2349
Sök

Låst larm - Volvo 960

22 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#1
Hej!

Av någon anledning går det plötsligt inte att larma av/öppna bilen. Jag tar mig in med nyckel, men utan frånkoppling av larmet går det såklart inte att starta den. Jag har två fjärrdosor och jag har provat att byta batterier i båda, men det hjälper inte. Således har det troligtvis blivit något knas i själva larmsystemet. Vad gör man? Tacksam för alla tips.

/LS
Senast redigerat av L3LL3 (21 augusti )


* Voff voff *
10 405 Inlägg
21 augusti
#2
L3LL3 skrev:
Hej!

Av någon anledning går det plötsligt inte att larma av/öppna bilen. Jag tar mig in med nyckel, men utan frånkoppling av larmet går det såklart inte att starta den. Jag har två fjärrdosor och jag har provat att byta batterier i båda, men det hjälper inte. Således har det troligtvis blivit något knas i själva larmsystemet. Vad gör man? Tacksam för alla tips.

/LS
Är det original VolvoGuard? Vilken modell? Om du inte vet så ta en bild på dosan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

22 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Är det original VolvoGuard? Vilken modell? Om du inte vet så ta en bild på dosan.
Det ska vara VolvoGuard. Årsmodellen är 1991.


https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89123/89123-0ec003d111307d88c2e580729f7db6f4.jpg


* Voff voff *
10 405 Inlägg
22 augusti
#4
Grå dosa med röd rand då antar jag?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

22 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Grå dosa med röd rand då antar jag?
Stämmer bra det. Det kan inte vara så enkelt att det bara finns en säkring som man kan avlägsna?
Senast redigerat av L3LL3 (22 augusti )


22 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#6
Skumt! Dagen efter fungerade allt som vanligt igen, utan att jag har gjort någonting. Jag funderar på om systemet kan ha blivit fuktkänsligt ed. (?). Det regnade nämligen kraftigt den dagen som problemet inträffade.


Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
23 augusti
#7
inte ovanligt med problem på dom där gamla tyvärr.. 

skulle börja samla på mig delar till ett vga2 larm istället.. smile
mycket bättre och smidigare och går enkelt att lägga in flera dosor.. dock börjar dosorna till dom bli dyra..   
själv har jag en hel hög dosor och larmenheter.  tänkte sitta på dom 10år till sen sälja dom smile

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#8
Growe skrev:
inte ovanligt med problem på dom där gamla tyvärr.. 

skulle börja samla på mig delar till ett vga2 larm istället.. smile
mycket bättre och smidigare och går enkelt att lägga in flera dosor.. dock börjar dosorna till dom bli dyra..   
själv har jag en hel hög dosor och larmenheter.  tänkte sitta på dom 10år till sen sälja dom smile
Tja, det kanske kan vara ett alternativ. Till att börja med skulle jag dock helst vilja ha en möjlighet att koppla ur larmet (utan allt för mycket arbete), men frågan är hur man bär sig åt?


Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
23 augusti
#9
L3LL3 skrev:
Growe skrev:
inte ovanligt med problem på dom där gamla tyvärr.. 

skulle börja samla på mig delar till ett vga2 larm istället.. smile
mycket bättre och smidigare och går enkelt att lägga in flera dosor.. dock börjar dosorna till dom bli dyra..   
själv har jag en hel hög dosor och larmenheter.  tänkte sitta på dom 10år till sen sälja dom smile
Tja, det kanske kan vara ett alternativ. Till att börja med skulle jag dock helst vilja ha en möjlighet att koppla ur larmet (utan allt för mycket arbete), men frågan är hur man bär sig åt?
ska jag nog kunna bistå med..   måste kolla lite i mina dokument lite senare se vad för info jag har..

Kör fort så hinner inget hända...

2 290 Inlägg
23 augusti
#10
Det ska gå att koppla bort larmet med en sekvens av knapptryckningar har jag för mig. Fick göra det med en 940 -91 där larmet drog ur batteriet på några dagar. Det var dock några år sen så minns tyvärr inte sekvensen. Det står inget i den boken du tog bild på?


22 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#11
Mew skrev:
Det ska gå att koppla bort larmet med en sekvens av knapptryckningar har jag för mig. Fick göra det med en 940 -91 där larmet drog ur batteriet på några dagar. Det var dock några år sen så minns tyvärr inte sekvensen. Det står inget i den boken du tog bild på?
Manualen är inte allt för omfattande. Det finns så vitt jag kan se bara info. om hur man programmerar larmet och lägger till fler dosor. Tyvärr ingenting om urkoppling.

*Edit: Att bara plocka bort en säkring hade ju varit smidigt, men jag gissar att det inte finns någon så pass enkel lösning?
Senast redigerat av L3LL3 (23 augusti )


2 290 Inlägg
23 augusti
#12
L3LL3 skrev:
Mew skrev:
Det ska gå att koppla bort larmet med en sekvens av knapptryckningar har jag för mig. Fick göra det med en 940 -91 där larmet drog ur batteriet på några dagar. Det var dock några år sen så minns tyvärr inte sekvensen. Det står inget i den boken du tog bild på?
Manualen är inte allt för omfattande. Det finns så vitt jag kan se bara info. om hur man programmerar larmet och lägger till fler dosor. Tyvärr ingenting om urkoppling.

*Edit: Att bara plocka bort en säkring hade ju varit smidigt, men jag gissar att det inte finns någon så pass enkel lösning?
Du borde ju kunna ersätta reläet (210/211) bakom handskfacket med det orangea "reläet"(det är typ bara en bygling) från bilar utan fjärrstyrt c-lås. Men jag vet att det går att programmera bort utan att byta något, har själv gjort det, men minns som sagt inte hur tyvärr. Återkopplar om jag hittar info om det. smile

EDIT: Hittade detta på Jagrullar:
Det enklaste du kan göra innan du ska tanka/lasta in saker i bilen är att sätta bilens larm i serviceläge. Det gör du genom att trycka in knappen på fjärrkontrollen medans bilen är igång. När larmet är satt i serviceläget så blinkar statusdioden var tredje sekund (korta blinkningar). Bilen kan vara i serviceläget upp till 10år även om du tar ur bilens batteri enligt Volvo.
Du stänger av serviceläget genom att låsa bilen med fjärrkontrollen.
Senast redigerat av Mew (23 augusti )


22 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#13
Mew skrev:
Du borde ju kunna ersätta reläet (210/211) bakom handskfacket med det orangea "reläet"(det är typ bara en bygling) från bilar utan fjärrstyrt c-lås. Men jag vet att det går att programmera bort utan att byta något, har själv gjort det, men minns som sagt inte hur tyvärr. Återkopplar om jag hittar info om det. smile

EDIT: Hittade detta på Jagrullar:
Det enklaste du kan göra innan du ska tanka/lasta in saker i bilen är att sätta bilens larm i serviceläge. Det gör du genom att trycka in knappen på fjärrkontrollen medans bilen är igång. När larmet är satt i serviceläget så blinkar statusdioden var tredje sekund (korta blinkningar). Bilen kan vara i serviceläget upp till 10år även om du tar ur bilens batteri enligt Volvo.
Du stänger av serviceläget genom att låsa bilen med fjärrkontrollen.
Tackar!

Serviceläge, betyder det att larmet är bortkopplat? Om man ska använda sig av det gäller det att komma ihåg att inte låsa med fjärren igen då wink


2 334 Inlägg
23 augusti
#14
Ja, det betyder att det är, på sätt och vis iaf, bortkopplat. Det är i ett service läge och förväntar sig en service(som aldrig sker) smile Dvs det utlöses inte om man börjar klippa kablar eller plockar bort det osv..


22 Inlägg
23 augusti
Trådstartare
#15
Lucif3r skrev:
Ja, det betyder att det är, på sätt och vis iaf, bortkopplat. Det är i ett service läge och förväntar sig en service(som aldrig sker) smile Dvs det utlöses inte om man börjar klippa kablar eller plockar bort det osv..
Ungefär som att "inte låsa" med fjärrkontrollen då (och bara använda nyckeln)?


Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
23 augusti
#16
Mew skrev:
L3LL3 skrev:
Mew skrev:
Det ska gå att koppla bort larmet med en sekvens av knapptryckningar har jag för mig. Fick göra det med en 940 -91 där larmet drog ur batteriet på några dagar. Det var dock några år sen så minns tyvärr inte sekvensen. Det står inget i den boken du tog bild på?
Manualen är inte allt för omfattande. Det finns så vitt jag kan se bara info. om hur man programmerar larmet och lägger till fler dosor. Tyvärr ingenting om urkoppling.

*Edit: Att bara plocka bort en säkring hade ju varit smidigt, men jag gissar att det inte finns någon så pass enkel lösning?
Du borde ju kunna ersätta reläet (210/211) bakom handskfacket med det orangea "reläet"(det är typ bara en bygling) från bilar utan fjärrstyrt c-lås. Men jag vet att det går att programmera bort utan att byta något, har själv gjort det, men minns som sagt inte hur tyvärr. Återkopplar om jag hittar info om det. smile

EDIT: Hittade detta på Jagrullar:
Det enklaste du kan göra innan du ska tanka/lasta in saker i bilen är att sätta bilens larm i serviceläge. Det gör du genom att trycka in knappen på fjärrkontrollen medans bilen är igång. När larmet är satt i serviceläget så blinkar statusdioden var tredje sekund (korta blinkningar). Bilen kan vara i serviceläget upp till 10år även om du tar ur bilens batteri enligt Volvo.
Du stänger av serviceläget genom att låsa bilen med fjärrkontrollen.
det räcker igentligen med att plocka ur ena säkeringen när den är i upplåst läge..   iaf på vga2   men är den larmad är relät tillslaget och då fungerar det inte ..

men på vga2 så räcker det med att ha tändingen på så ska larmet stängas av efter en stund och fungera som vanligt.     iallfall var carguard larmet sånt.. 

hade en gång ett carguard 900  det är samma som vga1   ett jävla skräp larm som alltid strulade. men det hade jag i en 83:ans 244glt   det var inte i går det..smile
men dom har du även en knapp man kan hålla in men volvo larmen ska räcka med att slå på tändingen

Mew skrev:
L3LL3 skrev:
Mew skrev:
Det ska gå att koppla bort larmet med en sekvens av knapptryckningar har jag för mig. Fick göra det med en 940 -91 där larmet drog ur batteriet på några dagar. Det var dock några år sen så minns tyvärr inte sekvensen. Det står inget i den boken du tog bild på?
Manualen är inte allt för omfattande. Det finns så vitt jag kan se bara info. om hur man programmerar larmet och lägger till fler dosor. Tyvärr ingenting om urkoppling.

*Edit: Att bara plocka bort en säkring hade ju varit smidigt, men jag gissar att det inte finns någon så pass enkel lösning?
Du borde ju kunna ersätta reläet (210/211) bakom handskfacket med det orangea "reläet"(det är typ bara en bygling) från bilar utan fjärrstyrt c-lås. Men jag vet att det går att programmera bort utan att byta något, har själv gjort det, men minns som sagt inte hur tyvärr. Återkopplar om jag hittar info om det. smile

EDIT: Hittade detta på Jagrullar:
Det enklaste du kan göra innan du ska tanka/lasta in saker i bilen är att sätta bilens larm i serviceläge. Det gör du genom att trycka in knappen på fjärrkontrollen medans bilen är igång. När larmet är satt i serviceläget så blinkar statusdioden var tredje sekund (korta blinkningar). Bilen kan vara i serviceläget upp till 10år även om du tar ur bilens batteri enligt Volvo.
Du stänger av serviceläget genom att låsa bilen med fjärrkontrollen.
handsfacks tricket är gäller bara 940 efter 96  då sitter larmet där 960 har den vid mittenkonsollen men tror inte det sitter där på en 91:A men lite osäker

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#17
Growe skrev:
hade en gång ett carguard 900  det är samma som vga1   ett jävla skräp larm som alltid strulade. men det hade jag i en 83:ans 244glt   det var inte i går det..smile
men dom har du även en knapp man kan hålla in men volvo larmen ska räcka med att slå på tändingen
Antar att det är VGA1 som jag har. Någon knapp för avstängning har jag inte (tror jag), men menar du att larmet stängs av om man bara försöker starta bilen? Jag tänkte inte ens på att prova det ;,)



Sök