1955
Sök

Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.

91 097 Visningar
Uppdaterades senast igår 03:53
471 Inlägg
11 februari
Trådstartare
#161
Kan bjuda på den här också. Skulle modifiera ramen till engelska hjulet och lyckades svetsa fast den i skruvstädet. lol
Ska nog ta och rengöra/byta visiret på svetshjälmen, börjar bli dags uppenbarligen. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-00d3f327e728a5d6d2eb14c2fe7d9614.jpg


471 Inlägg
16 februari
Trådstartare
#162
Funderat fram och tillbaka hur fan jag skulle fortsätta med torpedväggen, slutade väl med att jag tror det blir lättare om jag börjar på kardantunneln och ser vart saker naturligt vill mötas.
Fick ta och beställa växelspak osv för att få ett hum om hur tunneln ska se ut.
Smutsig som fan var den men fick iaf med dom mesta tillbehören, skruvar, bussningar osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e48927328d9bd8a446b5b7a890302893.jpg

Massa rengöring så var det bara klämma dit sakerna. Själva växelstaget kan nog behöva en stund med stålborste och slip men får duga för stunden.
Gråa stången som ligger emot kardanaxeln ska sitta i någon sorts bussning annars kan hela spaken röra sig fritt i höjdled.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-eb52856b87ce237b6be0e63ac6ddc02e.jpg

Lekte lite med 20x20 rör och fick till slut ihop detta.
Lyckades vrida till röret så det blir smalare bakåt för att passa kardantunneln senare, svårt att se men tror det kommer göra stor skillnad för plåtarbetet senare.
Växelspaksbussningen är skruvad/gängad rakt in i 20x20 röret men får nog göra något mer seriöst sen, litar inte på att 1.5 gängvarv räcker.
Tänkte först göra det i plattstång men det här blir något starkare om kardanen får för sig att sticka iväg, ska bli en snarlik "ring" i framkant vid hardyn också.
Blev lagom höjd på spaken för att kunna klämma in en shortshift om jag känner att det behövs senare.cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ff6ed2df381b6b15f5b99280be810ca9.jpg

Efter att ha suttit som en 12-åring i bilen och torrväxlat så borde jag kunna börja plåta igen över växellådan och hela vägen bak till det nya fästet/bågen jag fixat. lol
För att ha något att följa och underlätta visualiseringsprocessen började jag med en trådform, lägger lite kalla svetsar mot ramen tills jag är redo att ta loss den helt.
Ett "problem" med trådformarna är att man får verkligen tänka igenom vilken sida plåten ska formas mot, och inte råka sätta någon förstärkning på fel plats.
För att få denna att behålla formen hade jag behövt förstärka "insidan" men där är ju växellådan ... Istället har jag förstärkt utsidan och får förstärka insidan när jag har den utanför bilen för att sen ta bort dom utvändiga förstärkningarna.. Lite mer trix men vet att det kommer spara så jäkla mycket tid och energi senare.
Trådformen går bara ungefär fram till hardyskivan men formen kommer vara väldigt enkel därifrån och bak till bågen så där behövs ingen trådform.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-38cf9e88f1ff1fe0da8bbf2c8970b4e1.jpg


471 Inlägg
19 februari
Trådstartare
#163
Efter att fått skrapa ögat på akuten(glöm inte skyddsbrillor... mad ) ...Till slut fått ut formen ur bilen och förstärkt den på ett sätt som går att använda.
Kanske borde varit mer nogrann men tror detta ska räcka för att få till plåtarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-387bba3b9dca856552aefec18e2106a6.jpg

Första plåten var ganska lätt att få till. Först en pappersmall för att kopiera konturen, rita av på en plåt, kapa och slipa till kanterna.
Sen var det några pass i sickfalsmaskinen med ett stort radiehjul och sen krympa "uppviket" för att få plåten plan igen.
Pga att konturen jag vikt upp inte är rak så blir det för mycket material i "väggen" och plåten böjde sig som en banan, men som sagt rätt enkelt att åtgärda om man har en krymp/sträck. lol
Väggen blir lite manglad pga breda och platta käftar i den maskinen så man får krympa "för mycket" och sen sick/falsa ett pass till. Då både fixas väggen till rätt form igen och plåten återgår lite. Lyckas man pricka rätt så kan man få dom två 'skavankerna' att ta ut varandra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-1cc360ccf1bb655b5d282211aea6f06f.jpg

Nu till den jävliga biten som egentligen säkert är rätt lätt.
Tanken först var nog bara att ha en svepande form men efter jag sträckte lite för mycket på mitten och fick till en sänka tyckte jag det blev rätt kul.
Nu tänker jag istället att sänkan ska fortsätta upp ovanpå tunnel, både för att få lite av ett bryt och att formen i sig blir mycket starkare.
La en del tid på bara det igår men kändes som hur jag än gjorde ville inte plåten bli rätt.
Jag tänker mig att plåten hålls sträckt som ett rep ovanför sänkan och vill därför sträcka/förlänga plåten för att ha mer material som kan "sänkas in", samma borde gälla även uppåt på plåten.
Dvs mer sträckning = mer plåt som kan forma sig mot mallen.
Har rullat som en dåre men verkar inte få till det ändå, jag TROR inte sån här plåt arbetshärdar särskilt mycket men får nog testa anlöpning om det inte hjälper med lite mer våld nästa pass.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-526dea691f1baa20d80515f7f3993fb3.jpg


471 Inlägg
20 februari
Trådstartare
#164
Det är verkligen en hatkärlek det här med att forma plåt. lol

Provade en massa olika saker för att få till "midjan" men blev bara värre och värre. Lackade väl ur här någonstans och gav upp för dagen.
Försökte få till formen med lufthammaren men var omöjligt att få det rakt vilket resulterade i denna monstrositet. Utöver den uppenbara "snedheten" så är hela plåten bucklig och dum.
Var många tankar på att slänga biten och göra om med två separata delar men skam den som ger sig...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-92f646d7990816b89fdda9a97d685d65.jpg

Så för att försöka rädda skiten pressade jag ner en rätt djup radie i sickfalsen, med en stödbit vid sidan så plåten fick stöd nog att åka rakt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-4db9202059f68aca9f49e0736617925a.jpg

Tog sen av den värsta "kanten" åt vänster och försökte släta ut radien helt åt höger.
Steppade också till det lilla utsticket till vänster för att göra biten lite mer intressant.
Här börjar det väl se rätt OK ut men passformen bakom är riktigt kass.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f5c7158d75d428b4f6a8e63f57ff5c7e.jpg

Som sagt. Nuddar någorlunda fram och bak men inte ens i närheten i mitten. Såklart inte kritiskt att den nuddar men lite bättre än så borde väl gå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c0324086cadbc49e3d09bc58d2a4c9da.jpg

Många timmars våldande senare... lol
Fick krympa en jäkla massa till höger därav alla märken, maskinen ogillar starkt 1.25mm plåt, som dessutom blir tjockare för varje krympning..
Hade nog varit bättre att göra med värme men har inget lämpligt att värma med.
Fått gå på med sickfalsen flera gånger för att förbättre "mittlinjen" och rulla en hel del i hjulet för att släta ut skovliga/platta/ojämna ytor till följd av all bearbetning.
Till vänster och höger är det riktigt bra passform mot mallen, i centrum är den ca 1cm hög men det får helt ärligt duga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-54ce64f03b89a794782b9fbe657f56c9.jpg

Varit på och klottrat lite på golvplåten. Tanken är att jag ska steppa den men så fort det är gjort passar den inte på jiggen .. Därav får det vänta tills allt nästan är redo att sättas i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3fd3c9c8bfe1b52b39adf6a4177c5dc7.jpg


471 Inlägg
21 februari
Trådstartare
#165
Det är riktigt kul när man märker att man blir bättre på't.. cool

Gav mig på andra sidan, pappersmallar, kapning, slipning och formning tog totalt runt 3 timmar nu och delarna är väl till 90% färdiga.
När jag fått till mittstycket ska jag se över så allt ser symmetriskt ut och justera det sista.
Fullständig symmetri blir det inte oavsett då växellådan är lite olika höger/vänster men ska iaf inte se snett ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-5d3ae4e1e91f8a7191a544fb3b3c9463.jpg

Passformen blev något bättre på denna men väldigt snarlik den andra. Så otroligt smidigt att ha en trådform att provpassa mot hela tiden och se från båda sidor eventuella problem. Det blir lite extra jobb men kan starkt rekommendera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2aaeee457316a473ad3deaa3c209223b.jpg


435 Inlägg
21 februari
#166
USH ja hur många gånger har man inte suttit på akuten med skit i ögat eller svets blänk 😒
inget kul
men säger det igen...bilen blir kanon

471 Inlägg
2 april
Trådstartare
#167
En hel del annat tog upp all tid men fått lite mer gjort.
Börjat kapa bort mer av stödbalken för att passa in kardan/vxllåds-tunneln, hyggligt symmetriskt ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8c01c8b2ed3e59ed2e2d00b37f3f211c.jpg

Har fått klämma in massa blandat skrot undertill för att stötta upp plåten.
Det ska in riktiga "stöd" där senare som även fanns på originalramen samt att plåtarna ska falsas så dom blir betydligt starkare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-26b3547505c3f1211af179cdb3660351.jpg

Nästa pass blev att sy ihop tomrummet mellan.
Förvånansvärt krångligt att få ihop plåtar som kan flexa, man får ingen riktigt startpunkt att utgå ifrån utan får försöka matcha ihop allt samtidigt..
Känns som det blir rätt starkt iaf, speciellt när tunneln sen går upp mot torpedväggen och kommer förstärkas ytterligare bakåt för att fånga eventuell brusten kardan/hardy.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e1f77c7734ce8a6a74b3ed8598ee9e12.jpg


544 Inlägg
471 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#169
Fick bli lite paus på projektet för att hinna med annat och låta armbågarna vila, rejält irriterade muskelfästen av allt bankande.
Förhoppningsvis ska jag kunna göra lite mer framsteg närmsta 2-3 veckorna.

Börjar lite smått med att jobba på torpeden, en liten plåt där jag vill koppla ihop kardantunneln till ovanliggande plåt och samtidigt göra lite konkava former för tändningen.
Hyggligt nöjd med hur det blir bakom tändningen, sista slutpillet får bli när jag svetsar dit plåten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-62ab7029f0142534fb74f8d10875c9ca.jpg

Försökt forma en radie som ska möta upp mot kardantunneln men kommer bli lite våldande där för att få allt att linjera men det blir enklare när jag kan börja punktsvetsa mot kardantunneln.
Kardantunneln i sig behöver fortfarande tas ur bilen för att forma klart dom platta liggande plåtarna, vill falsa in lite mer form där för styrka och utseende, det får troligtvis bli nästa steg så jag sedan kan börja punkta mer plåtar på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a428f559dea003ef883b4d66f6352323.jpg


544 Inlägg
471 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#171
Fick en del gjort på plåtarna runt växellådan.
Istället för att lägga massa tid på att göra en hammarform så falsade jag in lite former istället.
Blev inte helt hundra men spar väldigt mycket tid i jämförelse.
Plåtarna blev såklart duktigt skeva men gick att lösa med hammare och lite våld.
Började även måtta för att kapa bort den bakre delen som inte är riktigt rak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-028d398de3ceff0cc75b789a98a58913.jpg

Efter en hel del manipulerande för att få sidorna platta och förfina falsarna lite med mejsel/hammare så helsvetsade jag allt och kapade bort överflödet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-bfc0007114c4f5659ee4aa0f1cb7f84f.jpg

Slutligen slipa ner svetsarna  och försöka blenda ihop allt någorlunda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0d2685b3a0ba775c255c579b7a17583b.jpg


544 Inlägg
-sommar ska de va....
4 525 Inlägg
7 augusti
#173
Blir fint det där tycker jag.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

471 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#174
Tackar!

Monterade in den i bilen och insåg rätt fort att det hade varit smart att göra växellådsfästet innan jag svetsar fast denna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-d5785e6db7092cf1a76321ce74ac8281.jpg

Massa måttande senare har jag fått till en plåt som stämmer överens med gamla fästets hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-16877cca351604260cf2f329822c9fa7.jpg

Tanken är att bussningarna ska hamna så här, både vinklade lite utåt och bakåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3376638c2a82eabe4394559629d8ff73.jpg

Och sen ska den här in framför bussningarna/under växellådan.
Då bör jag kunna både förstärka ramen i sig och stötta golvet något.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-49923098b1710dc19245199468fcc4e5.jpg


471 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
#175
Balken börjar bli ganska klar. Rimlig frigång under växellådan och mellan balk och golv/mark.
Förstärkning undertill och sen lite upphöjningar för att stötta golvet runt växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-fce818e8b16c699248bb758fed441704.jpg

Sen blir det ungefär så här med hela paketet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-297d97401aef5f53e656b4276193e7bc.jpg

Ska förstärkas med några vinkelbitar nästa pass men i övrigt bör det nog funka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-1a67445ab86e3c7865605420d53891dc.jpg


471 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#176
Pillat klart och helsvetsat bägge fästena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-197c706c1d2fc1cd0b11470c2ab85eca.jpg

Lite slipande senare så är det mer likt stuket jag är ute efter, fortfarande gott om svetsfog kvar tack vare förarbetet med nerslipade kanter osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3bea814b8be7e2d451eb5c75863ef46c.jpg

Och äntligen monterat i bilen på "riktigt".
Insåg att litet problem när jag monterade det, kuddarnas övre mutter är i princip omöjlig att nå med växellådan i rätt höjd, dvs växellådan måste lossas från fästet och lyftas för att sen kunna muttra loss bussningarna och efter det kunna ta loss fästet och sen växellådan. Kan nog bli extremt omständigt när det behöver göras underifrån bilen.
Funderar på göra om dom nedre bussningshålen till spår så endast dom nedre muttrarna och dom 4 skruvarna in i växellådan behöver lossas, därefter växellådans fäste dras rakt bakåt och växellådan tas ut.. Bör vara mer görbart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-9960db588524b721d506efe43f0d82c4.jpg


19 augusti
#177
Häftigt, lycka till med projektet!


471 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#178
Tack!

Lyckades lägga rätt många timmar idag men ser inte ut som det..
Tittade en bra stund på växellådsfästet för att göra det smidigare på något sätt.
Visade sig att det räckte med att "slotta ur" ena fästet, det gör så båda bussningarna kan sättas fast i övre fästet och sedan sättas in i vänstra ramfästet och roteras in för att sedan muttras fast underifrån och dom 4 skruv som ska in i växellådan.
Bör vara rätt enkelt även underifrån bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7a0b3c07fe6b6c9a197054376304c87a.jpg

Insåg lagom sent att falsningarna i sidoplåtarna på tunneln inte funkar med dom upphöjningarna jag gjorde på växellådsbalken .. Så fram med hammare och brännare för att platta till dom lite, underlättade förvånansvärt mycket redan vid några hundra grader på plåten, speciellt när det kom till att krympa ihop där det fanns "för mycket" plåt.
Sen blev det en lång stund med att helsvetsa in alla andra paneler som bara varit punktade eller bara satt med cleco klämmor.
Jag hoppas/tror att bilen ska vara styv nog nu med växellådsbalken och svetsade paneler så jag kan kapa ur dom inre förstärkningarna då dom är riktigt störiga att jobba runt. Time will tell antar jag...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7c876c998573630841f046af06411637.jpg


471 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#179
Lite mer framsteg. Kapade ur dom inre förstärkningarna och slipade ner en del svets, inte för att det syns så mycket..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-72693598124eb09bbf3da69f0f30bfdd.jpg

Kapade till en plåt för att fortsätta med brandväggen. Än så länge bara bockat den här för att få till formen.
Tyckte det blev rätt tråkigt dock och slösar bort fotutrymme så tanken var att knögla in plåten i motorrummet en bit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-eac1675b1366ef4cbf28307e9ad9b5b9.jpg

Sagt och gjort. Hamrat och hjulat lite grovt och sen passat in plåten på nytt.
Definitivt på rätt spår men behöver jämna ut övergången mellan "intryckningen" och vänster/uppåt så det ser mer genomtänkt ut.
Just nu ser det mest ut som någon råkat skjuta in ett bowlingklot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-259d9b1ebf9602337b929e883e4dbf32.jpg


471 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#180
Stört mig så otroligt mycket på sista plåten. Den ger ett konstigt intryck sett till resten av plåtarbetet.
Funerar på att göra som följande:
Gult: Runda av botten bättre så det är mer av en radie än "nästan en radie", handlar om väldigt små skillnader men ser konstigt ut när det inte är "korrekt runt".
Orange: Släta ut vecket/övergången så det inte är en så "plötslig" grop och jämna till kanten(hänger ihop med blått)
Blått: Gör hela urgröpningen mer fyrkantig likt plåten ovanför kardantunneln, bör knyta ihop det lite bättre och se mindre random ut.
Rött: Här är övergången mjuk och fin men för mycket glapp mellan panelerna vilket skapar en liten dal mellan dom. Behöver hamras till så det blir mer tight och bättre flöde in i plåten till höger.
Grönt: Här vill jag varken trycka in eller ut plåten så för att göra den starkare och se mer "färdig" ut kommer jag nog falsa den likt plåten till höger/framför fötterna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-4fb9657c2ae4544c15ad3316ec459251.jpg



Sök