Justera växelspaksinställning Passat 1999

jimmywest1
12 november 2022 · 36 Inlägg

Hej!

Har ett bekymmer där jag har svårt att få i 2ans växel när oljan är kall. När oljan blivit varm så fungerar det hur bra som helst. Alla andra växlar fungerar också bra.

Funderar på växelspaksinställning men hittar ingen direkt "how-to" eller om detta är orsaken förutom en kommentar från 2009 här på forumet.

peugeotpasi skrev:
kolla oxå växelspaksinställningen, jag hade problem att få i tvåan i min passat men efter justering av växelspaken så går d mkt lättare nu, d diffade 1cm mot fabriksinställningarna.förmodligen på slitage. mvh:Pasi

Tyvärr har användaren varit inaktiv sen 2016.

Så hur justerar man eller är det något annat som är fel?

simlar
12 november 2022 · 5 541 Inlägg

På min brors 98a var det växellådsoljan som var problemet.

Efter 49k mil har oljan blivit tjockare/segare än den ska vara.

Bytte ut den not ny VW originalolja och växlarna går nu i lätt samt bilen rullar märkbart lättare.

Artnr på oljan är G052527A2

Senast redigerat av simlar (12 november 2022)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jimmywest1
13 november 2022 · 36 Inlägg

simlar skrev:
På min brors 98a var det växellådsoljan som var problemet.

Efter 49k mil har oljan blivit tjockare/segare än den ska vara.

Bytte ut den not ny VW originalolja och växlarna går nu i lätt samt bilen rullar märkbart lättare.

Artnr på oljan är G052527A2

Glömde nog skriva att jag precis bytt oljan, men på samma gång verkar jag ha bytt till fel olja också... Har beställt ny Castrol Transmax Manual Transaxle 75W-90 1L

Kan tyvärr inte påminna mig om felet var där innan jag bytte eller inte... Äh, får testa i nästa vecka när oljan kommit och se om det blir nån skillnad. :-)

YRaz
27 januari · 4 Inlägg

Hejsan hur löste du problemet? Har nog samma på min bil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang