3525
Sök

*WV Golf* FSI 2005 låter från motorn

78 Inlägg
4 juni
Trådstartare
#41
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-93eb40bd526db08e78485b1dd0b6d497.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-a2fe9a3302b03b181d0723269b2536d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-2bcc07e307fa7aaf03fadcb8f0d19ce1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-bb5fe42ba1d2c8f1750bb4f5b7edb635.jpg
Danneromano skrev:
jaka54 skrev:
Strunta i att köpa någon "oljetillsats", sånt fungerar inte! Och mineralolja används bara i gamla 20-70 talsbilar! Kolla sen i instruktionsboken vilen typ av olja du ska ha. Självklart är det helsyntetisk olja du ska ha MEN det du ska kolla efter är vilken klassning oljan har och vilken oljeklass Polon ska ha. Exempelvis har Biltema 5Wx40 helsyntetolja med klassning VW 50500 , 500 000, 50200  osv men också 5Wx40 helsyntet som inte klarar VW kraven.

Naturligtvis påverkar en trasig slang motorgången, det är därför du ska köpa en nya sån "slang"! -Kan inte kosta många hundralappar på VAG. -I nödfall kan du använda eltejt för att täta hålet i slangen.
Har du kollat kylvätskenivån? Du ska ha 50/50 kylvätska/vatten! Jag använder Biltemas koncentrerade röda kylvätska i alla mina bilar.
Kan du sedan lägga upp en video på hur motorn låter så vore det bra eftersom det är väldigt svårt att hjälpa dig när det bara handlar om dina beskrivningar av ljudet.
Varför skulle inte en oljetillsats fungera om det vidhåller samma viskositet längre och ger bättre smörjning?
Säljs ju i alla bil butiker, inte något du köper på tvshop direkt.
Jag har fyllt på 2l helsyntetisk olja och 1l mineralolja, påverkar väl inte så mycket förutom att syntetisk har längre hållbarhet.
Jag har letat som fan efter ett ersättnings rör men ej lyckats.
Självklart vet jag att tomgången påverkas av tjuvluft.
Varit hos vag och det skulle innebära att jag får byta hela insugsröret till luftfiltret och lägga 2 nästan 3 max är inget alternativ.
Har inte fått något svar av dem heller vad kontaktstycket eller vad som sitter på insugsröret.
Vad är det för "slang" jag ska byta för vet nämligen inte vad den heter eller går att få tag i.
Insugsrör till luftfiltret finns att hitta som passar bilen men utan kontaktstycket.

Ny olja och filter
Kylarvätskan är bra
Nytt luftfilter

Låter inte lika högt från motorn men ljudet finns fortfarande kvar.
ECP lampa och motorlampa lyser orange färg i 2ans läge men slocknar när bilen är igång.
Får försöka ordna video på ljudet från motorn men får vara två då iom att den dör på tomgång.

78 Inlägg
5 juni
Trådstartare
#42
Som ni ser är det ju oljigt, och oljan kommer ifrån..? Gasspjället? Rengöra gasspjäll? Rengöra vevhusventilation? Vart är alla experter?

6 029 Inlägg
5 juni
#43
Som jag sa tidigare så kan du i nödfall tejpa hålet med eltejp...om du nu inte vill köpa nytt insug. Jag var inne på Bildelsbasen och där fanns inga insug till 2004 Polo men ring runt till olika bilskrotar och hör om det finns hos dem.
När det kommer till olika oljetillsatser så glöm det!  -Sånt hjälper inte i ditt fall!
Kommer ljudet verkligen från motorn??? Och inte från någon grej som sitter löst eller ett dåligt lager i spännrulle /A/C eller generator??


78 Inlägg
5 juni
Trådstartare
#44
jaka54 skrev:
Som jag sa tidigare så kan du i nödfall tejpa hålet med eltejp...om du nu inte vill köpa nytt insug. Jag var inne på Bildelsbasen och där fanns inga insug till 2004 Polo men ring runt till olika bilskrotar och hör om det finns hos dem.
När det kommer till olika oljetillsatser så glöm det!  -Sånt hjälper inte i ditt fall!
Kommer ljudet verkligen från motorn??? Och inte från någon grej som sitter löst eller ett dåligt lager i spännrulle /A/C eller generator??
Jag vill ha nått hållbart som håller men är motorn körd så blir det skroten.
Ska se om video länken fungerar, inte så duktig på det https://sendgb.com/ex4nR8dBtJ2
Han hade ju nyligen bytt kamremmen, kan den ha kuggat över..?

78 Inlägg
5 juni
Trådstartare
#45
Danneromano skrev:
jaka54 skrev:
Som jag sa tidigare så kan du i nödfall tejpa hålet med eltejp...om du nu inte vill köpa nytt insug. Jag var inne på Bildelsbasen och där fanns inga insug till 2004 Polo men ring runt till olika bilskrotar och hör om det finns hos dem.
När det kommer till olika oljetillsatser så glöm det!  -Sånt hjälper inte i ditt fall!
Kommer ljudet verkligen från motorn??? Och inte från någon grej som sitter löst eller ett dåligt lager i spännrulle /A/C eller generator??
Jag vill ha nått hållbart som håller men är motorn körd så blir det skroten.
Ska se om video länken fungerar, inte så duktig på det https://sendgb.com/ex4nR8dBtJ2
Han hade ju nyligen bytt kamremmen, kan den ha kuggat över..?
Som sagt ECP lampa och motorlampa lyser orange men slocknar när man startar.

https://youtu.be/0I5jHbho1iE?feature=shared
Senast redigerat av Danneromano (5 juni )

78 Inlägg
5 juni
Trådstartare
#47
jaka54 skrev:
Länken funkar inte!
Har du kontaktat säljaren!?
Provade du sista länken? Ja det har jag gjort han e totalt efterbliven.

1 656 Inlägg
5 juni
#48
Hmm, den låter inte bra. Vem har bytt kamremmen? - nån som kan, eller nån som kikat på YT o nu tror sig kunna?. - Fixa lite felkoder med VCDS, eller nåt annat fungerande Diagnosinstrument- inte feltema eller Elm. Nåt e´definitivt inte bra o slangen till insuget kan du ju fusklaga tillsvidare, - frågan e´ju om maskinen e´kass eller inte. Ett komp. prov kan vara bra. - Lycka till. /husse

78 Inlägg
6 juni
Trådstartare
#49
husseman skrev:
Hmm, den låter inte bra. Vem har bytt kamremmen? - nån som kan, eller nån som kikat på YT o nu tror sig kunna?. - Fixa lite felkoder med VCDS, eller nåt annat fungerande Diagnosinstrument- inte feltema eller Elm. Nåt e´definitivt inte bra o slangen till insuget kan du ju fusklaga tillsvidare, - frågan e´ju om maskinen e´kass eller inte. Ett komp. prov kan vara bra. - Lycka till. /husse
Provar väl med limpistolen provisoriskt, kamremmen ska vara bytt på verkstad.
Han skulle leta fram pappret men godtrogen som man är så trodde man väl för gott om honom.

Tror han har nån släkting eller nått som bytt den faktiskt, men bytt är den iallafall för ny är den.

Men jag tänker att om den satt fel från början så borde väl börjat låta redan i början?
Vad vet jag bara spekulerar lite ifall spänn rullen inte spänt kamremmen ordentligt så den kuggat över?
Kan den låta så jävligt då?

Äger inget diagnosinstrument men om någon runt Göteborgs trakten eller nol, nödinge, ale eller kungälv vill hjälpa mig att se över lite felkoder och tjäna en slant så skulle jag vara väldigt tacksam.

Än sålänge swishat halva summan tillbaka, har "inte mer pengar just nu"

Konstigt att ingen motorlampa lyser åtminstone när bilen är på 🤔

Den gick ju fint sen från ingenstans så kom detta oljud, ej smygandes...
Hört motor ras innan men då lät det definitivt inte sådär.
Nått är ju fel men undrar vad det kan vara samt vad är kontaktstycket till och varför hittar jag inte samma insugsrör....

Det är väl nån bilskojare men förvånansvärt klarat 16 av 17 bess kontroller.
Men gammal bil så den kan ju sett solljuset för sista gången, tråkigt bara att den sker ett par mil efter köp bara.

Forummoderator
17 904 Inlägg
6 juni
#50
Danneromano skrev:
jaka54 skrev:
Länken funkar inte!
Har du kontaktat säljaren!?
Provade du sista länken? Ja det har jag gjort han e totalt efterbliven.
Säljaren visste nog vad denna gjorde. Sålde ju en FSi... Rengjort något och bilen fungerade tills du kom hem. Antar att han/hon inte vet någonting?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

78 Inlägg
6 juni
Trådstartare
#51
Hybrid_ skrev:
Danneromano skrev:
jaka54 skrev:
Länken funkar inte!
Har du kontaktat säljaren!?
Provade du sista länken? Ja det har jag gjort han e totalt efterbliven.
Säljaren visste nog vad denna gjorde. Sålde ju en FSi... Rengjort något och bilen fungerade tills du kom hem. Antar att han/hon inte vet någonting?
Jag pressar fortfarande säljaren på halva summan, rengjort vad isåfall?
Kan nån berätta för mig varför fsi är negativt.
Säger sig inte veta vad som är fel, kanske finns NÅN sanning i det...

Återigen vad ska jag börja någonstans, den låter skit men vad är det som kan vara problemet?

Forummoderator
17 904 Inlägg
6 juni
#52
Skräpmotorer som bör köras hårt och på 98 oktan.

Disadvantages of FSI

While FSI  engines offer numerous advantages, it is important to consider the potential disadvantages associated with this technology. Here are some of the drawbacks of FSI engines:

Carbon buildup: FSI engines are prone to carbon buildup on the intake valves. Unlike port fuel injection engines, where fuel washes over the valves during the intake stroke, FSI engines lack this cleaning action. Over time, carbon deposits can accumulate on the intake valves, potentially leading to reduced engine performance and efficiency. Regular maintenance, such as intake valve cleaning, may be required to mitigate this issue.



Higher cost: FSI engines tend to be more expensive to manufacture compared to traditional port fuel injection engines. The complexity of the direct injection system, including high-pressure fuel pumps, fuel rails, and injectors, adds to the overall cost of the engine. This can contribute to higher vehicle prices for models equipped with FSI engines.

Increased sensitivity to fuel quality: FSI engines can be more sensitive to fuel quality compared to port fuel injection engines. The precision of the fuel injection system requires clean and high-quality fuel to ensure optimal performance and minimize the risk of injector clogging or other fuel-related issues. Using lower-quality or contaminated fuel may lead to engine problems and reduced efficiency.

Maintenance requirements: FSI engines may require more frequent and specialized maintenance compared to some other engine types. The potential carbon buildup on the intake valves necessitates periodic cleaning, which can be a more involved and costly process. Additionally, the high-pressure fuel system components may require inspection and maintenance to ensure proper functioning.

Complexity and reliability: The direct injection system in FSI engines introduces additional complexity compared to traditional port fuel injection engines. The presence of high-pressure fuel pumps, fuel injectors, and precise control systems adds more components that can potentially malfunction or require maintenance. Ensuring the reliability and longevity of the various components becomes crucial.

Noise and vibration: FSI engines can exhibit slightly higher levels of noise and vibration compared to some other engine types. This can be attributed to the higher fuel pressures and the unique combustion characteristics of direct injection engines. Although advancements in engine design and technology have minimized these effects, some drivers may still notice a difference in engine noise and vibration levels.

It is worth noting that advancements and refinements in FSI engine technology have addressed many of these disadvantages to some extent. Manufacturers continue to improve fuel delivery systems, optimize combustion processes, and develop maintenance protocols to mitigate these concerns and enhance the overall performance and reliability of FSI engines.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 620 Inlägg
6 juni
#53
Helvete vilket oljud ur motorn

Låter som en vevstake sitter löst.. eller att motorblocket spruckit... vettiga motorer går att köra ändå. :^) (Körde in en Ford Ranger 2.2a med hål rakt igenom blocket innan motorbyte)
Vid såna här missljud är det bäst att plocka ner oljetråg och topplock för att inspektera vad som har hänt

Om kamremmen är nybytt kanske spännaren spändes åt fel håll vilket orsakade att kamremmen hoppade ett/flera kugg
Senast redigerat av xXSammy (6 juni )

De/Dem

Forummoderator
17 904 Inlägg
6 juni
#54
xXSammy skrev:
Helvete vilket oljud ur motorn eller att motorblocket spruckit... vettiga motorer går att köra ändå. :^) (Körde in en Ford Ranger 2.2a med hål rakt igenom blocket innan motorbyte)

Låter som en vevstake sitter löst.. Vid såna här missljud är det bäst att plocka ner oljetråg och topplock för att inspektera vad som har hänt

Om kamremmen är nybytt kanske spännaren spändes åt fel håll vilket orsakade att kamremmen hoppade ett/flera kugg
Missade filmen på maskin... Men herregud! Varför kommer jag och tänka på den gamla sommarplågan "Den makalösa manicken"?
Jag hoppas den bara suger tjuvluft eller remmen kuggat över. För TS skull.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 122 Inlägg
6 juni
#55
Eftersom det är en polo med 1.6 litersmotor så är det inte någon Fsi, 1.6 Fsi har aldrig funnits i VW Polo

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
17 904 Inlägg
6 juni
#56

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 122 Inlägg
6 juni
#57
Länken är en VW golf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 029 Inlägg
6 juni
#58
Nu kunde jag öppna filen (visste inte att man måste ladda ner filen för att se videon) ...Jäkla vilket liv!
Det låter som en vevstakslager var helt slut eller en kolvbult glappande i en kolv.
Den där motorn måste plockas ner och undersökas för ag skulle aldrig våga köra med en sån motor.
-Hur lät motorn när du var och tittade på bilen??? Och hålet i insugröret! -Såg du inte det när du tittade på bilen??
Du kan inte laga hålet med smältlim men  med eltejp!


Forummoderator
17 904 Inlägg
6 juni
#59
jaka54 skrev:
Nu kunde jag öppna filen (visste inte att man måste ladda ner filen för att se videon) ...Jäkla vilket liv!
Det låter som en vevstakslager var helt slut eller en kolvbult glappande i en kolv.
Den där motorn måste plockas ner och undersökas för ag skulle aldrig våga köra med en sån motor.
-Hur lät motorn när du var och tittade på bilen??? Och hålet i insugröret! -Såg du inte det när du tittade på bilen??
Du kan inte laga hålet med smältlim men  med eltejp!
Va. Det var ju bara och klicka på länken? Eller kör du EDGE och BING?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

78 Inlägg
6 juni
Trådstartare
#60
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-67169f380b505ad7ae01abc7cacf9db6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-f6b43d2e75de5f9f5ac302629947a1f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-fd67a3edf58b3411645f989591f24204.jpg

Fick fram dessa felkoder, lyckades få bort 2 av dem men P0304 består.
Hittade en slang som passar insuget så ska täta allt ordentligt imorgon.
Alla säkringar är hela så får gå igenom kontaktdon imorgon och rengöra och kolla så alla är hela.
Byter ut alla tändstiften imorgon och drar ut minuspolen på batteriet en stund och provar igen.
Åkte även ner 2 flaskor STP som ska rengöra bränslesystemet så återstår att se.
Kände på kamremmen och den känns spänd och sitter tight.
Blev väldigt många svar nu vilket uppskattas.
Senast redigerat av Danneromano (6 juni )


Sök