1680
Sök

Helt tomt batteri.

9 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#1
Min Mercedes CLK 320 2000 har stått  2-3 veckor i garaget sen jag hade den på service. Batteriet (Biltema 12v 74 AH, 11 månader) var fulladdat, men nu är det helt dött. 0,11 volt enligt prov. Har tagit ur det och ställt det på laddning. Om laddningen lyckas och laddaren inte indikerar att något är fel, kan man då tycka att det är OK? Eller skadas batteriet av att ha varit helt urladdat?

2 329 Inlägg
27 juli
#2
Nej det är inte ok. Batteriet börjar ta skada vid ca 6-7V.

Men med det sagt kan det mycket väl gå att få liv i det och få det fungerandes i åratal till.... Men det HAR tagit skada och kommer aldrig bli 100% igen.
Jag har ett som blivit djupurladdat några gånger, det fungerar fortfarande helt ok ca 5år senare... Men nog märks det att det inte är helt friskt...

Sen bör du nog undersöka varför batteriet blev tomt. Visst kan det hända att ett batteri tvärdör, det har jag själv varit med om(dock på BETYDLIGT äldre batteriet än 11mån!), men den vanligaste orsaken är tjuvström. En dörrkontakt t ex, så interiörbelysningen inte släcks, eller något annat som gör att bilen aldrig somnar, osv...
Senast redigerat av Lucif3r (27 juli )


Forummoderator
17 865 Inlägg
28 juli
#3
Som Lucif3r skriver så kan batteriet mycket väl fungera igen. Men det kan också vara kört. Har du en smartladdare (Det är väl i princip alla idag) så kan det vara knepigt att få igång laddningen om inte laddaren har ett dumläge där den bara skickar ut spänning.

En gammal MB drar mycket ström när den är avstängd så jag är inte förvånad. En egenhet de har.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök