2557
Sök

Köpråd... Byta ut V70:in mot en... Ja, vadå? Orimliga krav?

* Voff voff *
10 414 Inlägg
27 augusti
Trådstartare
#1
Funderar på att eventuellt byta ut V70:in mot något nyare. Men vad? Och ska jag ens byta? Eller ska jag köra den några år till bara?

Jag kan tänka mig att lägga uppåt 200k. Ungefär... Helst inte mer.

Kraven är:
* Kombi, inte SUV, inte halvkombi. Orsaken är hundbur(ar).
* Dragvikt på absolut minst 1600 kg, men helst 1800+ kg. Ska också faktiskt klara den vikten, inte bara vara reggad för det. Så tex en Golf går extremt bort där.
* Automatlåda, DSG, CVT osv.
* Inte över 15-20k mil.
* Diesel eller möjligen hybrid (om kraven uppfylls).
* Förbrukningen och skatten är inte avgörande på rätt bil.
* Kommer köra runt 2500 mil per år med den, ej jobbpendling, varav säkert minst hälften blir med husvagn/båttrailer/släp.
* Fyrhjulsdrift eller ej spelar ingen roll egentligen. Har inget behov av det men har inget emot det heller.

Bilar jag sneglat på som uppfyller kraven är BMW 5-serie, Opel Insignia och Volvo V90 (både vanlig och CC). Mercedes och Ford är jag inte särskilt förtjust i så det behöver ni inte föreslå.

Andra förslag? Eller ska man bara köra vidare ett par år med den jag har helt enkelt? Har egentligen ingen annan orsak att byta än att det är trevligt med en nyare bil. smile
Senast redigerat av Brådhis (27 augusti )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 109 Inlägg
28 augusti
#2
En bil jag tycker är trevlig är Skoda Superb.
Jag har aldrig ägt någon, bara åkt med dom några gånger.

Den borde ju upfylla alla dina krav.

https://www.blocket.se/annons/1001655721

Men är den såpass mycket bättre att det är värt att byta? Tveksamt.

Men du får lite mer motor, 4wd och ett enormt baksäte.

Skulle tro att V70 håller bättre än majoriteten av VAD produkter dock så det är ju helt klart en stor nackdel.

Subaru kanske kan vara ett alternativ annars? Men jag vet inte om den är så mycket bättre den heller.
Dieslarna på Subaru var ju ingen höjdare heller med massa ramlagerras. Man jag har lite dålig koll på vilka det var som hade dom största problemen.


Men när du kör så enormt mycket med släp så är det väll värt att skaffa en vettig dragbil istället?
I din sits hade jag nog tittat på pickup istället med kåpa eller tom dedikerad hundkåpa.

Eller en SUV med stort bagage.

Jag hade ju Navara innan som dragbil, drog min biltrailer på 3.5T runt 1000 mil/år.

Nu har jag sålt navaran och har en Tiguan som dragbil istället.
Många skulle nog tycka att en Tiguan är en bra bil att dra med men det är ju som natt och dag jämfört med navaran.
Speglarna är för små och bilen är för lätt med för kort hjulbas för att det skall bli riktigt stabilt.
Senast redigerat av zemet (28 augusti )


* Voff voff *
10 414 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#3
zemet skrev:
En bil jag tycker är trevlig är Skoda Superb.
Jag har aldrig ägt någon, bara åkt med dom några gånger.

Den borde ju upfylla alla dina krav.

https://www.blocket.se/annons/1001392185

Men är den såpass mycket bättre att det är värt att byta? Tveksamt.

Men du får lite mer motor, 4wd och ett enormt baksäte.

Skulle tro att V70 håller bättre än majoriteten av VAD produkter dock så det är ju helt klart en stor nackdel.
Ja, den är ju faktiskt ett vettigt alternativ (även om den du länkade var en sedan och bensinare). smile Har en kompis som kör Superb och är väldigt nöjd faktiskt och jag hade ju en Octavia RS för ett antal år sedan. Kanske man skulle ta och provköra en sådan då också och se. Tack för tipset! smile

Men ja, det är ju precis som du skriver, är det värt att byta bara för bytandet så att säga? Bra fråga... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 109 Inlägg
28 augusti
#4
Brådhis skrev:
zemet skrev:
En bil jag tycker är trevlig är Skoda Superb.
Jag har aldrig ägt någon, bara åkt med dom några gånger.

Den borde ju upfylla alla dina krav.

https://www.blocket.se/annons/1001392185

Men är den såpass mycket bättre att det är värt att byta? Tveksamt.

Men du får lite mer motor, 4wd och ett enormt baksäte.

Skulle tro att V70 håller bättre än majoriteten av VAD produkter dock så det är ju helt klart en stor nackdel.
Ja, den är ju faktiskt ett vettigt alternativ (även om den du länkade var en sedan och bensinare). smile Har en kompis som kör Superb och är väldigt nöjd faktiskt och jag hade ju en Octavia RS för ett antal år sedan. Kanske man skulle ta och provköra en sådan då också och se. Tack för tipset! smile

Men ja, det är ju precis som du skriver, är det värt att byta bara för bytandet så att säga? Bra fråga... smile
Haha ja jag skrev inlägget och sen kollade jag lite nogrannare på bilen och såg samma sak, Började redigera men du var för snabb med att läsa:D
Senast redigerat av zemet (28 augusti )


842 Inlägg
28 augusti
#5
V90 har inte lika bra stolar som din v70 tycker jag. Korta i sits
V70 är en trevligare bil

* Voff voff *
10 414 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#6
Muskelbil skrev:
V90 har inte lika bra stolar som din v70 tycker jag. Korta i sits
V70 är en trevligare bil
Ja, jag gillar ju helt klart V70 08-16. En fundering har varit att byta till en nyare V70 bara helt enkelt, tex en 2016 då. Men det känns om möjligt ännu mer som pengar i sjön när jag redan har en 2012. big_smile
Senast redigerat av Brådhis (28 augusti )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

842 Inlägg
28 augusti
#7
Brådhis skrev:
Muskelbil skrev:
V90 har inte lika bra stolar som din v70 tycker jag. Korta i sits
V70 är en trevligare bil
Ja, jag gillar ju helt klart V70 08-16. En fundering har varit att byta till en nyare V70 bara helt enkelt, tex en 2016 då. Men det känns om möjligt ännu mer som pengar i sjön när jag redan har en 2012. big_smile
V70II är också mjukare på vägen och tystare än v90 i kupen
En bättre bil tycker jag
D3 2012 har en 5cyl 2.0
Dom nyare har ofta 4cyl vea som inte är lika bra

185 Inlägg
7 september
#8
Jag tycker du borde provköra en XC70 också! Jag tycker de är klart bekvämare och trevligare än både V70 och framför allt V90.
Kolla isf på en med AWD så är du säker att du får en bra Dieselhäck, FWD finns med VEA-motorn som inte är lika bra vad jag har hört.

6 616 Inlägg
7 september
#9
Finns XC70 AWD med VEA

Stod själv i valet mellan XC70 och V90 men fick bli V90n då de var liknande budget men 6000 mil mindre och 3 år nyare bil
Plus att 3g nätets försvinnande kommer beröra de gamla bilarna men inte SPA bilarna, utom de absolut första

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
7 september
#10
du vet vad du har  du vet aldrig vad du får..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök