Hallå, Garaget! Glad midsommar i efterskott och hoppas att ni fick vara lediga istället för att jobba ![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Jag har ett problem med min bil, en Skoda Octavia 08 2.0 tdi, som har suttit i sedan april månad ungefär. Jag har utarmat många lösningar och jag har nu inte en aning om vad det är som är fel.
Lite bakgrund
I julas så märkte jag att bilen betedde sig illa ifrån höger fram samt att ratten vibrerade efter en tids körning. Det skulle visa sig att ena hjullagret hade börjat ge med sig. Jag visste sedan innan att bromsoket vänster fram var i behov av byte även där, bromsbelägg båda sidor, bromsskivor båda sidor, bromssköldar båda sidor med mera. Den hade nätt och jämnt klarat sig igenom besiktningen månaden innan, men fick höra att jag bör byta det när jag får tillfälle.
Sagt och gjort, vi har en hyfsat god vän inom familjen som äger ortens enda bilverkstad som jag frågade om han hade lust att göra en stor framvagnsrenovering på bilen. Hans verkstad är oftast fullbokad en eller två veckor i taget då han och hans kollega är duktiga på sitt arbete samt att det trots allt är den enda bilverkstaden som finns tillgänglig i cirka två mils omkrets.
Vi kom överens om tid och plats och sedan genomfördes arbetet i mars. Pengar bytte händer och glad i hågen körde jag vidare.
Fram tills en månad senare då missljudet började i april.
Kör du på raksträckor? Inga missljud.
Gör du lugna och fina drag med ratten? Inga missljud.
Kör du i rondell eller över farthinder/ojämnheter i vägen oavsett hastighet? Rejält knarrande ifrån vänster fram.
Vrider du ratten kraftigt som när du backar eller ska parkera? Rejält knarrande ifrån vänster fram.
Missljudet fanns överhuvudtaget inte innan bilverkstaden genomförde renoveringen.
Jag gjorde lite undersökningar och landade i att det kanske är ett problem med krängningshämmaren. Det låter nästan som att en fjäder eller vajer töjs ut till bristningsgränsen med ett knarrande som följd, för att sedan knarra tillbaka till rätt position när man har rätat upp bilen.
Problemet är att, detta har ju bytts ut. Det och lite till.
Nedan följer listan på det som bilverkstaden bytte ut:
Bromsbelägg, Brembo
Bromsok, Brembo
Monteringssats till bromsoken, Delphi
Bromsslangar, Brembo
Bromsskivor, Bosch
Bromssköldar, Stark
ABS-givare, Delphi
Hjullager, SKF
Länkarmar, Lemförder
Spindelleder, Lemförder
Krängningshämmarstag, Delphi
Inre styrleder, Delphi
Yttre styrleder, Delphi
Damasker för styrstag, TRW
Fjädrar, Lesjöfors
Stötdämpare, Sachs
Fjäderbenslagringar, SKF
Damasker för stötdämpare, Sachs
Drivaxlar, SKF
En rejäl framvagnsrenovering, alltså.
Så gott som allt var kompletta kit, med kullager och rubbet. Detta för att delvis spara pengar och slippa jaga rätt på passande reservdelar separat samt att det gör jobbet för bilverkstaden lättare.
Efter diskussioner fram och tillbaka så beslutades det även att byta ut bussningarna för att på så sätt eliminera chansen att det är härifrån som oljudet kommer. De kontrollerade även så att allting var smort, alla muttrar och skruvar satt där det skulle, allting var åtdraget och inget satt och glappade.
Men trots detta så kvarstår oljudet.
Jag har inte den blekaste aning om vad som kan orsaka ett sådant här missljud nu när egentligen allting har blivit utbytt med nya delar, såvida inte vi hade otur och fick hem ett måndagsexemplar av någon reservdel. Är det möjligen som så att fjädrarna som satt monterade och klara i det kompletta kitet med stötdämparna, är av sådan natur att vi bör byta ut dessa? Eller vad är det annars som knarrar så ohemult mycket?
Min vän och hans kollega kliar sig i huvudet lika mycket som jag gör och funderar på att riva bort allting och successivt gå igenom varje liten del och leta efter fel. Men det får bli efter sommaren någon gång.
Har någon vänlig själ här på Garaget kanske en idé om vad problemet kan vara så kan jag förmedla detta till bilverkstaden! För jag har nått vägs ände nu.
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Jag har ett problem med min bil, en Skoda Octavia 08 2.0 tdi, som har suttit i sedan april månad ungefär. Jag har utarmat många lösningar och jag har nu inte en aning om vad det är som är fel.
Lite bakgrund
I julas så märkte jag att bilen betedde sig illa ifrån höger fram samt att ratten vibrerade efter en tids körning. Det skulle visa sig att ena hjullagret hade börjat ge med sig. Jag visste sedan innan att bromsoket vänster fram var i behov av byte även där, bromsbelägg båda sidor, bromsskivor båda sidor, bromssköldar båda sidor med mera. Den hade nätt och jämnt klarat sig igenom besiktningen månaden innan, men fick höra att jag bör byta det när jag får tillfälle.
Sagt och gjort, vi har en hyfsat god vän inom familjen som äger ortens enda bilverkstad som jag frågade om han hade lust att göra en stor framvagnsrenovering på bilen. Hans verkstad är oftast fullbokad en eller två veckor i taget då han och hans kollega är duktiga på sitt arbete samt att det trots allt är den enda bilverkstaden som finns tillgänglig i cirka två mils omkrets.
Vi kom överens om tid och plats och sedan genomfördes arbetet i mars. Pengar bytte händer och glad i hågen körde jag vidare.
Fram tills en månad senare då missljudet började i april.
Kör du på raksträckor? Inga missljud.
Gör du lugna och fina drag med ratten? Inga missljud.
Kör du i rondell eller över farthinder/ojämnheter i vägen oavsett hastighet? Rejält knarrande ifrån vänster fram.
Vrider du ratten kraftigt som när du backar eller ska parkera? Rejält knarrande ifrån vänster fram.
Missljudet fanns överhuvudtaget inte innan bilverkstaden genomförde renoveringen.
Jag gjorde lite undersökningar och landade i att det kanske är ett problem med krängningshämmaren. Det låter nästan som att en fjäder eller vajer töjs ut till bristningsgränsen med ett knarrande som följd, för att sedan knarra tillbaka till rätt position när man har rätat upp bilen.
Problemet är att, detta har ju bytts ut. Det och lite till.
Nedan följer listan på det som bilverkstaden bytte ut:
Bromsbelägg, Brembo
Bromsok, Brembo
Monteringssats till bromsoken, Delphi
Bromsslangar, Brembo
Bromsskivor, Bosch
Bromssköldar, Stark
ABS-givare, Delphi
Hjullager, SKF
Länkarmar, Lemförder
Spindelleder, Lemförder
Krängningshämmarstag, Delphi
Inre styrleder, Delphi
Yttre styrleder, Delphi
Damasker för styrstag, TRW
Fjädrar, Lesjöfors
Stötdämpare, Sachs
Fjäderbenslagringar, SKF
Damasker för stötdämpare, Sachs
Drivaxlar, SKF
En rejäl framvagnsrenovering, alltså.
Så gott som allt var kompletta kit, med kullager och rubbet. Detta för att delvis spara pengar och slippa jaga rätt på passande reservdelar separat samt att det gör jobbet för bilverkstaden lättare.
Efter diskussioner fram och tillbaka så beslutades det även att byta ut bussningarna för att på så sätt eliminera chansen att det är härifrån som oljudet kommer. De kontrollerade även så att allting var smort, alla muttrar och skruvar satt där det skulle, allting var åtdraget och inget satt och glappade.
Men trots detta så kvarstår oljudet.
Jag har inte den blekaste aning om vad som kan orsaka ett sådant här missljud nu när egentligen allting har blivit utbytt med nya delar, såvida inte vi hade otur och fick hem ett måndagsexemplar av någon reservdel. Är det möjligen som så att fjädrarna som satt monterade och klara i det kompletta kitet med stötdämparna, är av sådan natur att vi bör byta ut dessa? Eller vad är det annars som knarrar så ohemult mycket?
Min vän och hans kollega kliar sig i huvudet lika mycket som jag gör och funderar på att riva bort allting och successivt gå igenom varje liten del och leta efter fel. Men det får bli efter sommaren någon gång.
Har någon vänlig själ här på Garaget kanske en idé om vad problemet kan vara så kan jag förmedla detta till bilverkstaden! För jag har nått vägs ände nu.
0
0
0
0