4350
Sök

Passat Alltrack 2016. Adbluetank nivågivare trasig

19 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
Fick motorlampa och läste felkoden : P203B Reductant Level Sensor Circuit Range/Performance

Passat verkstad säger att nivågivaren till adbluetanken är trasig. Dom hävdar att de inte går att bara byta nivågivaren, stämmer det?
Är 10 000kr ett bra pris för byte utav tanken?
Är detta ett vanligt fel på dessa bilar?

Tacksam för svar.

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
13 juli 2023
10.000kr är ett vettigt pris då en begagnad tank kostar runt 5000kr på skroten.

Däremot så kan detta system kodas bort så att du slipper problem i framtiden… för du kommer att få fler problem. smile

Up the RA

19 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
Ja okej, jo man har ju hört ryktesväga om problemen. Är bytt en slang sen innan, den nya slangen är extra isolerad. Men samtidigt har grannen en likadan passat som rullat 26k mil utan några adblue problem, bara tankat och kört.

Risken är väl stor att den andra obytta slangen kommer också gå sönder i vårt kalla klimat i norra sverige.

Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
13 juli 2023
10k för adblue tank..  jag hade ju inte bytt den    hade programerat bort skiten. direkt.. 

sen skulle jag ALDRIG lite på märkesverkstäder   går säkert att byta givaren utan att byta hela tanken om man verkligen vill..   men det är ju bara reservdelsbytare på såna där ställen..

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
17 juli 2023
Trådstartare
Nä är riktigt sugen på att programmera bort skiten.
Förändras avgasvärderna utan adblue eller hamnar man inom ramarna ifall besiktningarna börja avgastesta igen?

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
17 juli 2023
Det enda Adblue gör är att binda och omvandla kväveoxider i avgaserna.
Så länge besiktningen ej mäter NOx så BÖR det vara lungt. smile

Up the RA

19 Inlägg
18 juli 2023
Trådstartare
Nä precis man hör ju som rykten att besiktningarna vill få bort all manipulering förstås.
Men kanske är långt bort. Men med min tur så är de väl nästa år. Kanske är svårt mäta nox avgaserna eller har man gjort de förut?

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
18 juli 2023
Just idag mäter man väl inget mer än HC, CO, CO förhöjd, och O2?
Oavsett så är Adblue-systemet inte aktiv förrän båda Nox-sensorerna kommit upp i temp, vilket kan ta en stund.
Så såvida besiktningen inte vill sitta och köra varje bil i 15-20 min innan avgasmätning så kommer det vara lungt. 🙂
Senast redigerat av Jesper328 (18 juli 2023)

Up the RA

19 Inlägg
18 juli 2023
Trådstartare
Ja då är det ju lika bra programmera bort skiten! Och besikta med kall bil 🤣

Sök