3392
Sök

Mercedes W210 automat diesel växlar hårt?

Forummoderator
17 905 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#1
Mersan gillar jag skarpt och tänkte (iallafall idag) ha kvar den ett tag. Den växlar lite hårt. I synnerhet när den är kall, på fullgas växlar den perfekt. Hardy är bytt. Jag siktar in mig på bakdiffen? Känns som lite glapp? Den sänker ju effekten vid växling och krämar sen på fullt. Därav rycket... Är den svår att byta? Kan det vara någon annan grej som glappar? Det är en E300D 24v. 4-petad automat och motorn heter OM606.912

Inte turbo och lådan är såvitt jag vet vajerstyrd. Gammal hederlig dieselmersa alltså... Fast med elektroniskt styrd pump?

Bilen har gått 19800 mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 415 Inlägg
19 mars 2013
#2
det är inte så att det kan vara lite dåligt med olja i lådan?
på växellådan finnes 1 plugg i ca mitten av lådan på sidan som du kan lossa sedan så fyller du på med lite olja i lådan där, kanske saknas någon halv liter och det kan göra att lådan växlar lite hårdare tongue

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Forummoderator
17 905 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#3
Tryck_o_pys skrev:
det är inte så att det kan vara lite dåligt med olja i lådan?
på växellådan finnes 1 plugg i ca mitten av lådan på sidan som du kan lossa sedan så fyller du på med lite olja i lådan där, kanske saknas någon halv liter och det kan göra att lådan växlar lite hårdare tongue
Tja, värt och kolla. Men jag gillar inte att krypa under bilar längre. Det blir verkstadsbesök för den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
20 mars 2013
#4
Kan vara dina främre bussningar till bakvagnsbryggan som börjar bli slitna. Det ger lätt klonkande ljud. Vet inte hur det ser ut på din men på min c-klass har jag oljesticksrör till växellådan. Oljesticka saknas dock men finns att köpa hos mercedes alt låna eller beställa på tex ebay. Mitt rör sitter på sidan av ventilkåpan mot torpeden på turbo sidan. Jag har en 5 stegad låda med en om605,960 framför wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
17 905 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
Kan vara dina främre bussningar till bakvagnsbryggan som börjar bli slitna. Det ger lätt klonkande ljud. Vet inte hur det ser ut på din men på min c-klass har jag oljesticksrör till växellådan. Oljesticka saknas dock men finns att köpa hos mercedes alt låna eller beställa på tex ebay. Mitt rör sitter på sidan av ventilkåpan mot torpeden på turbo sidan. Jag har en 5 stegad låda med en om605,960 framför wink
Ska kollas. Det får ju verkstaden göra men bra om man vet vad som kan fela...  Hardyskiva är bytt 2010-06-03. Efter det har bilen rullat ca 1100 Mil. I fall nån nu inte läser allt :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

112 Inlägg
4 oktober 2013
#6
Dieselsmurfen skrev:
Mersan gillar jag skarpt och tänkte (iallafall idag) ha kvar den ett tag. Den växlar lite hårt. I synnerhet när den är kall, på fullgas växlar den perfekt. Hardy är bytt. Jag siktar in mig på bakdiffen? Känns som lite glapp? Den sänker ju effekten vid växling och krämar sen på fullt. Därav rycket... Är den svår att byta? Kan det vara någon annan grej som glappar? Det är en E300D 24v. 4-petad automat och motorn heter OM606.912

Inte turbo och lådan är såvitt jag vet vajerstyrd. Gammal hederlig dieselmersa alltså... Fast med elektroniskt styrd pump?

Bilen har gått 19800 mil.
hej! Din låda beter sig helt normalt. När den är kall så kan växlingarna upplevas som ryckiga, det beror på att lådan är programmerad så och den växlar också vid högre varvtal än när motorn är varm och därför känns det som ryckigt. Detta för att motorn/katalysatorerna ska uppnå driftstempen fortare. Din låda är elektroniskt styrd, dvs ingen styrtrycksvajer som på w124 serien.

112 Inlägg
4 oktober 2013
#7
Tryck_o_pys skrev:
det är inte så att det kan vara lite dåligt med olja i lådan?
på växellådan finnes 1 plugg i ca mitten av lådan på sidan som du kan lossa sedan så fyller du på med lite olja i lådan där, kanske saknas någon halv liter och det kan göra att lådan växlar lite hårdare tongue
fel. oljenivån kollas genom oljepåfyllningsröret med hjälp av en oljesticka som finns om tillbehör hos mb. sitter bara dräneringsplugg på undersidan av tråget på 210:or.

5 111 Inlägg
4 oktober 2013
#8
mercedespasi skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Mersan gillar jag skarpt och tänkte (iallafall idag) ha kvar den ett tag. Den växlar lite hårt. I synnerhet när den är kall, på fullgas växlar den perfekt. Hardy är bytt. Jag siktar in mig på bakdiffen? Känns som lite glapp? Den sänker ju effekten vid växling och krämar sen på fullt. Därav rycket... Är den svår att byta? Kan det vara någon annan grej som glappar? Det är en E300D 24v. 4-petad automat och motorn heter OM606.912

Inte turbo och lådan är såvitt jag vet vajerstyrd. Gammal hederlig dieselmersa alltså... Fast med elektroniskt styrd pump?

Bilen har gått 19800 mil.
hej! Din låda beter sig helt normalt. När den är kall så kan växlingarna upplevas som ryckiga, det beror på att lådan är programmerad så och den växlar också vid högre varvtal än när motorn är varm och därför känns det som ryckigt. Detta för att motorn/katalysatorerna ska uppnå driftstempen fortare. Din låda är elektroniskt styrd, dvs ingen styrtrycksvajer som på w124 serien.
Då måste jag ha fel på min låda. Min växlar lika mjukt och varvar lika mycket om det så är -30 smile

Till ts så går det att "nolla" lådan för att sedan lära in den på nytt. Finns videor på Youtube som visar hur man gör smile har för mig att man ska slå på tändningen i 1 minut och hålla gasen i kickdown och sedan slå av tändningen i 3 minuter med pedalen nere smile sen kör du in nytt program genom att alltid köra lugnt så lådan växlar tidigt, då hamnar den i eko läge medans om du gasar och låter den växla på höga varv så hamnar den i sport läge typ. Tror det var dom 40 första växlarna som lärde lådan.
Har själv kört in min låda på eko läge och den blev riktigt härlig smile inga onödiga nerväxlingar osv :-)
Men sök på typ gearbox w210 så bör det gå att hitta på Youtube smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sothora <3
1 201 Inlägg
4 oktober 2013
#9
är den fyrväxlad är de samma som i 124.. men ja tror du har en 5 växlad?

Är den fyrväxlad är den wire/vacuum styrd är den 5 växlad så har du en el.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Forummoderator
17 905 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#10
Mercedesturbodiesel skrev:
är den fyrväxlad är de samma som i 124.. men ja tror du har en 5 växlad?

Är den fyrväxlad är den wire/vacuum styrd är den 5 växlad så har du en el.
Den är 4-petad och wire-styrd, ja. Löste problemet tills vidare genom att slacka redigt på styrwiren. Nu kan jag ha mer gas och den växlar "normalt" iallafall. Då rycker den i princip inte alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 415 Inlägg
5 oktober 2013
#11
mercedespasi skrev:
Tryck_o_pys skrev:
det är inte så att det kan vara lite dåligt med olja i lådan?
på växellådan finnes 1 plugg i ca mitten av lådan på sidan som du kan lossa sedan så fyller du på med lite olja i lådan där, kanske saknas någon halv liter och det kan göra att lådan växlar lite hårdare tongue
fel. oljenivån kollas genom oljepåfyllningsröret med hjälp av en oljesticka som finns om tillbehör hos mb. sitter bara dräneringsplugg på undersidan av tråget på 210:or.
ok. tack för du rätta mig smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Forummoderator
17 905 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#12
mercedespasi skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Mersan gillar jag skarpt och tänkte (iallafall idag) ha kvar den ett tag. Den växlar lite hårt. I synnerhet när den är kall, på fullgas växlar den perfekt. Hardy är bytt. Jag siktar in mig på bakdiffen? Känns som lite glapp? Den sänker ju effekten vid växling och krämar sen på fullt. Därav rycket... Är den svår att byta? Kan det vara någon annan grej som glappar? Det är en E300D 24v. 4-petad automat och motorn heter OM606.912

Inte turbo och lådan är såvitt jag vet vajerstyrd. Gammal hederlig dieselmersa alltså... Fast med elektroniskt styrd pump?

Bilen har gått 19800 mil.
hej! Din låda beter sig helt normalt. När den är kall så kan växlingarna upplevas som ryckiga, det beror på att lådan är programmerad så och den växlar också vid högre varvtal än när motorn är varm och därför känns det som ryckigt. Detta för att motorn/katalysatorerna ska uppnå driftstempen fortare. Din låda är elektroniskt styrd, dvs ingen styrtrycksvajer som på w124 serien.
Inte elektroniskt styrd. Vajer. Men pumpfan har däremot elektronik inblandat. Undrar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
5 oktober 2013
#13
ja hade samma problem med min, till slut så slutade den att växla helt och hållet och körde på "första växeln" hela tiden, och motorlampan gick på. Jag lämnade in den på mercedes och dom sa att varvtalsgivaren var kass så dom bytte hela kretskortet som givarn är ansluten på och VIPS nu funkar den perfekt wink
Kolla efter felkod P0715

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Forummoderator
17 905 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#14
zijaa skrev:
ja hade samma problem med min, till slut så slutade den att växla helt och hållet och körde på "första växeln" hela tiden, och motorlampan gick på. Jag lämnade in den på mercedes och dom sa att varvtalsgivaren var kass så dom bytte hela kretskortet som givarn är ansluten på och VIPS nu funkar den perfekt wink
Kolla efter felkod P0715
Du har väl den 5växlade elektroniska öådan. Jag har vacuumstyrd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sothora <3
1 201 Inlägg
5 oktober 2013
#15
Japp det har han.

Ja pumpen har viss elmanövrering. Men det är för att den skall ställa upp tomgångsvarv lite när typ ac slås på eller generatorn belastas.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
3 augusti 2014
#16
Hej smurfen, fick du någonsin nån ordning på detta? min har börjat agera lite udda sad


3 Inlägg
17 februari 2023
#17
Hej
Min bil Mercedes G klass 2006 har problem med automatiskt växellåda.

På 40 på sjätte växeln?
Varför?
Tack så mycke

3 Inlägg
17 februari 2023
#18
Tror du att det är något problem med däcksensorn?
Därför abs lampa fungerar.

Tack så mycke

Forummoderator
17 905 Inlägg
18 februari 2023
Trådstartare
#19
Ja, om fel sensor är trasig vet inte lådan hur fort bilen går och kan inte växla ordentligt. Laga det problemet så växlar den nog som de ska sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
20 februari 2023
#20
Ok tack så mycke


Sök