Sista koll om råd inför besiktning av min 240.

Blanke
söndag 20:35 · 437 Inlägg

Tjenare alla, känner nog igen att jag spammat gode mycket om 240 på sistone.

Nu ska bilen besiktas på tisdag. Det jag gjort i helgen har varit att kona nya bromsrör och bytt ut några bromsslangar som hade hål i sig. Blev även tvungen att byta ut ett bromsok då luftningsnipplarna gick av och vägrade komma ut med hjälp av svets/borr.

Jag har hela dagen imorgon på att göra en sista genomgång av bilen och tänkte jag frågar er med mer erfarenhet om vad jag bör fokusera på.

-Bakaxeln och framaxeln är rostig. I princip hela diffen, bärarmar fram och bak och andra komponenter är rostiga efter att förre ägaren kört bilen som en isbil. Värt att slipa bort så mycket som möjligt och bara spraya underredsmassa?

-Jag saknar en reflektor i en av strålkastarna. Eller snarare som att någon har sprayat halva reflektorn med röd färg. Bör jag byta ut?

-Oljig/smutsig motor samt ett mindre oljeläckage. Packbox som tryckts ut därbak efter att oljefällan var propfull. Droppar kanske 1 droppe i minuten vid drift.

-Mindre avgasläckage. Ser droppar men känner knappt pysluft vid 3000rpm. Nya klämmor och avgaspasta är monterade men inte riktigt tätt ändå. 

Lever lite snålt nu då jag inte får lön förrän i augusti så vill försöka skippa behöva göra en andra besiktning. Men är väl omöjligt att gå igenom på första försöket med en bil som haft körförbud i 10+ år.

Professionell hatare
Mew
söndag 22:18 · 2 233 Inlägg

Byt reflektor / lykta, och försök få avgaset tätt. De punkterna lär leda till 2or.

Oljeläckaget är väl gränsfall, bedömningsfråga från bessgubbe till bessgubbe skulle jag gissa på.

simlar
söndag 22:20 · 5 573 Inlägg

Ny underredsmassa gör besiktningsmannen misstänksam och hammaren används då flitigt.

Skadad reflektor ska ge en 2a.

Oljeläckage kan bli en 2a.
Inget du lär hinna åtgärda innan bes så bara hoppas det inte anmärks på det.

Om det inte är väldigt tydligt att det är avgasläckage så lär det gå igenom.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Blanke
måndag 10:40 · 437 Inlägg

Mew skrev:
Byt reflektor / lykta, och försök få avgaset tätt. De punkterna lär leda till 2or.

Oljeläckaget är väl gränsfall, bedömningsfråga från bessgubbe till bessgubbe skulle jag gissa på.

simlar skrev:
Ny underredsmassa gör besiktningsmannen misstänksam och hammaren används då flitigt.

Skadad reflektor ska ge en 2a.

Oljeläckage kan bli en 2a.
Inget du lär hinna åtgärda innan bes så bara hoppas det inte anmärks på det.

Om det inte är väldigt tydligt att det är avgasläckage så lär det gå igenom.

Tack för svaren. Jag kommer då byta reflektorn idag garanterat.

Oljeläckaget tror jag inte att det blir en anmärkning på själv, har ju också originalhasplåten som kommer att täcka hela undersidan av bilen. Om han säger något så kan jag säga att jag böt olja nyligen och har spillt.

Avgasläckaget är som sagt väldigt minimalt. Du hör inte att det är ett avgasläckage överhuvudtaget, enda som ger indikationer på läckaget är lite kondens som droppar i en av skarvarna efter katalysatorn. Men jag kan dra lös och sätta tillbaka med ny avgaspasta.

Simlar vad bör jag göra då enligt dig? Om jag målar underredsmassa och dom använder hammaren så kommer ingenting att gå igenom. Det är verkligen bara ytrost. Det jag tänker är om besmannen kommer vara så tjurig att han ser en massa ytrost och ger nedslag direkt.

Professionell hatare
Blanke
måndag 10:45 · 437 Inlägg

Hade en besiktningsman hellre sett att man sprejat kallgalv (zinc) istället för underredsmassa?

Professionell hatare
xXSammy
måndag 10:48 · 6 599 Inlägg

Ytrost går bra, skulle hellre rengöra och spraya efter besiktning

De/Dem
Blanke
måndag 10:55 · 437 Inlägg

xXSammy skrev:
Ytrost går bra, skulle hellre rengöra och spraya efter besiktning

Okej. Jag ska gå ut och börja hålla på om några minuter så får jag se hur jag gör. Tänker att jag går hörn till hörn och slipar bort rosten iaf med en metallborste bara så att det ser lite bättre ut och målar på lite linolja. Sen kanske jag sprejar kallgalv/underredsmassa på diffen och bensintanken.

Avgassystemet tar jag nog och punktar där det är svart av sot bara för att snabbt täta det.

Tackar för svaren. Jag återkommer imorgon med slutresultaten. Tror jag kommer att få underkänt på något glapp i ett styrled och eventuellt bromsslangar som är rostiga.

Professionell hatare
Blanke
måndag 13:24 · 437 Inlägg

Har varit under bilen nu och finat till det lite. Sprejade ingenting på det väsentliga som dom vill se. Bromsrör, bärarmar, kring bussningar osv. Sprayade bara diffen och bränsletanken samt efter trösklarna då jag målade för tunt där efter svetsningen.

Personligen tycker jag inte att det ser så hemskt ut men är gode avtrubbad vid det här laget. Värsta är väl nu hålen i trösklarna som är kanske 1x0.5cm på vissa ställen. Lat som jag var orkade jag inte svetsa igen dessa.

Svetsade även en mutter på dragkroken nyss bara så dom inte ska klaga på den jäveln någonting.

Professionell hatare
Blanke
måndag 15:57 · 437 Inlägg

Bytt reflektor men plastdetaljerna knäcktes, lyckades få till att den sitter fast med kattstrypare. Men hur ska jag ställa in skiten innan bes? Ställde in nu så båda lyktorna lyser på samma nivå och lite mer nedåt än upp.

Professionell hatare
Mew
måndag 19:40 · 2 233 Inlägg

Blanke skrev:
Har varit under bilen nu och finat till det lite. Sprejade ingenting på det väsentliga som dom vill se. Bromsrör, bärarmar, kring bussningar osv. Sprayade bara diffen och bränsletanken samt efter trösklarna då jag målade för tunt där efter svetsningen.

Personligen tycker jag inte att det ser så hemskt ut men är gode avtrubbad vid det här laget. Värsta är väl nu hålen i trösklarna som är kanske 1x0.5cm på vissa ställen. Lat som jag var orkade jag inte svetsa igen dessa.

Svetsade även en mutter på dragkroken nyss bara så dom inte ska klaga på den jäveln någonting.

Det krävs förenklad regbes när du gör en ändring med draganordningen (som att svetsa på en mutter). Som kostar extra och oftast behöver bokas in. Så du vet. smile Blir 2a på ändringen annars.

Senast redigerat av Mew (måndag 19:41)

Blanke
måndag 20:50 · 437 Inlägg

Mew skrev:

Blanke skrev:
Har varit under bilen nu och finat till det lite. Sprejade ingenting på det väsentliga som dom vill se. Bromsrör, bärarmar, kring bussningar osv. Sprayade bara diffen och bränsletanken samt efter trösklarna då jag målade för tunt där efter svetsningen.

Personligen tycker jag inte att det ser så hemskt ut men är gode avtrubbad vid det här laget. Värsta är väl nu hålen i trösklarna som är kanske 1x0.5cm på vissa ställen. Lat som jag var orkade jag inte svetsa igen dessa.

Svetsade även en mutter på dragkroken nyss bara så dom inte ska klaga på den jäveln någonting.

Det krävs förenklad regbes när du gör en ändring med draganordningen (som att svetsa på en mutter). Som kostar extra och oftast behöver bokas in. Så du vet. smile Blir 2a på ändringen annars.

Ja då får jag väl höra vad dom säger imorgon då jag har läst och hört både och. Vissa som säger att svetsa en mutter gör så att besmannen inte klagar, och vissa som säger att du behöver regbes.

Professionell hatare
Blanke
Igår 11:47 · 437 Inlägg

Resultat av besiktning:

Strålkastare dålig fastsättning (ops)
Dålig ljusbild vänster fram
Styrled höger/vänster
Regplåt måste bytas ut
Måste sätta dit clips för bromsrör höger fram
Skyltlykta fungerar ej bak
Och parkeringsbromsen måste få nya backar.

Ingenting om rosten eller avgassystemet. Dragkulan var godkänd också med muttern.

Co-halten var 0.2 big_smile

Professionell hatare
Growe Fri fart för ett fritt folk!
Igår 13:22 · 13 844 Inlägg

jag hoppas det inte var 85an som hade 0.2% co..  det är för lågt..  borde nog vara runt 1-1.5% på dom där..  dom ska ju gå bra oxå.. 

skillnad på en 88a dock som har kat orginal  där ska den helst vara på 0 max 0.3%

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
Igår 14:51 · 2 280 Inlägg

Ja det där var ju bara "skitsaker", kunde ju gått betydligt sämre smile
Den hade väl varit avställd ett bra tag om jag minns rätt?

Blanke
Igår 15:13 · 437 Inlägg

Growe skrev:
jag hoppas det inte var 85an som hade 0.2% co..  det är för lågt..  borde nog vara runt 1-1.5% på dom där..  dom ska ju gå bra oxå.. 

skillnad på en 88a dock som har kat orginal  där ska den helst vara på 0 max 0.3%

Det var 88an med insprut.

Professionell hatare
Blanke
Igår 15:14 · 437 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ja det där var ju bara "skitsaker", kunde ju gått betydligt sämre smile
Den hade väl varit avställd ett bra tag om jag minns rätt?

Avställd 10 år exakt ungefär och använts som en slitbil i kalix på isarna.

Och ja det är skitsaker. Redan beställt allting för att åtgärda. Enda som är jobbigt är att strålkastaren saknade en bult och det tyckte han inte om.


Men det hade ju absolut ha kunnat gå tusengånger värre än detta. Väldigt glad.

Professionell hatare
Blanke
för 23 timmar sedan · 437 Inlägg

Bara för att fråga inför ombes.

Smidigt sätt att ställa in ljusbilden? Han sa att högra ljusbilden var perfekt. Ska jag bara försöka ställa in den så lik den högra lyktan så mycket som möjligt?

Och en fråga om däck. Då jag inte har pengarna att köpa nya fälgar + gummi så lånade jag däck från en kompis. Men lite jobbigt att byta fram och tillbaka bara för besiktning.

Tror ni jag kan köra in med min nuvarande kombination av s60 däck därbak och 240-plåtisar därfram? Riktigt skabbigt jag vet men får inte lön förrän i augusti.

Professionell hatare
simlar
för 14 timmar sedan · 5 573 Inlägg

Ställa in ljusbilden kan du göra mot en vägg och bara ställa in den på samma höjd som höger.
Om justeringen i lyktan fungerar ska besiktningen ställa in den åt dig.

Varför måste du ha både nya fälgar och däck?
Passar din nuvarande kombination och däcken är lagliga så är det bara köra på tills du har råd.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Blanke
för 11 timmar sedan · 437 Inlägg

simlar skrev:
Ställa in ljusbilden kan du göra mot en vägg och bara ställa in den på samma höjd som höger.
Om justeringen i lyktan fungerar ska besiktningen ställa in den åt dig.

Varför måste du ha både nya fälgar och däck?
Passar din nuvarande kombination och däcken är lagliga så är det bara köra på tills du har råd.

Okej så dom klagar inte om man har olika fälgar osv?

Professionell hatare
Growe Fri fart för ett fritt folk!
för 8 timmar sedan · 13 844 Inlägg

du kan ha 20" fram och 14" bak  det viktiga är att det är samma mönster axelvis..  man får inte blanda mellan axlarna så fram måste vänster och höger vara samma .. det är kravet. 


när jag ställer lysena brukar jag ställa mig mot en vägg  rakt och fint när det är mörkt  kolla ljusbilden genom att blockera den andra sidan så man får ett hum om hur det lyser.  det är ju enkelt med en godkänd lykta   man ställer ju inte bara höjden utan även vinkeln på ljusbilden så missa inte det..  smile  så ställ den bara som på andra sidan så blir det bra..
men först måste du ju så klart få fast lysena ordenkligt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang