1300
Sök

För hög CO2 Toyota avensis verso 2003. 2.0. Bensin. 1AZ-FE

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#1
Hej!
Behöver lite hjälp att felsöka och försöka komma till rätt med detta.
Besiktigade för en månad sedan med resultat för hög CO2. (0,6).
Bytte olja, filter samt tändstift. Körde många mil blandad körning och besiktigade idag igen. Bättre resultat men inte tillräckligt. Den landade på 0,3 och godkänt är 0,2.

Primärt vill jag få ner CO2 för att få en godkänd besiktning.

Motorlampan lyser med felkod P0141, men det har den gjort i flera år. Flera bilmekaniker har kollat utan att hitta nåt direkt fel, och bilen har alltid haft ok miljövärden på besiktningen, så jag har tänkt att det bara är nåt som löser ut motorlampan utan att det är något egentligt fel. Denna felkod verkar spöka en del i dessa bilar vad jag förstår.

Hur börjar jag en sådan här felsökning?
Bilen går bra, ingen ryckig gång, normal tomgång, drar normalt med soppa tror jag.

Det ska nämnas att mätaren står på 37.000 mil och jag vill inte lägga för mycket pengar på bilen. Men jag lägger gärna några timmar på att felsöka och åtgärda eventuella fel jag hittar. Plus att jag kanske lär mig nåt längs vägen.

Tacksam för hjälp!

Det ska väl även tilläggas att jag kört bilen i 6 år, 20.000 mil och jag har inte bytt något mer än olja, oljefilter, bromsok, styrservopump och multirem.
Det slog mig att luftfilter är enkelt att byta men tveksamt att det löser nåt eller?

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249645/249645-003c3de3473ce6927708531aeb45e781.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249645/249645-aefafd81441c0c22e1afc08701a87c28.jpg
Senast redigerat av Forkrefits (19 juli )

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#2
Läste på nåt amerikanskt forum om nån med liknande problem. Han fick till svar att eftersom de andra värdena är ok så tyder det på att det är katalysatorn som behöver bytas. Håller ni med?
Tänkte hissa upp bilen när jag får möjlighet och kolla efter läckage.
Byta luftfilter kommer jag oxå att göra.
Synd att man inte kan testa utsläppen själv så man vet om man ?hittat rätt åtgärd?.
Kanske räcker det att slå i renande bensintillsats och byta luftfilter?
Senast redigerat av Forkrefits (19 juli )

3 111 Inlägg
19 juli
#3
Nja, dom modellerna HAR lite klen kat, men Toyota'or brukar vara snabba att slänga upp P0420 i så fall.
(Katalysatoreffektiet Bank1 under gränsvärde")

P0141 är ju brott I uppvärmningen till analyssonden för Bank1.
Har den verkligen värmekretsen i den ohm-mätts för att utesluta?

Nu skulle inte det ge högt CO I FÖRSTA LÄGET, utan snarare på sikt.
Speciellt vid kortkörning.

Om jag minns rätt är Bank1 sensor 2 den nedre högra (sett stående framför bilen)  Du har väl 4st lamdasonder på 1AZ-FE motorn, i alla fall en 2003.
Samt två katalysatorer. (Två "burkar" under värrmeskyddet)

Bank1 är den kat som cyl nr1 går till.
Senast redigerat av Mossan1 (19 juli )

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Nja, dom modellerna HAR lite klen kat, men Toyota'or brukar vara snabba att slänga upp P0420 i så fall.
(Katalysatoreffektiet Bank1 under gränsvärde")

P0141 är ju brott I uppvärmningen till analyssonden för Bank1.
Har den verkligen värmekretsen i den ohm-mätts för att utesluta?

Nu skulle inte det ge högt CO I FÖRSTA LÄGET, utan snarare på sikt.
Speciellt vid kortkörning.

Om jag minns rätt är Bank1 sensor 2 den nedre högra (sett stående framför bilen)  Du har väl 4st lamdasonder på 1AZ-FE motorn, i alla fall en 2003.
Samt två katalysatorer. (Två "burkar" under värrmeskyddet)

Bank1 är den kat som cyl nr1 går till.
Tack för svar. Såg att jag skrivit fel, det är väl co2 som är för högt.
Tror du det är det felet, P0141, som gör att CO2 är för högt?

Jag är osäker på om den Ohm-mätts. Först när motorlampan lyste så var det en mer ingående kontroll av felet, men när de inte hittade något och inte nästa mekaniker heller har jag bara ignorerat det.
Senast redigerat av Forkrefits (19 juli )

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#5
?så jag borde Ohm-mäta den lambdasond som felkoden hänvisar till.  Funkar det med en billig multimeter? Och behöver jag specialverktyg till just den sonden?

818 Inlägg
19 juli
#6
200.000km minst med samma luft filter!!??
HELVETE!
Byt genast!
Det blir som att dra ut choken en del på en förgasar motor.

3 111 Inlägg
19 juli
#7
Muskelbil skrev:
200.000km minst med samma luft filter!!??
HELVETE!
Byt genast!
Det blir som att dra ut choken en del på en förgasar motor.
Oj, det missade jag.
Jesus!

Steg1 blir att byta det. 
DET är sannolikare än felkoden, som INTE påverkar CO med varm motor, men, eftersom sonden tar längre tid att mäta rätt frestar det på kat i onödan.

3 111 Inlägg
19 juli
#8
Forkrefits skrev:
?så jag borde Ohm-mäta den lambdasond som felkoden hänvisar till.
Jag tycker du ska börja med luftfilter för nån hundring.

Löser givetvis INTE felkoden, men mycket möjligt CO halten.

Sen kanske du kan leva med lysande motorlampa. (Som du antagligen släcker inför bes?)
Annars passerar den nog inte med lysande.
Senast redigerat av Mossan1 (19 juli )

53 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#9
Jag får helt enkelt skämmas för att jag inte tagit hand om henne!
Tack för info. Är det något mer jag bör byta med regelbundna intervallet förutom luftfilter, olja och oljefilter?
Har ingen i min närhet som kan nåt om bilar tyvärr.
Glad att jag hittade hit!
Senast redigerat av Forkrefits (19 juli )

53 Inlägg
20 juli
Trådstartare
#10
Så du var luftfilter och Kupefilter bytta. Köpte en ?drivmedelsrenare? och tömde i tanken också. Osäker på hur effektiv den är men man kan ju hoppas.
Nu antar jag att det bara är att köra på några veckor och ombesiktiga.(?)

53 Inlägg
7 augusti
Trådstartare
#11
Hej igen! Tack för all hjälp och rådgivning som jag fått här på forumet. Jag går och tänker på min felkod P0141.
Ska jag köpa ny lampdasond och byta eller är det struntsamma? Jag märker inget fel på bilen direkt utöver det som nämnts. Den går bra mao.
Kan det vara den som spökar med höga värden på besiktningen? Och vad gör just denna lambdasond?

53 Inlägg
7 augusti
Trådstartare
#12
Hittade denna info. Kanske bra att skriva isär och kolla. Kanske bara något som behöver rengöras. (Förmodligen inte men man kan ju hoppas haha)

Innebörden av felkod P0141

Felkod P0141 genereras av bilens ECU när ett fel i den elektriska kretsen för den bakre lambdasondens värmare upptäcks (cylinderbank 1).

Vad orsakar P0141?

En dålig kontakt/koppling hos lambdasonden. Beror på oxiderade kablar eller en lös anslutning.
En öppen krets. Orsakas av mekanisk eller termisk skada på kablar.
Kortslutning i lambdasonden eller dess kablage. Inträffar när kablarnas isolermantlar eller emaljbeläggningen på sondens lindning skadas.
En kontaminerad lambdasond. Detta kan orsakas av för rik bränsleluftblandning, att delar i cylinder- och kolvpaketet är slitna, felaktig tändningsinställning och så vidare.
Symptom vid felkod P0141:

Minskad bränsleeffektivitet.
Motorn går ojämnt.
Fel i tändsystemet.
En märkbar skillnad i hur avgaserna luktar.
Ett sprakande ljud från katalysatorn.
Rekommenderade reparationsåtgärder

Identifiera felen. Detta hjälper dig att snabbt hitta grundorsaken till problemet. Använd en OBD2-skanner för att diagnostisera fordonet.
Säkerställ att lambdasonden får ström. Använd en multimeter för att mäta spänningen mellan kontaktstiften, som bör vara 12V. Om värdet du får ut avviker mycket från denna siffra så indikerar det att kabel eller säkring behöver bytas ut. Var säkringen är placerad kan du läsa i bilens instruktionsbok.
Rengör de elektriska kontakterna. Behandla dem med en speciell sprej som tar bort smuts och spår av korrosion, för att återställa strömförsörjningen.
Kontrollera sedan lambdasondens elektriska krets. Mät resistansen mellan värmarens kontakter och jämför de erhållna värdena med standardvärdena. Sådana finns angivna av biltillverkaren i fordonets reparationshandbok
Senast redigerat av Forkrefits (7 augusti )

6 012 Inlägg
7 augusti
#13
Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna och utifrån den informationen kan insprutningen justera blandningen så avgaserna blir optimala för katalysatorerna att rena. För att fungera behöver Lamdasonden vara varm, det blir den av avgaserna så småningom. Men innan det värms den av en elektrisk värmeslinga, och den verkar vara sönder på din bil. Således fungerar inte avgasreningen optimalt när bilen är kall. Du kan byta sond om du vill, men det kommer inte lösa avgasproblemen. Om du skall byta så köp en originalsond, det brukar vara mycket problem med de billiga piratsonder som finns, då är det bättre att behålla den du har.

Nej, skall du köpa något så satsa på ny katalysator. De är dock inte billiga de heller.

3 111 Inlägg
7 augusti
#14
Utmarks-Loke skrev:
Nej, skall du köpa något så satsa på ny katalysator. De är dock inte billiga de heller.
... samt att lamdasonder inte allt för sällan skär när man skruvar ur dom och kan då inte återanvändas.  Det händer. 
Och en sådan Toyota har hela 4st lamdasonder eftersom katten (på avgsgrenröret) är tvådelad.
Bank1 och Bank2, trots radmotor.

53 Inlägg
7 augusti
Trådstartare
#15
Forkrefits skrev:
Mossan1 skrev:
Nja, dom modellerna HAR lite klen kat, men Toyota'or brukar vara snabba att slänga upp P0420 i så fall.
(Katalysatoreffektiet Bank1 under gränsvärde")

P0141 är ju brott I uppvärmningen till analyssonden för Bank1.
Har den verkligen värmekretsen i den ohm-mätts för att utesluta?

Nu skulle inte det ge högt CO I FÖRSTA LÄGET, utan snarare på sikt.
Speciellt vid kortkörning.

Om jag minns rätt är Bank1 sensor 2 den nedre högra (sett stående framför bilen)  Du har väl 4st lamdasonder på 1AZ-FE motorn, i alla fall en 2003.
Samt två katalysatorer. (Två "burkar" under värrmeskyddet)

Bank1 är den kat som cyl nr1 går till.
Tack för svar. Såg att jag skrivit fel, det är väl co2 som är för högt.
Tror du det är det felet, P0141, som gör att CO2 är för högt?

Jag är osäker på om den Ohm-mätts. Först när motorlampan lyste så var det en mer ingående kontroll av felet, men när de inte hittade något och inte nästa mekaniker heller har jag bara ignorerat det.
Utmarks-Loke skrev:
Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna och utifrån den informationen kan insprutningen justera blandningen så avgaserna blir optimala för katalysatorerna att rena. För att fungera behöver Lamdasonden vara varm, det blir den av avgaserna så småningom. Men innan det värms den av en elektrisk värmeslinga, och den verkar vara sönder på din bil. Således fungerar inte avgasreningen optimalt när bilen är kall. Du kan byta sond om du vill, men det kommer inte lösa avgasproblemen. Om du skall byta så köp en originalsond, det brukar vara mycket problem med de billiga piratsonder som finns, då är det bättre att behålla den du har.

Nej, skall du köpa något så satsa på ny katalysator. De är dock inte billiga de heller.
Tack för svaret! Då fortsätter jag att ignorera den felkoden.

Antar att Biltemas generiska katalysator är skit? Den är inte alltför dyr.

3 111 Inlägg
7 augusti
#16
Forkrefits skrev:
Antar att Biltemas generiska katalysator är skit? Den är inte alltför dyr.
Skit eller inte så blir det fel ändå.
Reglersonden/erna skall sitta FÖRE kat och analyssonden/erna skall sitta efter.  Sätter du katten efter alltsammans har sonderna inte en susning om vad som händer och det blir blaj av alltihop.

Eller menas att sätta en katalysator TILL, efter alltsammans och inte byta orginal? Nja, vete katten.
Modellanpassad bör det allt vara.

Tror Biltema har eller hade en sådan till dessa Totota.
Boooorde vara lika på Rav4 med samma motor och "vanliga" Avensis med 1AZ-FSE.
Senast redigerat av Mossan1 (7 augusti )

53 Inlägg
7 augusti
Trådstartare
#17
Mossan1 skrev:
Forkrefits skrev:
Antar att Biltemas generiska katalysator är skit? Den är inte alltför dyr.
Skit eller inte så blir det fel ändå.
Reglersonden/erna skall sitta FÖRE kat och analyssonden/erna skall sitta efter.  Sätter du katten efter alltsammans har sonderna inte en susning om vad som händer och det blir blaj av alltihop.

Eller menas att sätta en katalysator TILL, efter alltsammans och inte byta orginal? Nja, vete katten.
Modellanpassad bör det allt vara.

Tror Biltema har eller hade en sådan till dessa Totota.
Boooorde vara lika på Rav4 med samma motor och "vanliga" Avensis med 1AZ-FSE.
Det har du ju helt rätt i. Men är verkligen katten kass då? Så jäkla dåliga värden är det ju inte.

3 111 Inlägg
7 augusti
#18
Forkrefits skrev:
Det har du ju helt rätt i. Men är verkligen katten kass då? Så jäkla dåliga värden är det ju inte.
Njaaaeee, det är inte säkert.
Bara reagerade på din hypotetiska fråga.
Har du besiktad med nytt luftfilter?

53 Inlägg
7 augusti
Trådstartare
#19
Mossan1 skrev:
Forkrefits skrev:
Det har du ju helt rätt i. Men är verkligen katten kass då? Så jäkla dåliga värden är det ju inte.
Njaaaeee, det är inte säkert.
Bara reagerade på din hypotetiska fråga.
Har du besiktad med nytt luftfilter?
Det mesta är rätt hypotetiskt från min sida då jag saknar kunskapen haha.
Ja den gick igenom men det var på gränsen. Snubben sa ?äh det är ju ändå fredag?. Men det tar kanske ett tag för systemet att återhämta sig efter min fadäs att inte byta luftfilter(?)

4 113 Inlägg
7 augusti
#20
Borde inte vara några problem att sätta en universalkatt i avgastunneln under bilen
bilens odinarie kattar kommer då att fungerar som förkattar

i vissa fall kan man sätta en sådan hylsa på de bakersta/bakre sonden/sonderna:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … :6368.html

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök