1572
Sök

Opel Vivaro startar inte vid hög luftfuktighet

3 Inlägg
24 juli
Trådstartare
#1
OPEL F7 VIVARO, 2.0 CDTI, 114 Hk, [X83], Modellår: 2013, Tillv.mån: 2013/04, Motorkod: M9R-692
ca 16 200 mil
Den var delvis inredd som campervan där golv och väggar var isolerade när jag köpte den. Jag har installerat ett bodelsbatteri (EFB 240 Ah), kylskåp, USB-uttag samt Ctek d250SE och en Ctek Smartpass 120S som är kopplade till startbatteriet. Bodelselen är jordad till minuspolen på startbatteriet.

Felet yttrade sig första gången när jag tagit den på en tur till fjällen några dagar där den vägrade starta när jag skulle åka hem. Startmotorn gick som den skulle men den tände inte. Prövade starta upprepade gånger men gav upp efter en stund och ringde bärgare. Bärgaren hade en bit att åka och skulle vara framme efter ett par timmar, efter ca en timme så bestämde jag mig för att pröva starta den igen och då startade den som om inget hade varit fel och jag kunde köra hem.
Under efterföljande vecka testade jag att starta bilenvarje dag utan några problem. Till kommande helg ville min dotter låna bilen till en mindre festival och när de skulle åka hem så ville den inte starta igen, det slutade med att jag fick bogsera hem bilen.
Fick tips om att det kunde vara startspärren som inte hade kontakt med nyckeln men felet består oberoende av vilken nyckel jag använder samt att jag monterade isär kåporna runt ratten för att flytta fram startspärren närmare nyckeln om  det var så att det var dålig kontakt, men felet bestod. Men efter att ha stått ett par dagar så startade den som om inget hade hänt.
Lånade en felkodsläsare av en granne och den hade felkod P0380.

I samband med att problemet har uppstått och den inte startar så har det regnat varje gång, så jag sätter problemet i samband med hög luftfuktighet. Fick tag på ett begagnat glödstiftsrelä på en bilskrot i närheten som jag tänkte testa att byta nästa gång problemet uppstår. Jag har levt på hoppet om att problemet kommer att lösas men jag har inte vågar köra långt hemifrån med bilen. Här om dagen hade det regnat under natten och jag tog bilen på ett ärende in till stan men när jag skulle hem så ville den inte starta och jag blev tvungen att ringa frugan som fick komma och bogsera hem bilen. Väl hemma bytte jag relät och den startade som den skulle, men för att vara helt säker så ville jag invänta nästa regnväder för att se om problemet var borta. Sagt och gjort, nästa gång det regnade så åkte jag en tur på blöta vägar och parkerade sedan hemma, stängde av bilen och skulle starta igen och det var samma fel, den ville inte starta. Det verkar alltså inte som att det är relät det är fel på som jag hade hoppats.
Har mätt spänningen i startbatteriet och det verkar vara OK.

Samma felkod  kommer tillbaka (P0380), fast nu bara som 'Pending'.
Tycker det verkar långsökt att det ska vara glödstiften det ska vara fel på då felet kommer och går beroende på väderlek. Kan det kanske vara kablarna som ärgat och skapar problem när fukt letar sig in?

Vad tror ni är problemet och hur kommer man till rätta med det? Något mer man kan testa själv?

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
25 juli
#2
Knepigt.
Att du har problem med glödstiften ska inte ha någon större inverkan i det vädret vi har nu.
Det är inte förrän det börjar krypa ner mot nollgradigt som dieslar kan bli lite kinkiga att starta med defekta glödstift.

Steg 1 är felkoder vilket du redan läst ut.
Ger inget vettigt.

Steg 2 är att ta diagnosverktyget och börja se över lite olika värden medans du försöker start.
Motorvarvtal ~180rpm, railtryck ~300bar, insprutningsvinklar, egr position, mm.

Ser allting vettigt ut så får man helt enkelt börja fundera på vart regnvattnet tar vägen.
Det låter onekligen som att något störs ut, som eventuellt stör ut något annat.
Har du gått in med datorn vid de tillfällena bilen inte startar, och får du då kontakt med samtliga styrdon?

Up the RA

3 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Knepigt.
Att du har problem med glödstiften ska inte ha någon större inverkan i det vädret vi har nu.
Det är inte förrän det börjar krypa ner mot nollgradigt som dieslar kan bli lite kinkiga att starta med defekta glödstift.

Steg 1 är felkoder vilket du redan läst ut.
Ger inget vettigt.

Steg 2 är att ta diagnosverktyget och börja se över lite olika värden medans du försöker start.
Motorvarvtal ~180rpm, railtryck ~300bar, insprutningsvinklar, egr position, mm.

Ser allting vettigt ut så får man helt enkelt börja fundera på vart regnvattnet tar vägen.
Det låter onekligen som att något störs ut, som eventuellt stör ut något annat.
Har du gått in med datorn vid de tillfällena bilen inte startar, och får du då kontakt med samtliga styrdon?
Nej, har inget diagnosverktyg/dator att tillgå, för det måste jag ta bilen till verksaden.
Den startar fint om det är bra väder vilket det varit i några dagar nu (och den har startat fint), har teststartat den flera gånger. Men i natt regnade det och nu på morgonen var vägbanorna blöta så jag tog en tur och när jag kom hem så hade jag felkod P0380 igen(inte bara Pending) och bilen startade inte efter jag parkerat den på uppfarten.

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
27 juli
#4
Fundrar då på om glödreläet är en del av canbusslingan i drivlinecan.
Du bör ha flertalet felkoder liggandes i alla berörda moduler om de störs ut, men konstigare fel har man sett.

Provat att helt enkelt koppla ur glödreläet?

Skaffa en felkodsläsare också, den betalar sig själv.
Finns billigare varianter som räcker till gott och väl för en hemmamek.

Up the RA

3 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#5
Det har torkat upp från nattens regn så nu startar bilen.
Provade att koppla ur glödreläet och startade bilen, den genererade två felkoder (P0380 & P0670). Satte tillbaka glödreläet och rensade felkoderna. Nu är det inga felkoder men P0380 brukar komma tillbaka som Pending (har hänt flera gånger tidigare).


Sök