2398
Sök

Audi 100 c4 - 92

17 Inlägg
4 juli
Trådstartare
#21
Jo, felet kom bara mitt i allt under körning

5 993 Inlägg
4 juli
#22
Hej!
OK! Då skulle jag testa och byta tempgivaren som sitter nertill på kylaren...ett långskott , men om fläkten inte startar vid ca 90 grader så ...byt givare!
Men det kan naturligtvis vara fel på fläktmotorn också. Testa med 12V direkt till fläktmotorn! Kolla för säkerhetsskull även säkringarna.


17 Inlägg
5 juli
Trådstartare
#23
Jag har sökt efter säkringarna, men hittar inga. Läste att dem skulle vara vid listen nedanför förarstolen, men fanns inte en enda säkring där

5 993 Inlägg
5 juli
#24
Har du inte säkringslådan sittande till vänster i motorrummet som på C3 modellerna?


17 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#25
Nu har jag fått igång fläkten, men bilen går fortfarande dåligt.
Vandrar i tomgång, bluddrar och ryker svart när den blir varm.
Alla stift blir sotiga och lambdasonden sotig.
Blir nog skroten snart

5 993 Inlägg
16 juli
#26
Du säger att dengår varm! -Hur varm då ? Temperaturen ska gå upp till 90 grader efter att du kört några kilometer. Lite över 90 grader så ska fläktmotorn starta. -Gör den det?


5 993 Inlägg
17 juli
#27
Eftersom motorn börjar gå dåligt när den blir varm så bör felet bero på att någon av de två givarna som känner av kylarvattentemperarturen , den övre  "Multifuzzi":n eller den nedre svarta tvåpoliga givaren.
Den övre fyr eller tre poliga givaren (Multifuzzi) , kostade ny på VAG 2600:- ,när den fanns att köpa men finns ej att få tag på sedan 2012. Men du kan köpa nya sådana på eBay för 300-500:-, men försök få tag på begagnade givare av originalkvalitet (Behr) då nya eftermarknadsgivare har "egenheter för sig" och inte fungerar så bra.
Den undre svarta givaren är lättare att få tag på!


17 Inlägg
18 juli
Trådstartare
#28
Den går till 90grader. Bilen börjar gå dåligt vid 80-90grader. Rengör man stiften går bra en stund, 2-3mil då är stiften igensotade på nytt.

Båda givarna är bytta, men dem är från autodoc


Sök