2343
Sök

Köpråd familjebil

6 Inlägg
20 augusti
Trådstartare
#1
Hej,

Vi har härdat ut många år utan bil och förlitat oss på kollektivtrafik men vardagen har ändrats så pass mycket sen vi blev föräldrar att det inte går längre.

Behöver råd om modeller och märken att spana efter respektive se upp för. Vi kommer med största sannolikhet ta det via en bilhandlare.
Jag har spanat lite löst och en period och kollar mycket mot Toyota, hyandai, mazda eller kia av kombimodell men jag är också öppen för andra förslag.
Bilen måste ha bra med lastutrymme då den ska rymma ihopfälld barnvagn och budget ligger på mellan 100-160k
Senast redigerat av Scones (21 augusti )

3 118 Inlägg
21 augusti
#2
Jag tycker du har bra förslag själv.
Välj en modell bland dom som passar er.  Sen sedvanlig undersökning av exemplaret, men där är bättre att fråga om specifik modells ev svagheter än att fråga så brett.  Kan själv inga riktiga bottennapp bland dom bimodellerna.

Ska jag säga nått tips blir det Toyota Auris kombi.  Var nära att köpa en sådan själv för några år sedan.
Där kanske man ska kolla rost på länkarmar, subframe osv. Både fram o bak.
Tänker inte i karossen i sig direkt.
Det är alltså saker som kan skruvbytas, men onödigt alt pris betalat därefter.  Har själv extrabehandlat vår Rav4, då det var klent från fabrik. Karossen var ok behandlad.
Toyotas dieslar är inte dåliga men inte i klass med bensinarna o hybrider.
Senast redigerat av Mossan1 (21 augusti )

6 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Jag tycker du har bra förslag själv.
Välj en modell bland dom som passar er.  Sen sedvanlig undersökning av exemplaret, men där är bättre att fråga om specifik modells ev svagheter än att fråga så brett.  Kan själv inga riktiga bottennapp bland dom bimodellerna.

Ska jag säga nått tips blir det Toyota Auris kombi.  Var nära att köpa en sådan själv för några år sedan.
Där kanske man ska kolla rost på länkarmar, subframe osv. Både fram o bak.
Tänker inte i karossen i sig direkt.
Det är alltså saker som kan skruvbytas, men onödigt alt pris betalat därefter.  Har själv extrabehandlat vår Rav4, då det var klent från fabrik. Karossen var ok behandlad.
Toyotas dieslar är inte dåliga men inte i klass med bensinarna o hybrider.
Jag har kollat något mot Auris eller avensis, hade kvällsläsning med Länsförsäkringars maskinskaderapport och där fick man svart på vitt att många asiatiska bilmärken låg i topp på driftsäkerhet. Kollade man mot volkswagen, volvo eller ford så låg de betydligt sämre till. Siktar också mot en bensinare.

Med subframe, menar du chassit och underredet? Inte helt hej på alla begreppen i fordonsvärlden.

3 118 Inlägg
21 augusti
#4
Subframe är en stålram som motor, växellåda och nedre delen av främre hjulupphängning sitter i. Sitter ofta en liknande för bakhjulen, även på framhjulsdrivma bilar.
Den är skruvad mot karrossen och kan bytas ut, men inte gratis eller särskilt enkelt.
Saknar ofta samma rostskyddsbehandling som själva karrossen. Tämligen grovt material, men dom rostar sönder ibland. Lika som drag kan göra.
Detta är inget Toyota specifikt problem alls, men jag vet att det här hänt på 10år+ gamla bilar även nu. Kanske vanligare på asiatiska än europeiska.

1 519 Inlägg
21 augusti
#5
Vi har haft en Toyota Auris TS HSD (Touring Sport/kombi, Hybrid) 2014 som vi var nöjda med.
Körde den drygt 6000 (har jag för mig) problemfria mil och då drog den ca 0.48 L mil, blandad körning.
Ingen racer men helt OK för att frakta sig och saker (lastade ganska bra, dubbla lastgolv i bagage).

Vi gjorde oxå en underredsbehanling av bottenplatta (under plast covern) och hjulhus

6 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Subframe är en stålram som motor, växellåda och nedre delen av främre hjulupphängning sitter i. Sitter ofta en liknande för bakhjulen, även på framhjulsdrivma bilar.
Den är skruvad mot karrossen och kan bytas ut, men inte gratis eller särskilt enkelt.
Saknar ofta samma rostskyddsbehandling som själva karrossen. Tämligen grovt material, men dom rostar sönder ibland. Lika som drag kan göra.
Detta är inget Toyota specifikt problem alls, men jag vet att det här hänt på 10år+ gamla bilar även nu. Kanske vanligare på asiatiska än europeiska.
Tack för förklaringen, hjälper mycket smile

6 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#7
KenthIJ skrev:
Vi har haft en Toyota Auris TS HSD (Touring Sport/kombi, Hybrid) 2014 som vi var nöjda med.
Körde den drygt 6000 (har jag för mig) problemfria mil och då drog den ca 0.48 L mil, blandad körning.
Ingen racer men helt OK för att frakta sig och saker (lastade ganska bra, dubbla lastgolv i bagage).

Vi gjorde oxå en underredsbehanling av bottenplatta (under plast covern) och hjulhus
Hade ni dragkrok på den och körde med släp under tiden ni hade den?
Inte för att vi kommer köra med släp stup i kvarten men man vill ha möjligheten och inte behöva ligga i lägsta växeln och kämpa om vi säger så wink

1 519 Inlägg
21 augusti
#8
Scones skrev:
KenthIJ skrev:
Vi har haft en Toyota Auris TS HSD (Touring Sport/kombi, Hybrid) 2014 som vi var nöjda med.
Körde den drygt 6000 (har jag för mig) problemfria mil och då drog den ca 0.48 L mil, blandad körning.
Ingen racer men helt OK för att frakta sig och saker (lastade ganska bra, dubbla lastgolv i bagage).

Vi gjorde oxå en underredsbehanling av bottenplatta (under plast covern) och hjulhus
Hade ni dragkrok på den och körde med släp under tiden ni hade den?
Inte för att vi kommer köra med släp stup i kvarten men man vill ha möjligheten och inte behöva ligga i lägsta växeln och kämpa om vi säger så wink
Den vi hade var ju en (självladdande) Hybrid och den hade CVT (automat) låda och fick endast dra 450 kg (har jag för mig.

Den hade ingen dragkrok och jag tror att det är väldigt få Ayris TS hybrider som har dragkrok, även om jag vet att det finns ( några som vill kunna köra släp till tippen , typ)

Min bror har en Auris TS Hybrid 2017 som han fortfarande har kvar och är nöjd med.
Har för mig att det var nåt strul med ACn på den men det fixades på garantin.
Toyota har ju ganska bra begagnat garantier, om du köper hos Toyotahandlare och de brukar dessutom vara väldigt måna om sitt "driftsäkra" rykte

6 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#9
KenthIJ skrev:
Scones skrev:
KenthIJ skrev:
Vi har haft en Toyota Auris TS HSD (Touring Sport/kombi, Hybrid) 2014 som vi var nöjda med.
Körde den drygt 6000 (har jag för mig) problemfria mil och då drog den ca 0.48 L mil, blandad körning.
Ingen racer men helt OK för att frakta sig och saker (lastade ganska bra, dubbla lastgolv i bagage).

Vi gjorde oxå en underredsbehanling av bottenplatta (under plast covern) och hjulhus
Hade ni dragkrok på den och körde med släp under tiden ni hade den?
Inte för att vi kommer köra med släp stup i kvarten men man vill ha möjligheten och inte behöva ligga i lägsta växeln och kämpa om vi säger så wink
Den vi hade var ju en (självladdande) Hybrid och den hade CVT (automat) låda och fick endast dra 450 kg (har jag för mig.

Den hade ingen dragkrok och jag tror att det är väldigt få Ayris TS hybrider som har dragkrok, även om jag vet att det finns ( några som vill kunna köra släp till tippen , typ)

Min bror har en Auris TS Hybrid 2017 som han fortfarande har kvar och är nöjd med.
Har för mig att det var nåt strul med ACn på den men det fixades på garantin.
Toyota har ju ganska bra begagnat garantier, om du köper hos Toyotahandlare och de brukar dessutom vara väldigt måna om sitt "driftsäkra" rykte
Inte helt säkert att man går till en officiel toyota-handlare, priserna är högre hos dem upplever jag det som.
Även om de kanske har bättre garantier så är det ju inte säkert att det gynnar en med ett högre inköpspris som följd.

3 118 Inlägg
22 augusti
#10
Jag har köpt alla nyare Toyotor på Toyota. Visst är det några tusen mer, men deras 20.000mil / 10år kvalitetsgaranti gör det värt det, tycker jag. Avkopplande att ha.

Hybriderna får inte dra mycket, men med bara fossilmotor är det väl "normalt för bilstorleken", typ.

833 Inlägg
22 augusti
#11
Bra med garanti om man köper en vw bmw exempelvis men en Toyota är det onödigt eftersom bilen inte behövera använda garanti

6 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#12
Mossan1 skrev:
Jag har köpt alla nyare Toyotor på Toyota. Visst är det några tusen mer, men deras 20.000mil / 10år kvalitetsgaranti gör det värt det, tycker jag. Avkopplande att ha.

Hybriderna får inte dra mycket, men med bara fossilmotor är det väl "normalt för bilstorleken", typ.
Får kolla upp det med garantin, tack för input!


Sök