3728
Sök

Generatorproblem

140 Inlägg
25 september 2023
Trådstartare
Hej!

Jag är lite brydd över felet.
Min 9-3a AERO 2000 har börjat vara lite rolig gällande laddningen. Den kan ladda och rätt vad det är tänds laddningslampan. Nu har jag försökt att få loss generatorn, men nedersta bulten är totalt runddragen (insex) så försöker nu att göra ett nytt spår. Dock provstartade jag nu och då laddade den som den skulle. Och jag kollade.ed multimeter.

Min främsta teori är att kolen i generatorn börjar vara slitna och "hänger sig" så att det blir dålig kontakt mot släpringarna. Vad tror ni?

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

4 165 Inlägg
25 september 2023
V4Bergman skrev:
Min främsta teori är att kolen i generatorn börjar vara slitna och "hänger sig" så att det blir dålig kontakt mot släpringarna. Vad tror ni?

med det som ni beskrivit så lutar det åt kolen men även släpringen kan vara genomsliten om man har otur men även denna går oftast att byta ut

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 849 Inlägg
26 september 2023
Behöver du egentligen bort med generatorn om det nu är kolen.

De bör sitta i bakkant på generatorn ihop med reläet. Sitter med 2 skruv, om nu inte Saab har kolen inbyggt i generator så man måste dela generatorn, som på gamla tiden.

140 Inlägg
26 september 2023
Trådstartare
uhlin skrev:
Behöver du egentligen bort med generatorn om det nu är kolen.

De bör sitta i bakkant på generatorn ihop med reläet. Sitter med 2 skruv, om nu inte Saab har kolen inbyggt i generator så man måste dela generatorn, som på gamla tiden.

Det sitter en plastkåpa på baksidan av generatorn och den får jag inte bort utan att ta loss generatorn eftersom det är så attans trångt bakom. 😅

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

Sök