Mossan1 skrev:
Lampan i fråga är motsvarigheten till vanliga motorlampan på modernare bilar.
Den är alltså INTE specifikt för lamdasonden/erna som många verkar tro.
"Motorstyrdonet har en eller flera felkoder" är vad det betyder.
Det är inte säkert att bilprovningen bryr sig I den lampan mer än "bra att veta". Dom kan bara läsa ISO-kompatibla bilar = 2002 och nyare.
Går den INTE normalt bör den felkodläsas. Går den normalt kan du faktiskt tuta och köra.
I vanliga fall skulle jag ALLTID rekomendera felkodscanning, men inte alla moderna system kan läsa Volvo 1997 -1999. Kan bli en mindre utmaning i sig.
Även om vanliga ISOscanners kan få kontakt och rent av få ut koder ur motoronic-systemet är dom hit-and-miss, dvs väldigt opålitliga. Tyvärr. Protokollen är fel och kan tolkas tokigt.
Vilket motoralternativ rör det sig om?
Eftersom det är 2 lamdasonder gissar jag 170hk. Eller turbon.
Är det 144hk eller 125hk läser man inte motorfelkoder med scanner öht, utan med en ledlampa som blinkar. Då är det Fenix styr-system.
En helt egen grej i sig.