Deuxez skrev:
Har en S60 AWD som aldrig slutar vibrera oavsätt vad jag gör. Har bytt seriöst ALLT i framvagn och bakvagn, drivlina samt däck och fälg. Den slutar aldrig vibrera i ratten.. Vibrationerna skulle jag inte säga är konstanta, utan kommer då och då i högre hastigheter. Speciellt vid vänster svängar i högre hastigheter så som på E4an. Då börjar allt skaka. Ratt, stol, ALLT. Detta problem har dock försvunnit en gång innan. Det var efter jag bytte länkarmarna till ett par nya och fräscha. Då blev det fel TOE-vinkel på däcken fram, MEN den gick som smör efter vägen och inte en ända vibration kändes av. Efter det gjorde jag en framvagnsinställning och då kom vibrationerna tillbaka.. Misstänker att det var någon dålig bussning som hamna i typ kläm när däcken kämpade emot varandra och därför försvann vibrationerna. Men vad för bussning kan de ha varit?
EDIT: borde säga att vibrationerna rättare sagt är typ konstanta, bara lite mindre noterbara. Det är typ vid vänstersvängar i +80km/h som det blir värre. Högersvängar orsakar inga vibrationer. Motorbroms KAN ibland påbörja dessa vibration impulser samt gaspådrag. Misstänker att den övre motorkudden kanske blivit slapp igen efter vinterns hårda körning? Kanske man ska köpa en med hårdare bussning? Vill även säga att det känns som att bilen KLIVER framåt vid lägre hastigheter, så självklart misstänker man däck och fälg, men båda dessa är ny och inköpta strax innan vintern. Sen så hade jag frf samma typ av känsla med vinterdäcken å.
Har hittills gjort:Länkarmar båda sidor.
Ny spindelled höger (biltema hade bara 1 hemma).
Nya däck och fälgar (samma vibrationer med sommar och vinterdäcken).
Inget glapp i drivknutar eller drivaxlar.
Slammerstagen är nya.
Fjäderbenslagret är i typ nyskick.
Motorkudden uppe på och staget i framkant av motorn bytt innan vinter.
Stödlagret till kardan är hel och fin.