Roadtrip genom Europa - Vad bör jag tänka på?

Vansterfilen
3 maj · 100 Inlägg

Hej!

Planerar en roadtrip genom Europa i sommar. Sammanlagt lär jag köra strax över 500 mil. Aldrig kört min privata bil genom Europa förut och undrar lite vad man bör tänka på. Bör jag teckna någon extra försäkring? Vad händer om jag får motorhaveri i mitten av Frankrike liksom, eller en punktering?

Ni som kört liknande sträckor - vad har ni gjort i förebyggande syfte?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj · 13 758 Inlägg

se till att du har rätt utrustning till bilen för länderna du passerar igenom..  vissa länder kräver ju lite annan utrustning i bilarna för att vara lagligt  så som reflexväst och olika saker..

ett reservdäck är ju i övrigt något man ska ha med sig..    så blir man inte stånde pga en löjlig punktering..  utan man rullar iväg efter 5min igen..  sen så klart verktyg till att byta hjul på bilen.

men i övrigt behöver man ju inget.   är man orolig att bilen pajar så kanske man inte ska åka för då är nog inte bilen lämplig..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
3 maj · 10 297 Inlägg

Vansterfilen skrev:
Hej!

Planerar en roadtrip genom Europa i sommar. Sammanlagt lär jag köra strax över 500 mil. Aldrig kört min privata bil genom Europa förut och undrar lite vad man bör tänka på. Bör jag teckna någon extra försäkring? Vad händer om jag får motorhaveri i mitten av Frankrike liksom, eller en punktering?

Ni som kört liknande sträckor - vad har ni gjort i förebyggande syfte?

En vettig vägassistansförsäkring är alltid en bra ide. Och som sagt kolla upp olika länders krav på vad man ska ha med sig. Du skriver inte vilka länder du ska passera, så lite svårt att komma med konkreta tips. Men saker som kan krävas i olika länder och som kanske inte är självklar för oss svenskar är: extra glödlampor, reflexväst, alkotest.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
doktorduett
3 maj · 365 Inlägg

ett laddad kreditkort

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 maj · 14 078 Inlägg

Jag vet att när jag gjorde mina roadtrips med familjen i mitten  och slutet av 80-talet så var det nåt speciellt papper från försäkringsbolaget man skulle ha med. Annars packade vi bilen full och drog iväg. 1985 drog vi ner till norra Italien i en ny Opel Rekord. 1989 drog vi ner till Spaniens östkust (Alicante) i en nästan ny Nissan Bluebird. Man ska ha en bra bil när man ger sig iväg speciellt på Autobahn så man inte får motorhaveri i dom så kallade Kasselbackarna. Ta inte för långa etapper. Vi gjorde misstaget att när vi väl kom in i Tyskland runt lunch så hade vi ett hotellrum som väntade i Stuttgart senast klockan 18,00. Stuttgart är ju en stor stad så vi kom fram till hotellet vi 21,00 och höll på att missa det. Du får absolut inte chansa med bensinen i tanken eller el i batteriet för det är livsfarligt och väldigt förbjudet att stanna på Autobahn. Det var förr väldigt bra uppmärkt hur långt det är mellan tankställena och tror inte det är sämre nu.
Lycka till för det är roligt att ta en roadtrip ner i Europa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vansterfilen
3 maj · 100 Inlägg

Growe skrev:
se till att du har rätt utrustning till bilen för länderna du passerar igenom..  vissa länder kräver ju lite annan utrustning i bilarna för att vara lagligt  så som reflexväst och olika saker..

ett reservdäck är ju i övrigt något man ska ha med sig..    så blir man inte stånde pga en löjlig punktering..  utan man rullar iväg efter 5min igen..  sen så klart verktyg till att byta hjul på bilen.

men i övrigt behöver man ju inget.   är man orolig att bilen pajar så kanske man inte ska åka för då är nog inte bilen lämplig..

Tack! Nej, jag är väl inte orolig för att bilen ska gå i sönder egentligen. Det är en välservad liten rackare från 2016 med få mil, så ingen fara så sätt. Men allt kan hända, och är gärna förberedd för att allt kan hända.

Brådhis skrev:

Vansterfilen skrev:
Hej!

Planerar en roadtrip genom Europa i sommar. Sammanlagt lär jag köra strax över 500 mil. Aldrig kört min privata bil genom Europa förut och undrar lite vad man bör tänka på. Bör jag teckna någon extra försäkring? Vad händer om jag får motorhaveri i mitten av Frankrike liksom, eller en punktering?

Ni som kört liknande sträckor - vad har ni gjort i förebyggande syfte?

En vettig vägassistansförsäkring är alltid en bra ide. Och som sagt kolla upp olika länders krav på vad man ska ha med sig. Du skriver inte vilka länder du ska passera, så lite svårt att komma med konkreta tips. Men saker som kan krävas i olika länder och som kanske inte är självklar för oss svenskar är: extra glödlampor, reflexväst, alkotest.

My bad! Danmark -> Tyskland -> Schweiz -> Frankrike är planen. Tack för tipsen!

doktorduett skrev:
ett laddad kreditkort

Löst!

Vettemannen skrev:
Jag vet att när jag gjorde mina roadtrips med familjen i mitten  och slutet av 80-talet så var det nåt speciellt papper från försäkringsbolaget man skulle ha med. Annars packade vi bilen full och drog iväg. 1985 drog vi ner till norra Italien i en ny Opel Rekord. 1989 drog vi ner till Spaniens östkust (Alicante) i en nästan ny Nissan Bluebird. Man ska ha en bra bil när man ger sig iväg speciellt på Autobahn så man inte får motorhaveri i dom så kallade Kasselbackarna. Ta inte för långa etapper. Vi gjorde misstaget att när vi väl kom in i Tyskland runt lunch så hade vi ett hotellrum som väntade i Stuttgart senast klockan 18,00. Stuttgart är ju en stor stad så vi kom fram till hotellet vi 21,00 och höll på att missa det. Du får absolut inte chansa med bensinen i tanken eller el i batteriet för det är livsfarligt och väldigt förbjudet att stanna på Autobahn. Det var förr väldigt bra uppmärkt hur långt det är mellan tankställena och tror inte det är sämre nu.
Lycka till för det är roligt att ta en roadtrip ner i Europa.

/Benny

Tack för bra tips! Bra bil har jag absolut, så det löser sig!

En till fråga: Självfallet är målet att ligga enligt hastighetsbegränsningen, men var bör man verkligen inte ligga över den? Kan tänka mig att Schweiz är extra hårda. Gömda fartkameror eller är det som i Sverige med skyltade kameror? Verkligen inte tanken att leka rallyförare genom Europa, men trist att komma hem och mötas av ett gäng lappar för man legat 5 km/h över här och där.

Senast redigerat av Vansterfilen (3 maj )

Brådhis * Voff voff *
3 maj · 10 297 Inlägg

Vansterfilen skrev:
En till fråga: Självfallet är målet att ligga enligt hastighetsbegränsningen, men var bör man verkligen inte ligga över den? Kan tänka mig att Schweiz är extra hårda. Gömda fartkameror eller är det som i Sverige med skyltade kameror? Verkligen inte tanken att leka rallyförare genom Europa, men trist att komma hem och mötas av ett gäng lappar för man legat 5 km/h över här och där.

Schweiz är inte landet där du vill chansa på att gasa på lite... I övrigt är det "som hemma" skulle jag säga. Kameror finns och kan vara dolda, men du ser dom ändå. wink Står det en stor sak på en busshållplats med kamouflagenät över och något riktat mot dig så är det dumt att chansa. wink

Schweiz har väl något system för vägtullar som kan bli dyrt om man inte gör rätt. Danmark, Tyskland och Frankrike är det bara att tuta och köra i. Bra vägar och angenäm trafikrytm.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 maj · 14 078 Inlägg

Jag tror inte att Autobahn har betalvägar men det kan ha ändrats sen jag var där. Däremot så har Frankrike betalvägar på sina Autoroutevägar liksom Spanien på Autopistavägar och Italien på sina Autostradavägar. En liten anekdot: När vi var nera i Alicante 1989 med våran Nissan så övernattade vi utanför slottet i Versailles antingen på vägen ner eller hem. Vi tog en tur med bilen och på vägen hem till campingen så hade de stängt av vägen runt slottet för det var en konsert i slottsparken. Vi fick nästan tom tank efter allt snurrande runt för att hitta campingen. Vi hittade många mackar men knappt någon hade ju Sans plomb (Blyfritt) i pumparna då vår Nissan hade kat men till slut så hittade vi en mack med blyfritt som vi rullade in på, på bara ångorna.

En gång i Sverige när jag skulle tanka blyfritt så hade dom inte bytt till det smalare röret på pistolen så det gick inte ner i det lilla hålet vid bensinpåfyllningen på bilen så när jag påpekade detta så trodde de att jag var dum i huvudet som inte kunde tanka men dom hjälpte mig att tanka med en tratt.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (3 maj )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
3 maj · 7 269 Inlägg

Har kört till Italien ett antal gånger.
Se till att ha kontanter så du kan betala hastighetsöverträdelser och annat direkt till polisen på plats.
Som skrivits tidigare - reservhjul och hjulbytesutrustning - samt varselvästar till ALLA i bilen.

doktorduett
3 maj · 365 Inlägg

det finns inga betal vägar på autobahn men i frakrige o italien
när vi kuskar runt med husbilen åker vi ALLDRIG autobahn men bundesstrasse ofta går det nästan lika fort o vi får sett sååååå mycket mer
vi var i normandie i april 2 veckor 440 mil i princip ingen motorväg, bara genom danmark. båda broarna  ner till flensburg o så ner gennom tyskland i maklig takt
motorväg på våre roadtrips är no no

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 maj · 17 553 Inlägg

Kolla försäkring och reservhjul som nämnts. Vi drog ner innan pandemin sist. Extra spolarvätska är aldrig fel. På Autobahn ska man ha ett vakande öga i backspegeln... Bilar kan komma med en jävla fart på ren svenska! Över alperna gäller samma växel ner som upp. Annars har ni inga bromsar kvar.

Vad har ni för bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vansterfilen
3 maj · 100 Inlägg

Brådhis skrev:

Vansterfilen skrev:
En till fråga: Självfallet är målet att ligga enligt hastighetsbegränsningen, men var bör man verkligen inte ligga över den? Kan tänka mig att Schweiz är extra hårda. Gömda fartkameror eller är det som i Sverige med skyltade kameror? Verkligen inte tanken att leka rallyförare genom Europa, men trist att komma hem och mötas av ett gäng lappar för man legat 5 km/h över här och där.

Schweiz är inte landet där du vill chansa på att gasa på lite... I övrigt är det "som hemma" skulle jag säga. Kameror finns och kan vara dolda, men du ser dom ändå. wink Står det en stor sak på en busshållplats med kamouflagenät över och något riktat mot dig så är det dumt att chansa. wink

Schweiz har väl något system för vägtullar som kan bli dyrt om man inte gör rätt. Danmark, Tyskland och Frankrike är det bara att tuta och köra i. Bra vägar och angenäm trafikrytm.

Då är det som jag tänkte mig. Schweiz är inte att leka med. Farthållare blir det nog.

Vettemannen skrev:
Jag tror inte att Autobahn har betalvägar men det kan ha ändrats sen jag var där. Däremot så har Frankrike betalvägar på sina Autoroutevägar liksom Spanien på Autopistavägar och Italien på sina Autostradavägar. En liten anekdot: När vi var nera i Alicante 1989 med våran Nissan så övernattade vi utanför slottet i Versailles antingen på vägen ner eller hem. Vi tog en tur med bilen och på vägen hem till campingen så hade de stängt av vägen runt slottet för det var en konsert i slottsparken. Vi fick nästan tom tank efter allt snurrande runt för att hitta campingen. Vi hittade många mackar men knappt någon hade ju Sans plomb (Blyfritt) i pumparna då vår Nissan hade kat men till slut så hittade vi en mack med blyfritt som vi rullade in på, på bara ångorna.

En gång i Sverige när jag skulle tanka blyfritt så hade dom inte bytt till det smalare röret på pistolen så det gick inte ner i det lilla hålet vid bensinpåfyllningen på bilen så när jag påpekade detta så trodde de att jag var dum i huvudet som inte kunde tanka men dom hjälpte mig att tanka med en tratt.

/Benny

Grymt om man slipper tullar i Tyskland, får väl se. Tack!

torsen skrev:
Har kört till Italien ett antal gånger.
Se till att ha kontanter så du kan betala hastighetsöverträdelser och annat direkt till polisen på plats.
Som skrivits tidigare - reservhjul och hjulbytesutrustning - samt varselvästar till ALLA i bilen.

Låter lite som mutor att betala kontant, vad sker om man ej har kontanter?
Jag har tyvärr inget reservhjul i min bil, däremot skumsatser. Tänker att det räcker för att ta mig till närmsta däckverkstad. Men självfallet fördelaktigt med reservhjul, får se om det inte blir allt för dyrt. Varselvästar ska inköpas!

doktorduett skrev:
det finns inga betal vägar på autobahn men i frakrige o italien
när vi kuskar runt med husbilen åker vi ALLDRIG autobahn men bundesstrasse ofta går det nästan lika fort o vi får sett sååååå mycket mer
vi var i normandie i april 2 veckor 440 mil i princip ingen motorväg, bara genom danmark. båda broarna  ner till flensburg o så ner gennom tyskland i maklig takt
motorväg på våre roadtrips är no no

Tack för tips!

Hybrid_ skrev:
Kolla försäkring och reservhjul som nämnts. Vi drog ner innan pandemin sist. Extra spolarvätska är aldrig fel. På Autobahn ska man ha ett vakande öga i backspegeln... Bilar kan komma med en jävla fart på ren svenska! Över alperna gäller samma växel ner som upp. Annars har ni inga bromsar kvar.

Vad har ni för bil?

Försäkringen ska kollas över, misstänker att någon form av vägassistans ingår annars får det tecknas separat.
Det är en Ford Fiesta ST, inte världens mest bekväma åk men ett roligt sådant. Så kanske jag som kommer i en jävla fart istället smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 maj · 17 553 Inlägg

Fiesta ST? Perfekt! Sist åkte vi i en Chrysler 300C. Det är en stor bil... Lite väl stor ner i genom. Dra Tyskland på en Söndag. Nästan inga lastbilar då. Man får inte ha på varningar för hastighetskameror i navigation i Tyskland. Får inte alltså...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JN1975
3 maj · 235 Inlägg

Rejält med Euro-mynt är rätt bra om man ska köra betalvägar i Holland, Belgien och jag tror även Frankrike. Inte alltid man fattar att man hamnat på en, rätt vad det är står man i en bomstation och enklaste är att kasta i mynt i hålet till den är nöjd. Kort och sedlar blir mest klydd, så se till att ha en-euros och mindre lätt åtkomligt.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Vansterfilen
3 maj · 100 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fiesta ST? Perfekt! Sist åkte vi i en Chrysler 300C. Det är en stor bil... Lite väl stor ner i genom. Dra Tyskland på en Söndag. Nästan inga lastbilar då. Man får inte ha på varningar för hastighetskameror i navigation i Tyskland. Får inte alltså...

Det lär bli Tyskland på en söndag. Får se vad Fiestan har att gå för på sträckorna utan hastighetsbegränsning. smile Tack, ska komma ihåg att stänga av den inställningen... tongue

JN1975 skrev:
Rejält med Euro-mynt är rätt bra om man ska köra betalvägar i Holland, Belgien och jag tror även Frankrike. Inte alltid man fattar att man hamnat på en, rätt vad det är står man i en bomstation och enklaste är att kasta i mynt i hålet till den är nöjd. Kort och sedlar blir mest klydd, så se till att ha en-euros och mindre lätt åtkomligt.

Superbra tips, tack!

xXSammy
3 maj · 6 583 Inlägg

Även parkeringsautomater tillhör ovanligheterna att ta kort

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang