1528
Sök

DPF som varnar lite slumpmässigt

2 Inlägg
17 februari
Trådstartare
#1
Har en A4 -13 vars DPF varnar lite random. Hade för ett knappt år sedan en varningslampa som till slut resulterade i limp mode, verkstadsbesök med bytta sensorer och en regenerering. Problemet återkom och jag gjorde en datorgenerering som resulterade i väldigt låga, fina värden. Trots det återkom lampan vid långkörning och gärna efter ca 1,5 h. När jag stannat slocknade lampan och tändes igen efter 1,5 timme osv osv…
Efter ett halvår av lite kortare körning och inga som helst varningssignaler körde jag igår långt igen och då började lampan lysa efter ca 5 mil. Lite regenerering på 2500 v/min och sen stannade jag i 10 min. Lampan slocknade och tändes igen efter 10 mil…
Fattar ingenting… några idéer?

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
17 februari
#2
Har du läst ur några felkoder?
De behövs för att kunna hjälpa dig på ett vettigt sätt. smile

Up the RA

2 Inlägg
17 februari
Trådstartare
#3
Nej inte mer än att lampan för dpf:et lyser… återkommer om jag kan göra en kodläsning på något sätt…

1 Inlägg
27 juli
#4
CNK skrev:
Nej inte mer än att lampan för dpf:et lyser… återkommer om jag kan göra en kodläsning på något sätt…
Hej
Jag har samma problem med min vw t5 cfca motor.
Beter sig precis som du skriver. Går inte att köra korta sträckor, sotmägnden är låg och regenereringen fungerar. Men vid ca 1h körning på motorvägen så tänds dpf lampan och slocknar inte. Men slocknar och tänds inte igen förens efter ytterligare 1h om man stänger av bilen en stund.
Hur löste du felet?
Tack på förhand!
Mvh Johan

3 112 Inlägg
27 juli
#5
Sensorn som mäter tryckskilnaden före och efter DPF sitter (på vissa bilar i alla fall) en bit ifrån med slangar till sig.
Är slangarna hela?

Men det kan finnas fler lösningar än slang.


Sök