3738
Sök

S60 B5254T2 kamremsbyte

44 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#1
Är dags att byta kamremmen på min S60 AWD ifrån 2007 då jag inte har en aning om när den tidigare blev bytt. Ska på en längre husvagns resa om några veckor och tänkte det kan vara bäst att byta den innan. Det är första gången jag kommer ge mig på ett sådant angrepp på bilar så är såklart riktigt rädd att det ska gå fel, SPECIELLT eftersom bilen har VVT på både insuget och avgassidan som måste sitta korrekt. Min fråga är då OM jag måste låsa dessa VVT-hjul när jag tar bort kamremmen? Har kollat på flertal YT videos på när folk byter kamrem på dessa bilar, och på dem flesta så nollar dem bara motorn och plockar av kamremmen, MEN på 1 utav dem så såg man hur VVT-hjulet på avgassidan klickade tillbaka som om den vore spänd av något. Det är väll inte bara att vrida tillbaka den heller då själva drevet inte är direktkopplat på kamaxeln? Måste jag eventuellt låsa VVT-hjulen framifrån SAMT kamaxlarna i bakkant på motorn?

502 Inlägg
10 juli
#2
Deuxez skrev:
Är dags att byta kamremmen på min S60 AWD ifrån 2007 då jag inte har en aning om när den tidigare blev bytt. Ska på en längre husvagns resa om några veckor och tänkte det kan vara bäst att byta den innan. Det är första gången jag kommer ge mig på ett sådant angrepp på bilar så är såklart riktigt rädd att det ska gå fel, SPECIELLT eftersom bilen har VVT på både insuget och avgassidan som måste sitta korrekt. Min fråga är då OM jag måste låsa dessa VVT-hjul när jag tar bort kamremmen? Har kollat på flertal YT videos på när folk byter kamrem på dessa bilar, och på dem flesta så nollar dem bara motorn och plockar av kamremmen, MEN på 1 utav dem så såg man hur VVT-hjulet på avgassidan klickade tillbaka som om den vore spänd av något. Det är väll inte bara att vrida tillbaka den heller då själva drevet inte är direktkopplat på kamaxeln? Måste jag eventuellt låsa VVT-hjulen framifrån SAMT kamaxlarna i bakkant på motorn?
Det är bara att dra tillbaka vvt-drevet till rätt läge. Dina drev har en fjäder inom sig så som du sett och du måste hålla dom i deras spända läge när kamremmen installeras. Tror det är medsols på din motor vet ej om det skiljer sig med åren.

Även som du nämner så är det inte direkt kopplat till kamaxeln.

Jag hade rekommenderat ett verktyg för att läsa vvt-dreven i deras spända lägen annars blir det jobbigt.

Kamaxlarna i bakkant måste inte låsas. Det är bara om du tar bort vvt-dreven.

Ta förövrigt bort vevaxelns remhjul då annars är det väldigt svårt att få på nya remmen utan att riskera skada den. Finns även en pinne ungefär som gömmer sig bakom stora drevet där kamremmen gärna vill fastna. Även lättare att se vevaxelns markörer.


Och om du vill se huruvida kamaxlarna är nollade måste du kolla i bakkant. Går inte att se framifrån. Men om du använder markeringarna på kåpan osv så står kamaxlarna troligen rätt.

Gör du fel med VVT-drevens inställning så sker ingen skada på motorn. Går bara dåligt.
Senast redigerat av Blanke (10 juli )

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 514 Inlägg
10 juli
#3
https://i.ebayimg.com/images/g/dnsAAOSwGrZkUpXc/s-l1200.jpg

OBS det på bilden skulle jag inte lita en sekund på, men det är för att visa på ett ungefär hur jag gör.
Om jag känner för det så tar skruv, brickor, och mutter för att hålla ihop kamdreven.
En bricka upptill, och en nertill sen drar man ihop det lagom.

Har gjort några vitblock med VVT där det fungerat utmärkt, även gjort helt utan någonting alls och då vill man gärna ha tre händer. smile
Oavsett så märker du upp allting med en däckpenna.

Up the RA

3 027 Inlägg
11 juli
#4
Jag har gjort så att jag vridit till markeringarna (bara i motorns rotationsriktning) och sen med en vit märkpenna ritat på kamremmen OCH vidare över på drevet (lika på alla drev) och därefter överfört strecken till nya kamremmen EXAKT medelst räknat kuggar från vevens märke och det i motsatt rotationsriktning. (="Dragsidan". Den sidan är det stumt. I rotationsriktningen är det fjäderspänd spännare)  Nu SKA ju nya remmen ha precis lika många kuggar, men....
Därefter monterat nya remmen efter nyss gjorda streck på alla dreven.
Då är allt i samma kugg som innan.

Kan kompletteras med egna streck på alla drev över på motorn tex.

Funkar bara vid rena kamremsbyten.
Inte om man lossat något. (Förutom spännrullar, vattenpump osv)
Ska man tex också byta packboxar bakom dreven måste man låsa allt korrekt med rätt grejer.
Senast redigerat av Mossan1 (11 juli )

502 Inlägg
11 juli
#5
Mossan1 skrev:
Jag har gjort så att jag vridit till markeringarna (bara i motorns rotationsriktning) och sen med en vit märkpenna ritat på kamremmen OCH vidare över på drevet (lika på alla drev) och därefter överfört strecken till nya kamremmen EXAKT medelst räknat kuggar från vevens märke och det i motsatt rotationsriktning. (="Dragsidan". Den sidan är det stumt. I rotationsriktningen är det fjäderspänd spännare)  Nu SKA ju nya remmen ha precis lika många kuggar, men....
Därefter monterat nya remmen efter nyss gjorda streck på alla dreven.
Då är allt i samma kugg som innan.

Kan kompletteras med egna streck på alla drev över på motorn tex.

Funkar bara vid rena kamremsbyten.
Inte om man lossat något. (Förutom spännrullar, vattenpump osv)
Ska man tex också byta packboxar bakom dreven måste man låsa allt korrekt med rätt grejer.
En genuin fråga då många gjort på samma sätt. Varför markera kamremmen och räkna kuggar? Jag förstår principen bakom det hela men jag tycker det bara är att lägga till onödiga moment. Inget illa menat har bara aldrig förstått behovet. Har varit med om folk som även gör det du beskrev på rödblocksmotorer och där är det ju verkligen inte någonting man behöver göra.

Du har ju redan markörerna i kåpan och så länge dessa är i linje med drevens markörer så är det väl densamme?
Senast redigerat av Blanke (11 juli )

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 514 Inlägg
11 juli
#6
Blanke skrev:
Mossan1 skrev:
Jag har gjort så att jag vridit till markeringarna (bara i motorns rotationsriktning) och sen med en vit märkpenna ritat på kamremmen OCH vidare över på drevet (lika på alla drev) och därefter överfört strecken till nya kamremmen EXAKT medelst räknat kuggar från vevens märke och det i motsatt rotationsriktning. (="Dragsidan". Den sidan är det stumt. I rotationsriktningen är det fjäderspänd spännare)  Nu SKA ju nya remmen ha precis lika många kuggar, men....
Därefter monterat nya remmen efter nyss gjorda streck på alla dreven.
Då är allt i samma kugg som innan.

Kan kompletteras med egna streck på alla drev över på motorn tex.

Funkar bara vid rena kamremsbyten.
Inte om man lossat något. (Förutom spännrullar, vattenpump osv)
Ska man tex också byta packboxar bakom dreven måste man låsa allt korrekt med rätt grejer.
En genuin fråga då många gjort på samma sätt. Varför markera kamremmen och räkna kuggar? Jag förstår principen bakom det hela men jag tycker det bara är att lägga till onödiga moment. Inget illa menat har bara aldrig förstått behovet. Har varit med om folk som även gör det du beskrev på rödblocksmotorer och där är det ju verkligen inte någonting man behöver göra.

Du har ju redan markörerna i kåpan och så länge dessa är i linje med drevens markörer så är det väl densamme?
Personligen gör jag detta som ett extra ?säkerhetsmoment?, dock så räknar jag inte kugg utan lägger nya remmen ovanpå den gamla och överför märkningarna.
Tar väl aldrig mer än 5min extra.

Up the RA

3 027 Inlägg
11 juli
#7
Blanke skrev:
. Varför markera kamremmen och räkna kuggar? Jag förstår principen bakom det hela men jag tycker det bara är att lägga till onödiga moment.


Du har ju redan markörerna i kåpan och så länge dessa är i linje med drevens markörer så är det väl densamme?
På Vitblockarna blir sällan markeringarna att stämma. Ofta är ju dreven vridna i förhållande till kammen. Avlånga hål.
Har man kam-låsningarna kan man ju sätta dreven "hursomhelst" och när dreven är lossade när kamremmen spänns kan det också röra sig en/två kugg. Många kanske inte bryr sig I att också få markeringarna rätt för framtida kamremsbyte....

Men STÄMMER markeringarna INNAN man tar loss gamla remmen kan det funka ändå, svar ja.
Men jag har också gärna hängslen 8ch livrem, isynnerhet om man ska göra mer, trx vattenpump och det finns risk att man rubbar dreven oavsiktligt.


Sök