Näe...
Bilar som drar iväg vid startgranen lyfter ofta vänster framhjul på grund av motorns rotationsriktning.
Följden av det blir att tyngdlagen vill dra tillbaka hjulet till marken med påföljd att det inte blir så mycket tyngd på höger bakhjul som då gör att det spinner loss lättare.
Bilen står ju och "väger" på vänster bak och höger fram.
Skillnaden mellan 1030 och 1031 är inte så hemskt stor.
Pinjongens axel är 1,58 mm grövre i 1031:an.
Det bakre lagret på pinjongen är mycket grövre på 1031.
Lagerytterringen är 3,96 mm större samt 3,05 mm högre.
Och så krondrevet då förståss.
Diffklump och axlar ska vara samma.
Jag håller på att riva en 1031 till 240 och en 1031 till 740.
Jag ska se om det är någon mer skillnad än längden.
Någon sa att det är bara att kapa den lite...?
740-axeln är ju godkänd för lite mer hästar och vrid, så någon skillnad borde det vara.
Edit:
Jag var ute i bara sipporna i nattmörkret i verkstaden och plockade fram lite axlar jag hade liggandes
och jorå, det fanns skillnader.
3 olika längder tydligen.
Jag har plockat dom från 1031, 1030 samt tror jag M30. ( Kan ha varit Amazon eller 140. )
![http://www.forumbilder.se/DE052/3-olika-axlar-med-2-nabbar.jpg?width=150]()
Nr 1 har en grundare skål i navet och själva stången är lite tunnare.
Nr 2 har en djupare skål i navet och är även den försedd med ett hål för svarvens dubbdocka.
Dom 2 klackarna är av lite fyrkantig modell.
Nr 3 saknar hålet i skålen, men det kanske bara har rostat igen..
Dom 2 klackarna är av lite rundare modell.
![http://www.forumbilder.se/DE052/3-olika-axlar-med-3-olika-hojd.jpg?width=150]()
Splines och övriga mått verkar att vara ganska lika mellan nr 2-3.
Jag ska kolla med ett digitalt skutmått sedan.