2482
Sök

Skoda Fabia 1.4 16V 2003 15k mil - Servostyrning Problem

46 Inlägg
30 maj 2018
Trådstartare
#1
Tjena,
har problem med servostyrningen på min Skoda Fabia 1.4 liters, 16V, 2003, 15k mil. Inga modifikationer.

Började med att servolampan lyser och styrningen kommer och går. Ibland startar bilen utan servolampan och styrningen fungerar utan problem och ibland lägger den av helt. Har inte gjort mer än att kolla servooljan.
Verkar inte vara väderberoende utan sker ganska så slumpmässigt. Har två felkodsläsare som inte registrerat något alls om styrningen. I övrigt är det inget som låter illa även på fullt rattpåslag.

Jag antar att det är något elfel!?

Så i vilken ordning börjar man och hur felsöker man servostyrningen på bästa och mest systematiska sätt?

Tack på förhand för svar! smile
Senast redigerat av JohanArvid (30 maj 2018)

158 Inlägg
30 maj 2018
#2
Hej.

Börja med att kolla vätskan.

Starta bilen och vrid raten fullt från sida till sida, håll på en minut eller två, stäng av motorn, kolla nivån.


46 Inlägg
30 maj 2018
Trådstartare
#3
Tack för svar, dock redan gjort det ett par gånger, inget fel på vätskenivån och inga konstiga ljud vid rattvridning.

158 Inlägg
31 maj 2018
#4
Är lampan gul eller röd?


Mät upp batteriet och se att de har bra spänning. Kolla/rengör polklämmorna så att de har bra kontakt med batteriet. Kolla/rengör anslutningen till servomodulen på rattstången. Avlufta servosystemet.


46 Inlägg
31 maj 2018
Trådstartare
#5
Problemet löst!  smile

Allt verkade vara kopplat till abs-sensorn vänster bak, bytte den och servo-lampan plus abs-lanpan plus felkod P0501 "wheel speed sensor" släcktes ner.

80 Inlägg
10 september
#6
Lånar tråden då även jag har fått problem med styrservon på min Fabian (årsmodell 2000) Jag startade bilen i söndags och  fick en gul lampa på styrservon. Ratten är väldigt trög att vrida på.

Var det samma för dig?

Sen såg jag att du skrev att du bytte ABS sensorn och jag reagerade eftersom jag tycker mina ABS bromsar har reagerat konstigt nu under sommaren. Tycker ibland att de har gått igång lite för tidigt i en inbromsning som inte är särskilt hård. Så jag misstänker att jag kan ha liknande problem.

Jag undrar hur kan ABS sensorn påverka styrservon?? Hur hänger de ihop?

Har kört två gånger till jobbet nu utan servo. Kan det vara skadligt för bilen att köra med en felande servo?

Med vänlig hälsningar
Senast redigerat av NoobMechanic69 (10 september )

Fri fart för ett fritt folk!
13 972 Inlägg
11 september
#7
NoobMechanic69 skrev:
Lånar tråden då även jag har fått problem med styrservon på min Fabian (årsmodell 2000) Jag startade bilen i söndags och  fick en gul lampa på styrservon. Ratten är väldigt trög att vrida på.

Var det samma för dig?

Sen såg jag att du skrev att du bytte ABS sensorn och jag reagerade eftersom jag tycker mina ABS bromsar har reagerat konstigt nu under sommaren. Tycker ibland att de har gått igång lite för tidigt i en inbromsning som inte är särskilt hård. Så jag misstänker att jag kan ha liknande problem.

Jag undrar hur kan ABS sensorn påverka styrservon?? Hur hänger de ihop?

Har kört två gånger till jobbet nu utan servo. Kan det vara skadligt för bilen att köra med en felande servo?

Med vänlig hälsningar
Inte farligt eller skadligt att köra utan servo.
Läs ut felkoder så fort som möjligt

Kör fort så hinner inget hända...

80 Inlägg
11 september
#8
Growe skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Lånar tråden då även jag har fått problem med styrservon på min Fabian (årsmodell 2000) Jag startade bilen i söndags och  fick en gul lampa på styrservon. Ratten är väldigt trög att vrida på.

Var det samma för dig?

Sen såg jag att du skrev att du bytte ABS sensorn och jag reagerade eftersom jag tycker mina ABS bromsar har reagerat konstigt nu under sommaren. Tycker ibland att de har gått igång lite för tidigt i en inbromsning som inte är särskilt hård. Så jag misstänker att jag kan ha liknande problem.

Jag undrar hur kan ABS sensorn påverka styrservon?? Hur hänger de ihop?

Har kört två gånger till jobbet nu utan servo. Kan det vara skadligt för bilen att köra med en felande servo?

Med vänlig hälsningar
Inte farligt eller skadligt att köra utan servo.
Läs ut felkoder så fort som möjligt
För att läsa av felkoder så behöver man väl ha en makalös manick som gör sånt? Finns väl hos verkstaden, eller?

Fri fart för ett fritt folk!
13 972 Inlägg
11 september
#9
NoobMechanic69 skrev:
Growe skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Lånar tråden då även jag har fått problem med styrservon på min Fabian (årsmodell 2000) Jag startade bilen i söndags och  fick en gul lampa på styrservon. Ratten är väldigt trög att vrida på.

Var det samma för dig?

Sen såg jag att du skrev att du bytte ABS sensorn och jag reagerade eftersom jag tycker mina ABS bromsar har reagerat konstigt nu under sommaren. Tycker ibland att de har gått igång lite för tidigt i en inbromsning som inte är särskilt hård. Så jag misstänker att jag kan ha liknande problem.

Jag undrar hur kan ABS sensorn påverka styrservon?? Hur hänger de ihop?

Har kört två gånger till jobbet nu utan servo. Kan det vara skadligt för bilen att köra med en felande servo?

Med vänlig hälsningar
Inte farligt eller skadligt att köra utan servo.
Läs ut felkoder så fort som möjligt
För att läsa av felkoder så behöver man väl ha en makalös manick som gör sånt? Finns väl hos verkstaden, eller?
en Obd läsare som klarar alla system.  jag själv har en från obdeleven.  den är specefik för Vw,Audi,Skoda,Seat,Lamborghini och Bentley

Kör fort så hinner inget hända...

80 Inlägg
11 september
#10
Growe skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Growe skrev:

Inte farligt eller skadligt att köra utan servo.
Läs ut felkoder så fort som möjligt
För att läsa av felkoder så behöver man väl ha en makalös manick som gör sånt? Finns väl hos verkstaden, eller?
en Obd läsare som klarar alla system.  jag själv har en från obdeleven.  den är specefik för Vw,Audi,Skoda,Seat,Lamborghini och Bentley
Räcker en sån här eller bättre att köpa något dyrare?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-014145/

Fri fart för ett fritt folk!
13 972 Inlägg
11 september
#11
NoobMechanic69 skrev:
Growe skrev:
NoobMechanic69 skrev:

För att läsa av felkoder så behöver man väl ha en makalös manick som gör sånt? Finns väl hos verkstaden, eller?
en Obd läsare som klarar alla system.  jag själv har en från obdeleven.  den är specefik för Vw,Audi,Skoda,Seat,Lamborghini och Bentley
Räcker en sån här eller bättre att köpa något dyrare?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-014145/
utifrån folk så verkar den bara klara Ecu(motorstyrdonet) men inte någon annan modul.

Kör fort så hinner inget hända...

80 Inlägg
torsdag 11:58
#12
Growe skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Growe skrev:

en Obd läsare som klarar alla system.  jag själv har en från obdeleven.  den är specefik för Vw,Audi,Skoda,Seat,Lamborghini och Bentley
Räcker en sån här eller bättre att köpa något dyrare?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-014145/
utifrån folk så verkar den bara klara Ecu(motorstyrdonet) men inte någon annan modul.
Föresten vad är det du tänker på som jag ska ha ut med OBD läsare i detta fall? Kan den säga mer än om jag själv tex kollar ifall jag har tillräckligt med servoolja? Har jag inte det så kan jag isf då anta att servopumpen är trasig?

80 Inlägg
fredag 07:57
#13
Growe skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Growe skrev:
en Obd läsare som klarar alla system.  jag själv har en från obdeleven.  den är specefik för Vw,Audi,Skoda,Seat,Lamborghini och Bentley
Räcker en sån här eller bättre att köpa något dyrare?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-014145/
utifrån folk så verkar den bara klara Ecu(motorstyrdonet) men inte någon annan modul.
Har inte köpt en OBD läsare än men idag startade bilen inte alls. Batterispänningen låg på 9,3 volt.
Kan grundfelet vara för låg spänning? Det borde väl isf visat sig på instrumentpanelen också? Det är bara servostyrningen som lyst orange på instrumentpanelen. Inget annat.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (fredag 08:21)


Sök