3391
Sök

Oljelock flyger iväg

3 Inlägg
12 oktober 2023
Trådstartare
#1
Tjena

Mina Skoda Fabia från 2002 har gått 13 000mil. Den går som en klocka men jag har ett bekymmer som uppstår nästintill varje morgon när jag startar den.

Oljelocket på motorn sitter fast via sug. Alltså skruvas de inte fast.
När jag sätter igång motorn så varvar motorn upp till 2000 varv och sen flyger locket av. Det hörs att de slår i motorhuven. Så då får ja fint öppna motorhuven plocka upp locket och sätta tillbaka det. Därefter fungerar den felfritt.

Det sker i princip en gång om dagen framförallt morgonen när bilen stått över natten. Kör jag bilen och sätter på och stänger av den flera gånger under dagen så sker de inte. Ett annat symtom som oftast uppenbarar sig i samband med detta är att varvtalen är svajiga under tomgång.  De hoppar mellan 800-1000varv/min.

Övrig tid när locket inte flyger av så är varvtalen stabila.

Sökt överallt men hittar ingen som haft liknande problem som skrivit om det.

5 661 Inlägg
12 oktober 2023
#2
Svajig tomgång när oljelocket är borta är normalt. Detta då vevhusventilationen påverkar vakuumet i motorn.

Att oljelocket flyger bort är inte normalt.
Vad jag minns på dom Fabia MK1 jag skruvat i så sitter alla lock med bajonettfattning, dvs du har två metallflärpar som du måste få att passa i skårorna i ventilkåpans hål och sen vrider locket ca 90° åt höger för att låsa fast det.

Lägg upp en bild på ventilkåpan samt undersidan av oljelocket.
Senast redigerat av simlar (12 oktober 2023)


3 Inlägg
12 oktober 2023
Trådstartare
#3
Hej.
Tack för ditt svar.

Nä de känns inte normalt. O det var inget som skedde för ett år sen. Men senaste tiden har d blivit ett problem som uppkommer dagligen.

Jag skickar med ett par bilder så får du kolla. https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247587/247587-d21a22c89bdcb8786bb7baa61513fc93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247587/247587-e33a7fb26809ab702566d9f754fae6ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247587/247587-d943737ca6d681ac97449638faa68964.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247587/247587-1c0f341273ac4dc190ef6032cdfb8910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247587/247587-9eb13a5ed58a0883be5e500af8d35dd6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247587/247587-323391dbbd94cf107738088fb008ff35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247587/247587-3df594c928d10f7e47273e7020f773ba.jpg

5 661 Inlägg
12 oktober 2023
#4
Jaha du har en gamla stötstångsmotorn.

Varför locket lossnar för dig är för att den stora o-ringen blivit platt och hård.
Det är en gummiring som till slut tappar formen och hårdnar pga olja/vevhusgaser.

Skaffa ny O-ring om det går, annars nytt oljelock och ditt problem kommer vara löst smile


3 Inlägg
12 oktober 2023
Trådstartare
#5
Klockrent. Hoppas verkligen det är det. Då köper ja ny ring/lock så hoppas jag problemet ska vara avlöst.

Tack så mycket för hjälpen.

7 359 Inlägg
13 oktober 2023
#6
Hade samma problem med en ny Citroen BX 19GT 1986.
Verkstadens åtgärd var dubbla O-ringar på locket.
Då flög hela vevhusventilationen bort i stället.
Problemet var att det bildades "majonäs" i vevhusventilationen, som vid temperaturer under +5 grader frös till is och bildade proppar som täppte vevhusventilationen.
Lösningen var att avskärma och isolera vevhusventilationen.


Sök