3217
Sök

Lambdasonds-lampan lyser Volvo S70 1997

3 Inlägg
28 juni
Trådstartare
#1
Tjena, vill börja med att säga att jag kan absolut ingenting om bilar.

Jag köpte den här bilen(en Volvo s70 från 1997 som gått 20 tusen mil) som min första bil i vintras, och när jag kört ungefär 2km efter köpet så börjar lambdasonden lysa(hade ingen aning vad de innebar då) till slut så bytte han jag köpte bilen av en av lambdasonderna, då var de bra i en vecka sen börja den lysa igen. Då bytte han den andra lambdasonden och då va de bra i ungefär 2 månader sen börja den lysa nu igen precis innan jag ska besikta den.


Vad kan de va för fel?? Kommer få körförbud på bilen nu och kan inte besikta för äckellampan lyser. Förra ägaren har tydligen felsökt koder och allt möjligt men inte fått fram något. Snälla hjälp mig

Diagnostekniker
2 456 Inlägg
28 juni
#2
Inte så pass enkelt att du har ett litet avgasläckage?
Ta en besiktning och se vad du får för avgasvärden.

Up the RA

3 Inlägg
28 juni
Trådstartare
#3
Hur fixar man det isåfall? Är de dyrt?

2 237 Inlägg
fredag 22:36
#4
Tror du kan lossa minuspolen på batteriet typ en halvtimme för att släcka lampan på den där. Löser såklart inte problemet, men då kanske den håller sig släckt tills besiktningen är gjord. Köper dig lite tid helt enkelt. smile

Men passa på att få utläst felkoder på en verkstad innan du gör det! (Eller nästa gång den tänds, om de inte har tid nu i semestertider.) Återkom med vad du har för felkoder så är det lättare för oss att gissa vad problemet är. wink
Senast redigerat av Mew (fredag 22:37)


2 972 Inlägg
lördag 09:45
#5
Lampan i fråga är motsvarigheten till vanliga motorlampan på modernare bilar. 
Den är alltså INTE specifikt för lamdasonden/erna som många verkar tro.

"Motorstyrdonet har en eller flera felkoder" är vad det betyder.

Det är inte säkert att bilprovningen bryr sig I den lampan mer än "bra att veta". Dom kan bara läsa ISO-kompatibla bilar = 2002 och nyare.

Går den INTE normalt bör den felkodläsas. Går den normalt kan du faktiskt tuta och köra.

I vanliga fall skulle jag ALLTID rekomendera felkodscanning, men inte alla moderna system kan läsa Volvo 1997 -1999. Kan bli en mindre utmaning i sig.
Även om vanliga ISOscanners kan få kontakt och rent av få ut koder ur motoronic-systemet är dom hit-and-miss, dvs väldigt opålitliga. Tyvärr. Protokollen är fel och kan tolkas tokigt.

Vilket motoralternativ rör det sig om?
Eftersom det är 2 lamdasonder gissar jag 170hk. Eller turbon.

Är det 144hk eller 125hk läser man inte motorfelkoder med scanner öht, utan med en ledlampa som blinkar. Då är det Fenix styr-system.
En helt egen grej i sig.
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 09:54)

2 280 Inlägg
lördag 13:44
#6
Till en -97a inhandlar man en kkl409.1 kabel för en hundring, googlar reda på vol-fcr, och kastar in på en laptop och läser ut felkoderna. Finns även en app som ska fungera med en vanlig ELM327-läsare nu för tiden, aldrig provat den själv dock. F-n så mycket billigare och enklare än att åka till besiktningen......... Eller verkstad som oftast inte ens kan läsa ut koder väl på plats.
MEN, en viktig detalj... Handlar det om en 10V(~120-144hk) eller 20v?. 10V bygger man sig en egen läsare för en 10a till, precis som till 850 och 940.

"Lambda-lampan" är bättre beskriven som miljölampa, vilket är vad volvo kallar den. Den indikerar bara att NÅGOT är fel på luft/bränsle-blandningen. Vad för fel? Finns hundratals saker som påverkar det.... Kan vara allt mellan en rutten vakuumslang till totalt motorhaveri.
Sällan är det sonden det är fel på, även om det såklart förekommer det också... Den tänds även om den BAKRE sonden gnäller, den bakre har NOLL OCH INGEN INVERKAN på hur bilen går och fungerar - dess ENDA uppgift är att gnälla över katalysatorn! Och gnälla är precis vad den gör... Du kan ha "noll i utsläpp" och den kan ändå få för sig att det inte är bra nog...
Senast redigerat av Lucif3r (lördag 13:44)


3 Inlägg
tisdag 13:55
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Lampan i fråga är motsvarigheten till vanliga motorlampan på modernare bilar. 
Den är alltså INTE specifikt för lamdasonden/erna som många verkar tro.

"Motorstyrdonet har en eller flera felkoder" är vad det betyder.

Det är inte säkert att bilprovningen bryr sig I den lampan mer än "bra att veta". Dom kan bara läsa ISO-kompatibla bilar = 2002 och nyare.

Går den INTE normalt bör den felkodläsas. Går den normalt kan du faktiskt tuta och köra.

I vanliga fall skulle jag ALLTID rekomendera felkodscanning, men inte alla moderna system kan läsa Volvo 1997 -1999. Kan bli en mindre utmaning i sig.
Även om vanliga ISOscanners kan få kontakt och rent av få ut koder ur motoronic-systemet är dom hit-and-miss, dvs väldigt opålitliga. Tyvärr. Protokollen är fel och kan tolkas tokigt.

Vilket motoralternativ rör det sig om?
Eftersom det är 2 lamdasonder gissar jag 170hk. Eller turbon.

Är det 144hk eller 125hk läser man inte motorfelkoder med scanner öht, utan med en ledlampa som blinkar. Då är det Fenix styr-system.
En helt egen grej i sig.
Tror de är en turbo, är inte helt säker men de är en GLT ialf om de säger dig någonting? Vill även tillägga att bilen drar väldigt mycke. I vintras drog den mer än 1,5 liter milen och nu ligger den på 1,25 ungefär(står så på panelen vid info men jag tror den drar mer än så)

Hur kollar man om de är en 170hk eller så? Tack så mycke för svar

2 280 Inlägg
tisdag 14:55
#8
GLT har inte turbo... I amerika har GLT turbo("lätttrycks turbo", motsvarande våra 193hk-modeller) av någon anledning, men i resten av världen är det ingen turbo.

Hästar kollar man förslagsvis på sitt regbevis, eller via sitt reg.nr på transportstyrelsen. Står visserligen i KW, men omräknare är bara en snabb googling borta.

edit: men är det en GLT så är det en "170hk". Då även med Motronic4.4 som styrsystem - dvs vol-fcr används för felkodsutläsning.
Senast redigerat av Lucif3r (tisdag 14:57)



Sök