3713
Sök

Skoda Octavia -08 2.0 tdi missljud framvagn

103 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
Hallå, Garaget! Glad midsommar i efterskott och hoppas att ni fick vara lediga istället för att jobba big_smile

Jag har ett problem med min bil, en Skoda Octavia 08 2.0 tdi, som har suttit i sedan april månad ungefär. Jag har utarmat många lösningar och jag har nu inte en aning om vad det är som är fel.

Lite bakgrund
I julas så märkte jag att bilen betedde sig illa ifrån höger fram samt att ratten vibrerade efter en tids körning. Det skulle visa sig att ena hjullagret hade börjat ge med sig. Jag visste sedan innan att bromsoket vänster fram var i behov av byte även där, bromsbelägg båda sidor, bromsskivor båda sidor, bromssköldar båda sidor med mera. Den hade nätt och jämnt klarat sig igenom besiktningen månaden innan, men fick höra att jag bör byta det när jag får tillfälle.

Sagt och gjort, vi har en hyfsat god vän inom familjen som äger ortens enda bilverkstad som jag frågade om han hade lust att göra en stor framvagnsrenovering på bilen. Hans verkstad är oftast fullbokad en eller två veckor i taget då han och hans kollega är duktiga på sitt arbete samt att det trots allt är den enda bilverkstaden som finns tillgänglig i cirka två mils omkrets.
Vi kom överens om tid och plats och sedan genomfördes arbetet i mars. Pengar bytte händer och glad i hågen körde jag vidare.
Fram tills en månad senare då missljudet började i april.

Kör du på raksträckor? Inga missljud.
Gör du lugna och fina drag med ratten? Inga missljud.
Kör du i rondell eller över farthinder/ojämnheter i vägen oavsett hastighet? Rejält knarrande ifrån vänster fram.
Vrider du ratten kraftigt som när du backar eller ska parkera? Rejält knarrande ifrån vänster fram.
Missljudet fanns överhuvudtaget inte innan bilverkstaden genomförde renoveringen.

Jag gjorde lite undersökningar och landade i att det kanske är ett problem med krängningshämmaren. Det låter nästan som att en fjäder eller vajer töjs ut till bristningsgränsen med ett knarrande som följd, för att sedan knarra tillbaka till rätt position när man har rätat upp bilen.
Problemet är att, detta har ju bytts ut. Det och lite till.

Nedan följer listan på det som bilverkstaden bytte ut:

Bromsbelägg, Brembo
Bromsok, Brembo
Monteringssats till bromsoken, Delphi
Bromsslangar, Brembo
Bromsskivor, Bosch
Bromssköldar, Stark
ABS-givare, Delphi

Hjullager, SKF
Länkarmar, Lemförder
Spindelleder, Lemförder
Krängningshämmarstag, Delphi
Inre styrleder, Delphi
Yttre styrleder, Delphi
Damasker för styrstag, TRW
Fjädrar, Lesjöfors
Stötdämpare, Sachs
Fjäderbenslagringar, SKF
Damasker för stötdämpare, Sachs
Drivaxlar, SKF

En rejäl framvagnsrenovering, alltså.
Så gott som allt var kompletta kit, med kullager och rubbet. Detta för att delvis spara pengar och slippa jaga rätt på passande reservdelar separat samt att det gör jobbet för bilverkstaden lättare.
Efter diskussioner fram och tillbaka så beslutades det även att byta ut bussningarna för att på så sätt eliminera chansen att det är härifrån som oljudet kommer. De kontrollerade även så att allting var smort, alla muttrar och skruvar satt där det skulle, allting var åtdraget och inget satt och glappade.

Men trots detta så kvarstår oljudet.

Jag har inte den blekaste aning om vad som kan orsaka ett sådant här missljud nu när egentligen allting har blivit utbytt med nya delar, såvida inte vi hade otur och fick hem ett måndagsexemplar av någon reservdel. Är det möjligen som så att fjädrarna som satt monterade och klara i det kompletta kitet med stötdämparna, är av sådan natur att vi bör byta ut dessa? Eller vad är det annars som knarrar så ohemult mycket?
Min vän och hans kollega kliar sig i huvudet lika mycket som jag gör och funderar på att riva bort allting och successivt gå igenom varje liten del och leta efter fel. Men det får bli efter sommaren någon gång.

Har någon vänlig själ här på Garaget kanske en idé om vad problemet kan vara så kan jag förmedla detta till bilverkstaden! För jag har nått vägs ände nu.

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
28 juni 2023
Spontant tänker jag fjäderbenslagring, men det är ju bytt.
Däremot så kan det ju vara ett måndagsex som du skriver.
Be någon ratta medans du kollar och lägger ett finger på stötdämparens kolv, pilla upp damasken om det behövs.
Kontrollera även så att centrummuttern i topplagringen är ordentligt dragen.. det ger oftast ett klonk om den ej är dragen, men kan vara värt att kolla iaf.

Har fjäderbenen något slags gummisäte i fjäderskålen?
Om ja, byttes dessa?

Tänker man krängningshämmaren och tillhörande bussningar så ger det oftast ifrån sig en klonkande ljud.
Vill du utesluta denna kan du lossa på stabstagen på vardera sida och köra en sväng.
Jag tror inte att det har något med den att göra iallafall.

Up the RA

103 Inlägg
29 juni 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Spontant tänker jag fjäderbenslagring, men det är ju bytt.
Däremot så kan det ju vara ett måndagsex som du skriver.
Be någon ratta medans du kollar och lägger ett finger på stötdämparens kolv, pilla upp damasken om det behövs.
Kontrollera även så att centrummuttern i topplagringen är ordentligt dragen.. det ger oftast ett klonk om den ej är dragen, men kan vara värt att kolla iaf.

Har fjäderbenen något slags gummisäte i fjäderskålen?
Om ja, byttes dessa?

Tänker man krängningshämmaren och tillhörande bussningar så ger det oftast ifrån sig en klonkande ljud.
Vill du utesluta denna kan du lossa på stabstagen på vardera sida och köra en sväng.
Jag tror inte att det har något med den att göra iallafall.

Gummisätet är jag osäker på, men eftersom det var en stötdämparsats vilket inkluderade fjäder och fjäderbenslager så skulle jag bli förvånad om de inte passade på att byta det också. Alternativt ansåg de, precis som med bussningarna innan dessa byttes, att det inte fanns något fel som indikerade att det behövde bytas.
Ska kolla med herrarna på verkstaden när jag får tillfälle och ta med mig detta smile

Klonkande ljud skulle jag inte direkt beskriva detta som, mer ett dovt och ihållande knarrande som kommer ifrån vänster fram och i synnerhet när man kör över farthinder och i rondeller. Det dyker även upp när jag försöker skapa oljudet genom att köra upp eller ner en brant backe. Som att en vajer spänner ut sig och knarrar som följd. Kanske rent utav är stötdämparen som knarrar?
Jag famlar lite i mörkret som du kanske märker och försöker resonera mig fram till vad det kan vara efter alla dessa byten neutral

Tack för tipsen i alla fall! Jag ska testa detta när jag är ledig ifrån jobbet nästa gång.

103 Inlägg
29 juni 2023
Trådstartare
Jag lyckades för övrigt spela in missljudet när jag var ute och körde innan. Länkar två filer här nere:

http://sndup.net/jwvf
I centrum när jag kör över farthinder.
Oljud/knarrande som kommer ifrån framvagnen vänster fram kan höras vid 00:05, 00:13, 00:17 samt 00:20.

http://sndup.net/b7y2
Mer oljud/knarr vid 00:04 när jag kör in i källaren där jag parkerar bilen, en ganska brant backe ner. Fortsätter vid 00:08. Sedan backar jag in på min plats och vrider ratten därmed kraftigt. Då hörs oljudet vid 00:18 och framåt.

Kvalitén på ljudet är inte det bästa, men förhoppningsvis hörs det tydligt nog.
Senast redigerat av MisterAxl (29 juni 2023)

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
29 juni 2023
Hmm.. Jadu.
Låter det när du står still och rattar fram och tillbaka?
Jag antar det iom att det låter när du parkerar.

Provat gunga på ena hörnet?
Det KAN även vara någon bussning, och detta går att utesluta genom att spreja något smörjmedel i bussningen.

Med tanke på vilka märken på delarna ni har köpt så gissar jag på att ni beställt från t.ex Autodoc, osv.
Delar från dessa butiker är oftast andrahandssortering, ibland tredje, så man behöver inte bli allt för chockad om något kanske inte riktigt är dom det ska.
Framförallt Autodoc har en förmåga att skicka fel, och ibland defekta delar.

Hur som haver så tänker jag att om det låter medans du står still och rattar så tippar jag på fjäderbenslagring, fjädersäte, eller stötdämpare.
Som sagt, ratta fram och tillbaka medans du tittar och känner på stötdämparen.
Fjädern skall ej kunna vrida sig utan bara följa med fjäderbenet, stötdämparkolven skall röra sig mjukt och fint.
Det behöver inte vara mycket med tanke på att fjädern kommer att agera förstärkare, och sedan så fortplantar sig missljud hejvilt i chassit.
Senast redigerat av Jesper328 (29 juni 2023)

Up the RA

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 juni 2023
Jesper328 skrev:
Med tanke på vilka märken på delarna ni har köpt så gissar jag på att ni beställt från t.ex Autodoc, osv.
Delar från dessa butiker är oftast andrahandssortering, ibland tredje, så man behöver inte bli allt för chockad om något kanske inte riktigt är dom det ska.

Källa på att Autodoc säljer andrahandssortering av SKF, Sachs och Lesjöfors?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
29 juni 2023
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:

”Trust me, bro” lol

Nä, detta är enligt de reservdelsmän jag tidigare har arbetat med så det får ses som hörsägen.
T.ex Autodoc håller rätt så låga priser på ”samma” produkter i jämförelse med vad en märkesverkstad får betala vid inköp.

Nåväl, 99/100ggr så är det bra grejer oavsett så jag fortsätter handla ifrån andra butiker än Autodoc.

Up the RA

103 Inlägg
29 juni 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:

”Trust me, bro” lol

Nä, detta är enligt de reservdelsmän jag tidigare har arbetat med så det får ses som hörsägen.
T.ex Autodoc håller rätt så låga priser på ”samma” produkter i jämförelse med vad en märkesverkstad får betala vid inköp.

Nåväl, 99/100ggr så är det bra grejer oavsett så jag fortsätter handla ifrån andra butiker än Autodoc.

I ärlighetens namn så har jag inte frågat varken han eller hans kollega varifrån deras reservdelar brukar köpas in. Har haft bilen inne hos dem ett flertal gånger innan för exempelvis service och andra lättare reservdelsbyten och det har fungerat felfritt fram tills nu. Om de har satt dit en defekt del så var det i alla fall inte medvetet, det kan jag så gott som garantera.
Jag ska ta en runda förbi deras bilverkstad under kommande dagar, men förmodligen kan inga stora ingrepp göras förrän efter sommaren ändå med tanke på semester och planerade arbeten på andra bilar med mera.

Men jag ska ta med mig det som har nämnts här! Och så ska jag testa själv och se om jag upptäcker vad det är som kan vara problemet.
Skulle det visa sig att det faktiskt är stötdämparen, fjäderlagringen eller fjädersätet eller kanske rent utav alla tre om vi talar om maximal otur, alternativt något helt annat, så får det väl helt enkelt installeras nya sådana åter igen. Tveksamt att det går att returnera när delarna sattes i bilen i mars månad och bilen har använts flitigt ända sedan dess.

Surt att ligga ute med pengar på det sättet såklart, men jag ser hellre att det lagas än att köra runt med en bil som knarrar i tid och otid.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 juni 2023
Jesper328 skrev:
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:

”Trust me, bro” lol

wink Samma personer som då i förlängningen tjänar pengar åt företaget dom jobbar åt genom att folk inte handlar på Autodoc. Möjligt att den källhänvisningen var lite vag. tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök