
28 december 2022
Trådstartare
#6
Lasse62 skrev:
DSG låda?
Byt termostaten till växellådan (slang termostat)

Ja! Det är DSG låda! Så det finns 2 olika termostat i bilen?

Forummoderator
18 132 Inlägg
28 december 2022
#7
Glödstiften har enbart som uppgift att få igång bilen om det är rejält kallt ute. Då menar jag -15 grader sådär. Den går säkert att starta ändå men går nog en smula hårt om stiften inte fungerar.

Dieselvärmaren har till uppgift att hålla motortemp över cirka 70 grader. Eftersom den inte fungerar så tror jag detta är problemet. Men visst skadar det inte att byta termostat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök