Gnisslande ljud från kopplingen - Audi A3 manuell

krambriw
19 september 2023 · 435 Inlägg

Hej alla,
Så blev det så att det troligen är strul med kopplingen på vår lilla Audi A3 Sportback från 2010. Manuell 5-växlad 1.6 Tdi

Motorn på tomgång, neutral växel. Börjar trycka ner kopplingspedalen. Då hörs ett gnälligt, gnisslande ljud. Ner pedalen är helt nere eller helt uppe hörs ingenting men gnisslet finns där hela tiden pedalen rör sig. Kopplingen tar fint på alla växlar, upplever inget slirande eller så

Vad tror ni, håller den på att rasa? Eller kan det vara det sk urtrampningslagret eller nått annat?

Jesper328
19 september 2023 · 2 402 Inlägg

Kvarstår gnisslet om du håller kopplingen i det läget som gnisslet uppstår eller är det enbart vid rörelse?

Om enbart vid rörelse så skulle jag helt enkelt bara dra på någon smörja på kolvaxeln och uppe i pedalkonsolen.

Senast redigerat av Jesper328 (19 september 2023)

Up the RA
krambriw
19 september 2023 · 435 Inlägg

Hej Jesper och tack för att du kikade på detta!!

Gnisslet var kvar när jag höll kvar kopplingen i det läget då gnisslet kom (det gnisslade hela vägen mellan helt uppsläppt till helt nedtryckt men inget gnissel i ändlägena). Men när jag nu kört bilen idag så är det i princip borta. Försökte även få tillbaka det genom att pumpa upp och ner ett antal gånger men icke, hörs nästan inget alls. När man rullar och växlar hörs ingenting och den slirar absolut inte

Förmodligen är det väl ändå urtrampningslagret som börjar ge sig men en kamrat (som mekar mkt och bygger om vag) säger att man måste riva för att byta det och då byter man koppling ändå när man ända har allt öppet (har gått snart 15 tusen mil)

Med vänlig hälsning, Walter

Jesper328
19 september 2023 · 2 402 Inlägg

Ja, då är lagret starkt misstänkt.
Troligen slappt i, låt oss kalla det för den yttre lagerhalvan, som skapar vibrationer (gällt oljud) tills det är fritt eller helt ihoptryckt mot tryckplattan.

Ett köpplingsbyte på en modern framhjulsdriven bil tar i snitt 6-8 timmar att utföra, givet att man har rätt utrustning.
Personligen så hade jag bara kört tills det rasar såvida du eller din kamrat inte vill åta sig arbetet. smile
…kan ju rasa imorgon eller om fem år.

Senast redigerat av Jesper328 (19 september 2023)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang