Ett manuellt ventilhus är precis det du skriver, du väljer själv mellan de tre växlarna.
När du startar på 1a kör du iväg som vanligt med en converterlåda, när du kommit upp i lämpligt varvtal petar du bara spaken ett steg framåt eller bakåt beroende på spakställ.
Du behöver alltså inte släppa gasen eller tänka på något annat.
Om bilen är lämplig för dagligt bruk och längre bekväma sträckor beror på utväxling och vilken converter som är monterad. Många byter converter till en med högre stall för att ha mer effekt in i lådan när man ska iväg lite fort.
För evigheter sedan hade jag en Dart med 360cui, preppad 727 med manuellt ventilhus och en liten converter vill minnas det var en 9" med 2800rpm och 8 3/4" diffbromsad bakaxel, minns inte utväxlingen på den men den var lite högvarvig.
Fungerade både som raktframbil och drickaölvagn och puttra till dalarna.
Kylare från en Dodgebuss var en bra grej varma dagar i Västerås.
(Jeez jag är gammal.)
Just ja, det var Chargern:
Kolla rost, oljeläckage och rost samt fusklagningar av rost.
Ta med en magnet och kolla quarterpanels och i bagaget efter dåliga reparationer och, jag vet inte om jag skrev det, rost.