3115
Sök

Defekt S-tronic-låda - skrota bil värd 130-150k?

13 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en Audi Q5 -2012 som har gått 22500 mil.

På senare tid har jag fått felmeddelande om växellådan: "Gearbox malfunction: No reverse gear (You may continue driving)". Då går lådan in i Limp Mode och växlar konstigt. Startar jag om bilen så försvinner meddelandet och lådan växlar normalt, tills det händer igen.

Nu har jag haft inne bilen på felsökning på en Audi-verkstad som jag litar på och som har varit bra i alla år. Protokollet inleds med dessa rader:

"Mekaniskt fel i växellåda, går ej att reparera. Ny växellåda behövs. Kostnad 149000+arbete(!)" Jippie!
De kan även montera en begagnad låda. Jag hittar två på skrotarna, båda kostar 40' och jobbet ungefär samma. Så billigaste alternativet 80-90k, och då vet man ju inte hur den begagnade lådan mår.

Båda alternativen blir ju ganska orimliga. Bilen verkar vara värd ca 130-150' om man kollar annonssidorna.

Så.... Vad gör folk som hamnar i detta läge? Skrotar bilen? Ger bort den? Kör tills det rasar helt?

Andra tips? Finns det verkstäder i Västsverige som kan laga och inte bara byta en sån här låda?
Senast redigerat av krep42 (24 augusti )

Forummoderator
17 996 Inlägg
19 juli
#2
Kolla med Irmas Garage i Stora Höga om det inte ligger för långt från dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 056 Inlägg
19 juli
#3
"Så.... Vad gör folk som hamnar i detta läge? Skrotar bilen? Ger bort den? Kör tills det rasar helt?"
En jag känner hade en Skoda Karoq som hade samma VAG DSG växellåda eller snarlik, som också gick sönder. Slutade med att han bytte in bilen och det täckte inte ens det han hade kvar i lån på den, tror han fortfarande betalar av nu 2-3 år senare när han åker omkring i en 20 år gammal V70. Tyvärr kan det bli löjligt dyrt när avancerad teknik går sönder. Det är därför jag alltid rekommenderar folk att köpa bilar med minst möjlig teknik, men de tycker jag är bakåtsträvare.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
19 juli
#4
Börja med att inte lita på någon som inte är intresserad av att lösa problem på riktigt istället för att byta delar.    Vad är det för exakta felkoder?  Tror det är som vanligt en massa bullshit att open måste bytas.  Vi hade ett exempel här på garaget där någon. Fick en liknande dom på en hybrid vw. Där lådan skulle vara död ved sa ny låda.  Felet är enkelt löst och är allmänt känt. Och går på några tusen om man gör det själv.  Så lita aldrig på märkesverkstäder

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#5
Tack för er återkoppling!

Ja, det är väl så att märkesverkstäder hellre byter än lagar...
Senast redigerat av krep42 (24 augusti )

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
19 juli
#6
Låter ju som styrenhets fel. Megatronic fel

Kör fort så hinner inget hända...

1 Inlägg
19 juli
#7
Kolla med https://maps.app.goo.gl/2zueRt8E3vcSsY2M8
De bytte en solenoid i mekatronik åt mig. Vag Möller bil ville byta mekatronik enhet för 28000 till en dsg låda på en multivan.

7 433 Inlägg
19 juli
#8
Utmarks-Loke skrev:
"Så.... Vad gör folk som hamnar i detta läge? Skrotar bilen? Ger bort den? Kör tills det rasar helt?"
En jag känner hade en Skoda Karoq som hade samma VAG DSG växellåda eller snarlik, som också gick sönder. Slutade med att han bytte in bilen och det täckte inte ens det han hade kvar i lån på den, tror han fortfarande betalar av nu 2-3 år senare när han åker omkring i en 20 år gammal V70. Tyvärr kan det bli löjligt dyrt när avancerad teknik går sönder. Det är därför jag alltid rekommenderar folk att köpa bilar med minst möjlig teknik, men de tycker jag är bakåtsträvare.

Instämmer!

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
19 juli
#9
krep42 skrev:
Tack för er återkoppling!

Ja, det är väl så att märkesverkstäder hellre byter än lagar...

Här kommer lite mer från felsökningsprotokollet:

Växellådselektronik (0B5 S tronic generation 2) protokollvariant: UDS/ISOTP

Kod
P2850 - 5C84 - Växelinställning 4 lämnar ilagd position
P187F - 5F3B - Växelinställning positionsavvikelse

Händelsemeddelande
Nummer: 9284100 Växelinställning 4, orimlig signal
Feltyp: Passivt/sporadiskt
Symptom: 17571
Status: 17571

Någon som får ut nåt ur detta? smile

Hur länge hade dom den inne för felsökning?
0B5-lådorna KAN ha problem med vatten/oxidskador i sina kontaktstycken vilket KAN leda till felkoder som dessa.
Likväl dålig kretsmatta internt i mekatronik- och styrenheten.

Ta bilen till en verkstad som kan DSG-lådor.
Jag tror bara att du har ett skitfel och inget som kräver ett växellådsbyte, om ens mek/styrenhetsbyte.

Up the RA

Muskelbil
19 juli
#10
torsen skrev:
Utmarks-Loke skrev:
"Så.... Vad gör folk som hamnar i detta läge? Skrotar bilen? Ger bort den? Kör tills det rasar helt?"
En jag känner hade en Skoda Karoq som hade samma VAG DSG växellåda eller snarlik, som också gick sönder. Slutade med att han bytte in bilen och det täckte inte ens det han hade kvar i lån på den, tror han fortfarande betalar av nu 2-3 år senare när han åker omkring i en 20 år gammal V70. Tyvärr kan det bli löjligt dyrt när avancerad teknik går sönder. Det är därför jag alltid rekommenderar folk att köpa bilar med minst möjlig teknik, men de tycker jag är bakåtsträvare.

Instämmer!

Jag instämmer, hen är en bakåtsträvare!!
Texten skickades säkert till garaget med häst bud skrivet med gås penna på pergament .

Problemet med en dubbel koppling låda från folkvagn är inte något nytt så det finns massor med kunniga verkstäder som kan fel söka och reparera
Jag tror det är mekatronic som behöver en genomgång och byte av någon ventil


Sök